یاماها موتورسیکلت R1 و R1M را با الگوبرداری از طراحی موتورهای موتو جی‌پی معرفی کرد

چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۰
مطالعه 5 دقیقه
کمپانی یاماها که سابقه‌ی درخشانی در مسابقات موتو جی‌پی دارد، از موتورسیکلت YZF-R1 و YZF-R1M با طراحی الگوبرداری شده از موتورهای مسابقات موتو‌ جی‌پی، پرده برداشت.
تبلیغات

دیروز و در جریان برگزاری نمایشگاه موتورسیکلت ۲۰۱۴ میلان در ایتالیا، یاماها با حضور دو ستاره‌ی خود در مسابقات موتو جی‌پی، والنتینو روسی و خورخه لورنزو از موتورسیکلت YZF-R1 و YZF-R1M پرده برداشت. یاماها محصولات جدید خود را با الهام گرفتن از طراحی موتورسیکلت‌های مورد استفاده در مسابقات موتو  جی‌پی روانه‌ی بازار خواهد کرد. موتورسیکلت‌های مورد استفاده در مسابقات موتو جی‌پی فقط مختص بکارگیری در این مسابقات بوده و هیچ‌یک از نمونه‌های تولید شده برای استفاده عموم عرضه نمی‌شود. پیش از یاماها، دوکاتی نیز محصولی را با عنوان Desmosedici R1 با الهام از موتورسیکلت‌های موتو جی‌پی به بازار عرضه کرده بود.

Yamaha 1

در سال‌های اخیر تولیدکنندگان اروپایی نبض بازار موتورسیکلت‌های سوپراسپورت را در دست گرفته‌اند. از جمله‌ی این محصولات می‌توان به بی‌ام‌دبلیو S1000RR، ام‌وی آگوستا F4 و دوکاتی Panigale اشاره کرد که با در اختیار داشتن قدرتی برابر ۲۰۰ اسب بخار، محصولات ژاپنی را پشت سر گذارده بودند.

به‌نظر می‌رسد تولیدکنندگان ژاپنی سعی در پایان دادن به دوران حکمرانی اروپایی‌ها دارند، چراکه کاوازاکی نیز محصولی را با عنوان H2R معرفی کرد که به‌واسطه‌ی بهره‌گیری از یک موتور سوپرشارژ شده به حجم ۱٫۰۰۰ سانتی‌متر مکعب، قادر است تا قدرتی برابر ۳۰۰ اسب بخار تولید کند. H2R تنها برای استفاده در پیست تولید شده و نمونه‌ی تولید شده برای استفاده در سطح شهر با عنوان H2 روانه‌ی بازار خواهد شد که انتظار می‌رود قدرتی برابر ۲۰۰ اسب بخار داشته باشد.

R1 یکی از شناخته‌شده‌ترین محصولاتی است که یاماها در طول سالیان دراز فعالیت خود روانه‌ی بازار کرده است. نسل جدید این موتورسیکلت با بهره‌گیری از یک پیشرانه‌ی ۲۰۰ اسب بخاری در فوریه سال آتی میلادی روانه‌ی بازار خواهد شد. R1 از جمله‌ی تیزروترین محصولاتی است که روانه‌ی بازار خواهد شد.

Yamaha 2

 R1 2015 از یک پیشرانه‌ی ۴ سیلندر با حجم ۹۹۸ سی‌سی بهره می‌برد. این پیشرانه قادر است تا نیرویی برابر ۲۰۰ اسب بخار را در گشتاور ۱۱۲.۴ نیوتن‌متر تولید کند. شاسی مورد استفاده برای ساخت این موتور سیکلت وزنی برابر ۲۰۰ کیلوگرم دارد که بسیار سبک است. همچنین باید به سیستم تعلیق قابل تنظیم در چرج جلو و عقب نیز اشاره کرد. دیسک ترمز مورد استفاده در چرخ جلو و عقب از نوع دیسک‌های ۳۲۰ میلی‌متری است که از وجود ۴ پیستون بهره می‌برد. اندازه‌ی تایر مورد استفاده در چرخ جلو برابر ۱۲۰/۷۰/۱۷ و اندازه‌ی تایر عقب ۲۰۰/۵۵/۱۷ است که در مقایسه با نمونه‌ی مورد استفاده در جلو کمی پهن‌تر است. فاصله‌ی دو چرخ جلو و عقب برابر 141.9 سانتی‌متر در نظر گرفته شده که در مقایسه با بی‌ام‌دبلیو S1000RR کوتاه‌تر است.

Yamaha 3

اما یکی از وجوه تمایز این موتورسیکلت با نمونه‌های مشابه خیابانی عرضه شده توسط سایر کمپانی‌ها، تجهیزات پیشرفته الکترونیکی مورد استفاده در آن است که شباهت R1 را با موتورسیکلت‌های مسابقات موتو جی‌پی بیش از پیش بیشتر می‌کند. R1 یاماها از وجود سیستم اندازه‌گیری اینرسی ۶ جهته بهره می‌برد که شامل سنسور‌هایی چون ژیروسکوپ و شتاب‌سنج برای اندازه‌گیری شتاب، چرخش، انحراف و فاکتورهای دیگر در جلو و عقب، بالا و پایین و راست و چپ موتور است.

Yamaha 5

داده‌های جمع‌آوری شده در اختیار Yamaha Ride Control ECU قرار می‌گیرد تا با محاسبات انجام شده قابلیت‌هایی که در ادامه بصورت لیست‌وار اشاره می‌کنیم، در اختیار راننده قرار گیرد:

  • حالت‌های مختلف انتقال نیرو بصورت برنامه‌ریزی شده و قابل تنظیم
  • سیستم کنترلی حساس به خم شدن در زمان چرخش
  • سیستم کنترلی چهار مرحله‌ای برای کنترل چرخش دریفت‌وار یا پاوراسلاید
  • سیستم کنترلی چهار مرحله‌ای برای مدیریت حالت تک چرخ
  • سیستم کنترل حرکت با حداکثر نیرو
  • سیستم تعویض سریع دنده برای تعویض دنده در جهت مثبت
  • کلاچ لغزنده برای ممانعت از انحراف پشت موتور در زمان کاهش دنده در دور موتور بالا
  • سیستم Linked ABS برای کاهش ارتفاع قسمت پشت موتور در ترمز‌گیری‌های شدید
Yamaha 4

داشبورد TFT جدید امکان دسترسی به تمام قابلیت‌های تعبیه شده را به‌راحتی در اختیار راننده قرار می‌دهد. علی‌رغم سهولت استفاده از امکانات، داشبور نسل جدید در مقایسه با نمونه‌های پیشین بسیار جمع و جورتر است. همچنین باید به پنل جلوی ساده و یکپارچه‌ی جلو اشاره کرد که چراغ‌های ال‌ای‌دی از قیمت پایین آن سر برآورده است.

یاماها YZF-R1 نسخه‌ی ۲۰۱۵ را از ماه فوریه رواانه‌ی بازار خواهد کرد و قیمت تعیین شده برای این نسخه نیز ۱۶٫۴۹۰ دلار است.

 یاماها YZF-R1M 2015

R1M‌ در بسیاری از مشخصات فنی با R1 مشترک است، با این تفاوت که یاماها در برخی از قسمت‌های بدنه، از فیبرکربن استفاده کرده تا وزن کلی موتور را کاهش دهد. استفاده از فیبرکربن در ساخت برخی از قسمت‌های بدنه منجر به کاهش ۲.۵ کیلوگرمی وزن کلی موتور شده است.

Yamaha 6

R1M‌ از سیستم تعلیق کاملا الکترونیک Ohlins استفاده می‌کند که داده‌های مورد نیاز خود را از سیستم اندازه‌گیری اینرسی ۶ جهته‌ (IMU) دریافت می‌کند. وظیفه‌ی سیستم تعلیق الکترونیک ایجاد سواری راحت در رانندگی شهری یا پیست برای راننده با توجه به اطلاعات دریافتی از سیستم IMU‌ است. البته رانندگانی که تبحر خاصی در استفاده از این نوع موتورها دارند، می‌توانند تنظیمات را بصورت دستی و با در اختیار داشتن کوچکترین جزئیات انجام دهند.

یکی دیگر از قابلیت‌های شاخص R1M، سیستم جی‌پی‌اس است که می‌تواند از طریق بی‌سیم با اپلیکیشن اندروید یا iOS روی تلفن‌هوشمند ارتباط برقرار کند. با استفاده از این قابلیت رانندگان می‌توانند اطلاعات بسیار کاربردی را پس از طی کردن یک مسیر در اختیار بگیرند و تنظیمات مورد نیاز در R1M ‌را اعمال کنند. چنین قابلیتی در پیست مسابقه بسیار کاربردی خواهد بود. یاماها مدعی است که وجود چنین قابلیت‌هایی در R1M فاصله‌ی این موتور را با نمونه‌های مورد استفاده در مسابقات موتو جی‌پی بسیار کمرنگ کرده است.

یاماها R1M‌ را با قیمت ۲۱٫۹۹۰ دلار به فروش خواهد رساند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات