مزدا همچنان روی تکنولوژی اسکای اکتیو پافشاری می‌کند

جمعه ۱۳ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
مزدا به این باور رسیده است که حداقل برای مدت کوتاهی هم که شده می‌تواند استفاده از تکنولوژی‌های هیبریدی و برقی را در خودروهایش به تاخیر بیاندازد و به توسعه‌ی تکنولوژی اسکای اکتیو ادامه دهد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

جف گایتن مدیر بخش اروپایی مزدا در گفتگو با Auto Express گفت که امیدوار است محصولات تولیدی این شرکت بتوانند بدون توسل به تکنولوژی‌های جدیدی نظیر هیبرید و الکتریکی آلایندگی خود را کاهش دهند. وی افزود:

ما فکر می‌کنیم که تا پایان این دهه بتوانیم مصرف سوخت خودروهایمان را حداقل ۲۰ الی ۳۰ درصد کاهش دهیم.

وی همچنین به این مورد هم اشاره کرد که امیدوار است بتوانند بدون استفاده از هیچگونه سامانه‌ی پیشران الکتریکی در خودروهایشان، به هدف استاندارد‌های اروپا مبنی بر رسیدن به انتشار تنها ۳۵ گرم گاز دی اکسید کربن در هر کیلومتر نیز دست یابند. این اهداف با استفاده از برنامه‌ی طولانی مدت اسکای اکتیو Skyactiv مزدا محقق خواهد شد. این استراتژی نخستین بار در سال ۲۰۱۰ پرده برداری و در سال ۲۰۱۱ به بازار آمد و مزدا همان دوران علنا اعلام کرد که نه به سمت تکنولوژی هیبرید و نه خودروهای برقی خواهد رفت.

اسکای اکتیو نام تجاری دسته‌ای از تکنولوژی‌های موتور، شاسی، بدنه و جعبه دنده است که با هدف کاهش مصرف سوخت و آلایندگی توسط کمپانی مزدا طراحی و توسعه داده شده اند. مزدا در موتورهای اسکای اکتیو ضمن عدم استفاده از سیستم‌های پرخوران‌های نظیر توربوشارژر و یا سوپرشارژر به افزایش ضریب تراکم و استفاده از سیستم پاشش سوخت جدیدی روی آورده است. ضریب تراکم موتورهای اسکای اکتیو بسیار بالا و نزدیک به خودروهای فرمول یک است. در برخی مدل‌ها این ضریب تا ۱۴ به ۱ می‌رسد که بالاترین عدد در بین خودروهای بنزینی است. سیستم تزریق سوخت این پیشرانه‌ها هم متفاوت بوده و از نوع تزریق مستقیم با انژکتورهای چندنقطه ای است که همگی این عوامل سبب شده تا کارایی و مصرف این پیشرانه‌ها پیشرفت قابل توجهی داشته باشد.

مزدا

همانطور که در سال ۲۰۱۱ گفته شد مزدا قصد دارد تا گسترش و توسعه‌ی مطلوب تکنولوژی‌های الکتریکی و هیبریدی توسط سایر خودروسازان صبر کند، و زمانی به بازار اینگونه خودروها وارد خواهد شد که این تکنولوژی‌ها به حدی عمومی شده‌اند که امکان دسترسی ارزان به آنها وجود دارد. البته به نظر می‌رسد مزدا بی سروصدا در حال تست کردن یک خودروی تمام الکتریکی است که به گفته‌ی جف گایتن مزدا EV نام دارد. گایتن از علاقه‌ی این شرکت به خودروهای برقی گفت

ما به اهمیت تکنولوژی الکتریکی در خودروها واقف هستیم و اطمینان داریم که این تکنولوژی در آینده نقش بسیار مهمی خواهد داشت. ما فکر می‌کنیم فعلا نیاز به زمان است تا این تکنولوژی ها عمومی شده و بطور کامل تجاری شوند."

گایتن اشاره‌ای به زمان ورود رسمی و جدی مزدا به این بخش از بازار، نکرد. البته تا جایی که می‌دانیم در حال حاضر مدل هیبریدی مزدا ۳ در بازار ژاپن قابل سفارش است که از مجموعه‌ی هیبریدی مورد استفاده در تویوتا پریوس استفاده می‌کند؛ بالاخره پریوس سالهاست در این بخش از بازار حضور موفقی دارد. شاید در سال ۲۰۲۵ نیز شاهد به بازار ‌آمدن نمونه‌ای از مزدا ۲ باشیم که بر اساس نیسان لیف ساخته شده باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات