تصویرسازی خلاقانه، با صدای پیشرانه‌ی جگوار

یک‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
مهندسان شرکت خودروسازی جگوار، صدای اگزوز خودروی جگوار F-TYPE SVR را به هنر تجسمی تبدیل کردند. ویدئوی رسمی این پروژه نیز جذاب و تماشایی است.
تبلیغات

می‌دانیم که حرکت صدا به‌صورت موج و البته نامرئی است. برای دیدن اثر امواج صوتی باید ارتعاش حاصل از امواج صوتی را با روش مشخصی به تصاویر مرئی تبدیل کرد. مهندسان شرکت جگوار از دانه‌های ریزی استفاده می‌کنند که قابلیت انتقال ارتعاش دارند. این دانه‌های ریز، ارتعاش اگزوز خودرو را دریافت می‌کنند و به شکل‌های متنوعی نمایش می‌دهند. این پروژه نشان می‌دهد که هنر تبدیل صوت به تصویر می‌تواند جلوه‌های زیبایی از صداهای اطراف به نمایش بگذارد. مطمئنا این کار ساده نخواهد بود و نیازمند ابزار ویژه‌ای است؛ ولی قطعا سرگرم‌کننده‌ به نظر می‌رسد.

جگوار F-Type SVR

پیشرانه‌ی ۵ لیتری V8 خودروی F-Type SVR صدای بسیار شگفت‌انگیزی دارد. این مدل، ۵۷۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و صدای فوق‌العاده‌ای دارد؛ اما برای تبدیل صدا به جلوه‌ای بصری، نیاز به دانه‌های ریزی است که بتوانند به‌آسانی با صدای ایجادشده به ارتعاش درآیند.

به همین دلیل برای انجام آزمایش تجسم نت صدای اگزوز، مغزهای برتر شرکت جگوار در یک اتاق کاملا بدون پژواک و متعلق به این شرکت در گایدون انگلستان، یک سیستم پیچیده راه‌اندازی کردند. ممکن است بپرسید اتاق بدون پژواک چیست؟ این اتاق، محلی است که اکو یا انعکاس صدا وجود نداشته باشد. به گفته مهندسان شرکت جگوار، اتاق بدون پژواک محل مناسبی برای آزمایش کردن سایماتیکز یا امواج صوتی است. (سایماتیکز یک اصطلاح تخصصی برای استفاده از صدا جهت ایجاد الگوهای بصری در اشیاء است.)

در واقع هنر ایجاد الگوی بصری، یک روش کاملا علمی برای تبدیل یک قطعه خاص موسیقی به تصویر است. این‌که چطور جگوار نت صدای اگزوز F-Type را به اسپیکرها انتقال می‌دهد دقیقا مشخص نیست. ولی این کار با هر وسیله‌ای یا هر روشی باشد اهمیتی ندارد؛ زیرا تماشای این اشکال هنگام کار کردن پیشرانه خودرو در دور موتورهای مختلف، آن‌قدر جالب است که باعث شگفتی هر فردی می‌شود.

آنچه در ویدئوی منتشرشده جگوار می‌بینیم، الگوی بصری تولیدشده توسط صدا است؛ پیشرانه ۵.۰ لیتری قدرتمند F-Type الگوهای پیچیده‌ی هندسی ایجاد می‌کند؛ به‌طوری‌که تعجب می‌کنید که چطور چنین چیزی ممکن است. شاید هم با خود فکر کنید که آیا می‌شود از این هنر در زمینه‌های دیگر هم استفاده کرد که قطعا جواب مثبت خواهد بود.

بلندگوهای خود را روشن کنید و ویدئوی تهیه‌شده توسط جگوار را با دقت ببینید؛ چرا که جگوار F-Type SVR صدای اگزوز بسیار زیبایی دارد که قطعا شنیدن و «دیدن» آن، هیجان‌انگیز و نفس‌گیر خواهد بود. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات