اوبر، ۱۰۰٫۰۰۰ دستگاه مرسدس S کلاس از دایملر خرید

یک‌شنبه ۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۶
مطالعه 3 دقیقه
اوبر یک سرویس اشتراک‌گذاری خودرو است که با استفاده از آن افرادی که تمایل دارند خودروی خود را برای ارائه‌ی سرویس به اشتراک بگذارند، با مسافران ارتباط برقرار کرده و خدمات ارائه می‌کنند؛ حال آنکه این استارت آپ خود دارای خودرو نیست. البته به نظر می‌رسد در آینده شاهد تحولاتی خواهیم بود؛ چراکه اوبر بیش از ۱۰۰٫۰۰۰ دستگاه مرسدس S کلاس را از دایملر خریداری کرده است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

اوبر یک سرویس اشتراک‌گذاری خودرو است که خود به تنهایی خودروهایی را برای سرویس در اختیار ندارد؛ بلکه این سرویس به عنوان پل ارتباطی بین افرادی است که درصدد اشتراک‌گذاری خودرو با مسافران هستند. حال به نظر می‌رسد سیاست‌های اوبر به سمت ارائه‌ی خودروها از جانب این سرویس نیز پیش‌ می‌رود. براساس اطلاعات ارائه شده اوبر بیش از ۱۰۰٫۰۰۰ دستگاه مرسدس اس کلاس را از دایملر خریداری کرده است. شاید در ظاهر نتوان اشتراکی بین فعالیت‌های مرسدس بنز و اوبر پیدا کرد؛ اما نقطه‌ی اشتراک این دو کمپانی که یکی از بزرگان دنیای خودروسازی و دیگری یک کمپانی خلاق در حوزه‌ی فناوری است، سرمایه‌گذاری عظیمی است که هر دو برند معتبر در حوزه‌ی خودروهای هوشمند انجام داده‌اند. مرسدس S کلاس، لوکس‌ترین خودرویی است که ستاره‌ی درخشان صنعت خودروسازی روانه‌ی بازار می‌کند. در کنار لوکس بودن، مرسدس اس کلاس از جدیدترین امکانات هوشمند در طیف گسترده‌ی محصولات مرسدس نیز بهره می‌برد.

اوبر پس از قبضه کردن حوزه‌ی سرویس‌های اشتراکی خودرو و درآمدزایی در کنار جذب سرمایه‌گذاری مختلف، سرمایه‌گذاری گسترده‌ای را در حوزه‌ی خودروهای هوشمند انجام داده است. یکی از منابع علمی نزدیک به این استارت آپ که همکاری نزدیکی را نیز با اوبر دارد، دانشگاه کارنگی ملون است. شاید دانشگاه شناخته شده‌ی پیتسبورگ تا حدودی از نظر ظاهری با حوزه‌ی خودروهای هوشمند غریبه باشد؛ اما مرکز ملی روباتیک فعال در این دانشگاه یکی از پیشروترین آزمایشگاه‌هایی است که دستاوردهای با ارزشی را نیز در حوزه‌ی خودروهای هوشمند به دست آورده است.

در سوی مقابل مرسدس بنزی قرار دارد که نام آن به تنهایی گویای اصالت، پیشرفت و فناوری‌های نوینی است که در خودرو‌های این کمپانی به کار گرفته شده است. آخرین نسل از سلطان ژرمن‌ها قادر است با بهره‌گیری از دستاوردهای محققان این کمپانی بصورت خودران و هوشمند پارک کرده، فاصله‌ی خودرو را بصورت ایمن با سایر خودروها حفظ کند و در ترافیک بصورت خودکار ایستاده و در صورت لزوم به حرکت خود ادامه دهد. به نظر می‌رسد اوبر درصدد آن است که به قابلیت‌های هوشمند مرسدس اضافه کند که البته این امر در صورت دسترسی بیشتر به زیرساخت‌های خودرو‌های مرسدس امکان‌پذیر است. البته مرسدس خود قابلیت‌هایی را توسعه داده که فقط می‌توان در سری خودروهای کلاس F مشاهده کرد و هنوز راهی به سوی مدل‌های تجاری پیدا نکرده‌اند.

فارغ از توانایی دو کمپانی در توسعه‌ی خودروهای هوشمند و در دست داشتن فناوری‌های مربوط، حجم گسترده‌ی خرید اوبر نیز بسیار جالب توجه است. فروش بیش از ۱۰۰٫۰۰۰ دستگاه مرسدس S کلاس را باید برابر فروش این خودرو در طول یک سال خواند. در صورتی که قیمت هر دستگاه مرسدس را در توافق به عمل آمده کمتر از برچسب قیمت ۹۵٫۰۰۰ دلاری تصور کرده و قیمت آن را ۸۰٫۰۰۰ دلار در نظر بگیریم، اوبر باید مبلغی در حدود ۸ میلیارد دلار را به مرسدس پرداخت کند؛ ۸ میلیارد دلار برابر ۸ درصد از درآمدی است که دایملر در سال ۲۰۱۵ از طریق برند مرسدس کسب کرده است.

باید دید که این همکاری چه نتیجه‌ای را به همراه خواهد داشت؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات