گرندپری برزیل 2016 فرمول یک؛ باران شدید و تصادف متعدد خودروها
روز گذشته مسابقات فرمول یک بیستمین مرحلهی خود را در پیست تاریخی و مشهور اینترلاگوس شهر سائوپائولو سپری کرد. پیشتر به دلیل اعلام شرایط بارانی و نامساعد جوی، انتظار رویدادی جذاب میرفت. همانگونه که پیشبینی میشد، گرندپری برزیل ۲۰۱۶ به یکی از رویدادهای تاریخی مسابقات فرمول یک تبدیل شد. از تصادفهای متعدد و از بین رفتن تعادل تمامی خودروها گرفته تا رانندگی بینظیر جوان ۱۸ ساله ردبول و خداحافظی غمگین فیلیپه ماسا در برابر هموطنان خود، رقابت دیروز را سرشار از لحظات ناب و جذاب کرده بود.
با تصادف رومن گروژان پیش از آغاز مسابقه و در دورهای گرم کردن خودرو، حوادث گرندپری برزیل آغاز شد. گروژان که در دورهای تمرینی و زمانگیری عملکرد فوقالعادهای از خود به نمایش گذاشته بود، خیلی زود از دور مسابقه کنار رفت.
شدت زیاد باران باعث شد تا مسابقه با خودروی ایمنی آغاز شود و تمامی خودروها نیز از لاستیکهای خیس استفاده میکردند. بالاخره پس از ۸ دور، خودروهای ایمنی از پیست خارج شدند و مسابقه آغاز شد. بلافاصله پس از شروع رقابت، مکس وشتاپن در پیچ اول از کیمی رایکونن سبقت گرفته و خود را به جایگاه سوم میرساند.
اما چیزی که در این بین کاملا مشهود بود، اسپری آب خودروهای پیشتاز و دید بسیار کم رانندهها بود که این موضوع را به گاراژ نیز اعلام میکردند. جنسن باتن که همواره در شرایط بارانی یکی از بهترینهای فرمول یک است و استراتژیهای تعویض لاستیک وی، بارها او را برندهی مسابقهکرده است، پیش از سایر رانندهها به پیت استاپ رفته و لاستیک خود را با نمونهی میانی (Intermediate) تعویض میکند. این در حالی است که پیشبینی هواشناسی خبر از افزایش شدت بارندگی میدهد.
پس از باتن تعداد زیادی از سایر رانندههای نیز به پیتاستاپ مراجعه و اقدام به تعویض لاستیک میکنند تا در صورتی که پیست کمی خشکتر شود، از سرعت بالاتری بهره ببرند.سباستین فتل که در جایگاه پنجم قرار داشت، در دور ۱۱ پیش از ورود به پیت استاپ تعادل خود را از دست میدهد. این رانندهی مطرح آلمانی که بسیار خوششانس بود که در این حادثه با سایر خودروها برخورد نکرد، به ردهی انتهایی و ۱۸ نزول پیدا کرد.
در همین حال گاراژ مرسدس بنز به رزبرگ اعلام کرد که تمامی خودروها در حال تعویض به لاستیک میانی هستند. رزبرگ در پاسخ گفت که پیست هنوز بسیار خیس است و تعویض لاستیک امری اشتباه است.
اما اولین حادثه گرندپری برزیل برای مارکوس اریکسون در دور ۱۳ رخ داد. وی در پیچ شماره ۱۵ تعادل خود را از دست داد و پس از برخورد شدید با دیواره پیست، در مقابل مسیر پیتاستاپ متوقف شد. این موضوع باعث شد تا خودروی ایمنی مجدد وارد پیست شود و مسیر پیتاستاپ نیز بسته شود. در حالی که مسیر پیتاستاپ بسته شده بود، خودروهای ردبول در اقدامی خطراناک اقدام به عبور از کنار خودروی اریکسون کردند و وارد پیتاستاپ شدند. با توجه به این که ریکیاردو پس از اعلام داوران مبنی بر بسته بودن پیتاستاپ وارد این محوطه شده بود، با جریمهی ۵ ثانیهای مواجه شد.
پس از خروج خودروی ایمنی در دور ۲۰، تنها چند ثانیه از آغاز مسابقه نگذشته بود که کیمی رایکونن نیز حادثهی مشابهی با اریکسون را تجربه کرد. وی در حالی که سرعت بالایی داشت، کنترل خود را از دست میدهد و با دیوارهی پیست برخورد میکند. رایکونن که در دورهای زمانگیری عملکرد فوقالعادهای داشت، بسیار خوششانس بود که پس از تصادف، سایر خودروها با وی برخورد نکردند.
نکته جالب تصادف رایکونن با لاستیکهای خیس بود، در حالی که خیلی از رانندهها به گمان بهتر شدن شرایط پیست از لاستیکهای میانی استفاده میکردند. حین حادثهی رخ داده برای رایکونن، ژولین پالمر نیز برخوردی با دنیل کویات داشته که منجر به خرابی خودرو و خروج رانندهی رنو از مسابقه میشود.
بلافاصله پس از حادثهی رخ داده برای رایکونن، همتیمی وی که در جایگاه انتهایی قرار داشت به گاراژ فراری گفت:
شرایط پیست واقعا خطرناکه. نمیدونم چندتا خودروی دیگه باید تصادف کنن تا این مسابقه متوقف بشه. من نزدیک بود به کیمی برخورد کنم چون هیچ دیدی از جلوی خودم نداشتم. مسابقه باید الان متوقف بشه.
با توجه به محل تصادف رایکونن و صحبتهای فتل، داوران با اعلام پرچم قرمز مسابقه را متوقف کردند تا خودروها به پیتاستاپ مراجعه کنند. پس از نزدیک به ۲۰ دقیق مسابقه با حضور خودروی ایمنی در پیست مجدد آغاز شد.
در همین حال فتل شرایط پیست را بسیار بد توصیف میکند. پس از ۸ دور حضور خودروی ایمنی، داوران مجدد پرچم قرمز را اعلام میکنند تا خودروها برای دومین بار به پیتاستاپ مراجعه کنند. این موضوع عصبانیت شدید تماشاگران را به دنبال داشت.
مسابقه پس از حدود ۲۰ دقیقه مجدد با حضور خودروی ایمنی آغاز میشود. در نهایت در انتهای دور ۳۱، با خروج خودروی ایمنی، خودروها فرصت رقابت پیدا میکنند. در این مقطع همیلتون همچنان پیشتاز مسابقه است و پس از وی نیز رزبرگ، وشتاپن، پرز، ساینز، نصر و ریکیاردو قرار دارند.
با آغاز مجدد مسابقه، وشتاپن که بسیار سریع بود، توانست در کمتر از ۲۰ ثانیه رزبرگ را پشت سر گذاشته و به جایگاه دوم برسد. این موضوع برای رزبرگ بسیار حیاتی بود زیرا مقام سومی وی و قهرمانی همیلتون میتوانست منجر به از دست رفتن قهرمانی فصل شود. با این حال تلاش رانندهی آلمانی مرسدس بنز به جایی نرسید و وشتاپن به راحتی سبقت خود را کامل کرد.
در همین حال ریکیاردو و فتل نیز به سرعت مشغول سبقت از خودروهای پیش روی خود بودند. ریکیاردو موفق شده بود به جایگاه پنجم برسد و فتل نیز در جایگاه دهم و پس از آلونسو قرار داشت. در دور ۳۹ وشتاپن در حالی که سرعت زیادی داشت، کنترل خودروی خود را از دست داد و در حال خروج از پیست و نزدیک شدن به دیوارهها بود. اما این رانندهی جوان تنها چند متر مانده به برخورد با دیواره، در حرکتی فوقالعاده کنترل خودرو را مجدد به دست آورد.
پس از ۴۰ دور این جنسن باتن بود که مجدد ریسک تعویض لاستیک به نمونهی میانی را انجام داد. پس از وی ریکیاردو نیز برای سومین بار با ورود به پیتاستاپ اقدام به تعویض لاستیک خود کرد تا در صورت بهبود شرایط پیست، موفق به ثبت سریعترین زمان شود. سه دور بعد وشتاپن نیز استراتژی مشابه ریکیاردو را در پیش میگیرد. اما در همین حال گاراژ فورس ایندیا به سرجیو پرز اعلام میکند که شرایط جوی رو به وخامت است و انتظار باران شدیدتری را داشته باشد.
تنها پس از ۶ دور و در دور ۴۶، جنسن باتن به اشتباه استراتژی خود اعتراف میکند و به گاراژ میگوید که پیست برای لاستیکهای میانی بسیار خیس است. بدین ترتیب این راننده ی مطرح برای چهارمین بار به پیتاستاپ مراجعه میکند.
اما یکی از نکات احساسی رویداد دیروز، تصادف فیلیپه ماسا در دور ۴۸ بود. بدین ترتیب رانندهی باتجربهی برزیلی فرمول یک، در آخرین گرندپری خانگی خود موفق به عبور از خط پایان نشد. ماسا پس از تصادف از کنار پیست در حالی که پرچم برزیل را بالا گرفته و اشک میریخت، به سمت گاراژ حرکت میکرد. تماشاگران نیز بیامان رانندهی محبوب خود را تشویق میکردند.
زمانی که ماسا به پیت استاپ رسید، تمامی پرسنل گاراژهای مرسدس بنز و فراری که پیش از گاراژ ویلیامز قرار داشتند، خارج شده بودند و اقدام به تشویق فیلیپه ماسا میکردند. حرفهی ماسا در فرمول یک آنگونه که این راننده لایق آن بود، در خانهی خود به پایان نرسید.
در دور ۵۶ خودروی ایمنی مجدد از پیست خارج شد تا مسابقه از سر گرفته شود. در همین حال فرناندو آلونسو که در ردهی هفتم قرار داشت، کنترل خود را از دست میدهد تا به ردهی ۱۷ نزول پیدا کند.
ردبول نیز که به اشتباه استراتژی خود پی برده بود، ریکیاردو و وشتاپن را برای تعویض لاستیک به نمونهی خیس به گاراژ فرا خواند. این موضوع باعث نزول شدید جایگاه این دو راننده شد. وشتاپن که در جایگه ۱۶ قرار گرفته بود، در ۱۵ دور پایانی مسابقه غوغایی به راه انداخته بود. این رانندهی جوان و ۱۸ ساله بدون ترس از نامهای بزرگ در برابر خود و شرایط بد پیست، یکی پس از دیگری خودروها را از پیشرو برمیداشت.
دور ۶۶ وشتاپن به ردهی ششم و پس از فتل رسید. فتل که سعی در دفاع از جایگاه خود را داشت، با رانندگی بدونترس وشتاپن مواجه شد. مکس وشتاپن به سرعت به جایگاه پنجم رسید و در ادامه با عبور از ساینز و پرز، مقام سومی را از آن خود میکند.
روز گذشته حین تماشای رانندگی فوقالعاده وشتاپن تنها یک چیز در ذهن تداعی میشد. خاطرات عملکرد بینظیر آیرتون سنا در پیست بارانی موناکو در سال ۱۹۸۴. وشاپن به خوبی نشان داد که در خصوص وی تنها نمیتوان گفت که آیندهی روشنی در انتظار اوست؛ بلکه وی هماکنون نیز یکی از بهترینهای فرمول یک است و به راحتی قابلیت چالش و سبقت هر کدام از نامهای بزرگ این مسابقات را دارد.
در نهایت همیلتون با رانندگی مطمئن به مقام قهرمانی میرسد. این رانندهی بریتانیایی دیروز برای اولین بار در پیست اینترلاگوس عنوان قهرمانی را از آن خود کرد تا بدین ترتیب به رکورد قهرمانی در ۲۴ پیست مختلف در مسابقات فرمول یک برسد. نیکو رزبرگ نیز پس از وی در جایگاه دوم قرار میگیرد تا رقابت برای قهرمانی فصل ۲۰۱۶ به آخرین مرحله و گرندپری ابوظبی کشیده شود.
مکس وشتاپن، سرجیو پرز، سباستین فتل، کارلوس ساینز، نیکو هالکنبرگ، دنیل ریکیاردو، فیلیپه نصر و فرناندو آلونسو در جایگاههای سوم تا دهم قرار گرفتند. ۲ امتیاز کسب شده توسط نصر برای تیم سائوبر بسیار حیاتی بود و باعث شد تا خود را بالاتر از مانور قرار دهد.
در ادامه میتوانید ردهبندی کلی رانندگان و تیمها را پس از ۲۰ مرحله از مسابقات فرمول یک مشاهده کنید.
در ادامه توجه شما را به ویدیوی لحظات حساس گرندپری برزیل ۲۰۱۶ دعوت میکنیم.
مرحلهی نهایی مسابقات فرمول یک فصل ۲۰۱۶، ۷ آذر در شهر ابوظبی برگزار میشود.
نظر شما در رابطه با رویداد جذاب دیروز چیست؟