بنز با ایران خودرو شریک می‌ شود؛ زنگ خطر برای پژو

دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۲
مطالعه 3 دقیقه
بنز با ایران خودرو قرارداد همکاری و شراکت امضاء می‌کند تا زنگ خطر برای پژو به صدا درآید. البته کار به اینجا ختم نمی‌شود و قرار است ایران خودرو با یک شرکت‌ خارجی دیگر نیز قرارداد امضاء کند. همراه زومیت باشید.
تبلیغات

اگرچه قرارداد با پژو برای ایران خودرو حواشی‌ بسیاری داشت، اما این شرکت قصد دارد با دو شرکت دیگر نیز قرارداد همکاری و قرارداد شراکت امضاء کند. یکی از این دو شرکت، مرسدس بنز آلمان است. قرارداد همکاری با بنز می‌تواند ایران‌خودرو را از بار فشارهای زیاد قرارداد با پژو رها کند. البته باید دید شرکت دیگر خارجی که مدیرعامل ایران خودرو نامی از آن به میان نیاورده‌ است چه برندی است و در چه سطحی قرار دارد.

هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران خودرو معتقد است که قرار داد ایران خودرو و بنز باعث می‌شود تا پژو به راحتی بازار ایران را ترک نکند.

به گفته یکه زارع، ایران‌ خودرو به زودی قراردادی با شرکت بنز آلمان و شرکت دیگری امضاء می‌کند که این شرکت‌ها به مجموعه گروه‌های همکار ایران‌خودرو اضافه خواهند شد. این همکاری‌های جدید باعث می‌شود که شرکت پژو نتواند به همین راحتی ایران را ترک کند. در گذشته مدیران پژوی فرانسه فکر می‌کردند اگر ایران را ترک کنند، بازار ایران با مشکل مواجه خواهد شد.

مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرد: «مسئله‌ای که در قرارداد پژو مهم به شمار می‌رود، صادرات است. ۳۰ درصد از تولید پژو در ایران باید به کشورهای تعیین‌شده، صادر شود. همچنین ما از  پژو یک بسته «حمایتی ـ خسارتی» دریافت کردیم که مبلغ آن، ۴۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو است.»

هاشم یکه زارع در مورد قرارداد ایران خودرو با پژو توضیح داد:

براساس سیاست‌های دولت، بنا شد هر شرکتی که بخواهد به ایران بیاید باید سه اصل سرمایه‌گذاری، انتقال فناوری و صادرات را رعایت کند. ما نیز در شرکتی که با پژو راه‌اندازی کردیم به صورت ۵۰ -۵۰ با هم سرمایه‌گذاری می‌کنیم. این شرکت جدید حدود ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری لازم دارد که نیمی از آن توسط پژو تأمین می‌شود. وقتی شرکت پژو سرمایه‌گذاری و پول خود را به ایران منتقل کند، مطمئناً اتفاقات قبلی رخ نمی‌دهد و با مکانیزم‌هایی که در قرارداد دیده‌ایم، خروج از ایران برای این شرکت سخت‌تر می‌شود.

به گفته‌ی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، قراداد با پژو اولین قرارداد سرمایه‌گذاری واقعی خودروسازی در ایران است؛ یعنی تا به حال سرمایه‌گذاری انجام نشده و اگر هم سرمایه‌گذاری بوده در هر زمان می‌توانستند به دلخواه سرمایه‌شان را از ایران خارج کنند. سرمایه‌گذاری واقعی باید به صورت سالن و تجهیزات باشد. پژو شریک قدیمی ایران خودرو است که  قبلا حدود ۷۰ درصد بازار ایران خودرو را در دست داشته؛ ولی هم اکنون و براساس قرارداد امضاء شده بیشتر از ۱۵ درصد سهم بازار را نخواهد داشت.

هاشم یکه زارع هفته‌ی پیش نیز از فیات و بنز به عنوان شریک تجاری جدید ایران خودرو نام برده بود.

به نظر می‌رسد با حضور شرکت‌های بنز و فیات در بازار خودروی ایران، کار برای برندهای چینی، کره‌ای و حتی ژاپنی سخت می‌شود و باید سود خود را نسبت به قبل کاهش دهند.

با توجه به علاقه ایرانی‌ها به خودورهای آلمانی و ایتالیایی باید منتظر استقبال بازار ایران از اتومبیل‌های تولیدی فیات و بنز در کشور باشیم. شما از حضور کدام برند در بازار اتومبیل ایران استقبال می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات