چرخ‌های فیبر کربنی و گران‌قیمت پورشه، چگونه ساخته می‌شوند

سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
شرکت پورشه چرخ‌های سبک و نوآورانه‌ای با فیبر کربن چندرشته‌ای، برای خودروهای سری 911 Turbo S معرفی کرده است.
تبلیغات

پورشه از چرخ‌ جدید فیبر کربنی سری 911 Turbo S رونمایی کرد. به گفته‌ی این خودروساز آلمانی، رینگ‌های آلیاژی زیبایی که در تصاویر دیده می‌شوند، ۲۰ درصد سبک‌تر و مستحکم‌تر از رینگ‌های آلیاژی معمولی هستند و در مقایسه با دیگر رینگ‌های مشابه، کارایی فوق‌العاده‌ای دارند.

چرخ فیبر کربنی پورشه
چرخ فیبر کربنی پورشه

این رینگ‌ها به‌طور کامل از پلیمر تقویت‌شده‌ی فیبر کربنی (CFRP) ساخته شده‌اند که دارای وزن کمتری هستند و کاملا برای جذب نیروهای طولی و جانبی بهینه شده‌اند. همچنین جرم‌ دورانی کمتر رینگ، باعث افزایش بی‌سابقه‌ی شتاب‌گیری و ترمزگیری و در نتیجه افزایش لذت رانندگی می‌شود.

چرخ فیبر کربنی پورشه
چرخ فیبر کربنی پورشه

فرایند تولید این رینگ در شرکت پورشه، بسیار پیچیده است و شامل برش و مونتاژ بیش از ۲۰۰ قطعه‌ی جداگانه می‌شود. پورشه از بزرگ‌ترین دستگاه بافت فیبر کربن جهان با قطر تقریبا ۹ متر، برای بافتن فیبر کربنی چرخ جدید استفاده می‌کند. هنگام مونتاژ، رینگ با رزین آغشته و در فشار و درجه حرارت بالا سخت می‌شود. یک فرایند خنک‌کننده‌ی طولانی، فرآیندهای مونتاژ رینگ چرخ را تکمیل می‌کند و پس از آن، فرآیند پرداخت لاک روی آن انجام می‌شود.

چرخ فیبر کربنی پورشه
چرخ فیبر کربنی پورشه

به‌طور متوسط، هر رینگ چرخ از ۱۱ مایل (۱۸ کیلومتر) یا هشت متر مربع فیبر کربن ساخته می‌شود. پورشه ادعا می‌کند اولین خودروساز جهان است که از این فناوری بسیار پیچیده استفاده می‌کند. راهکار مدرن پورشه، برتری‌های اساسی نسبت به روش‌های معمول تولید فیبر کربن پیش آغشته ارائه می‌کند. این فناوری، ساختار ماده‌ی کربنی را به‌مراتب چگال‌تر و فشرده‌تر می‌کند؛ درحالی‌که این فرایند تولید، ضایعات کمتری دارد.

چرخ فیبر کربنی پورشه
چرخ فیبر کربنی پورشه

فرآیند رنگ‌آمیزی سری 911 Turbo S Exclusive، بسیار منحصر به فرد است. رینگ‌ها در ابتدا با طلای پرداخت‌شده (صیقلی) رنگ‌آمیزی و پس از آن، با رنگ سیاه به‌طور کامل پوشیده می‌شود. سپس تکنسین‌ها با برنامه‌ریزی دقیق یک دستگاه لیزر، لایه‌ی سیاه‌رنگ را از بین می‌برند تا لایه‌ی طلایی آشکار و اختلاف رنگ جذابی ارائه شود.

رینگ‌جدید فیبر کربنی به‌عنوان یک گزینه‌ی اختیاری برای خودروهای سری 911 Turbo S Exclusive ارائه می‌شود که قیمت چهار حلقه‌ی آن در اوایل سال آینده، ۱۵,۲۳۲ یورو (معادل ۱۷,۹۷۰ دلار با نرخ ارز فعلی) در آلمان خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات