فناوری تشخیص چهره در خودروها جهت جلوگیری از حوادث رانندگی

پنج‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۷
مطالعه 3 دقیقه
ولوو فناوری تازه‌ای را توسعه داده است که در آن برای حفظ سلامت راننده و ماشین از فناوری‌های پیشرفته تشخیص چهره استفاده شده است. در این روش سامانه قادر است خستگی چهره‌ی راننده را تشخیص داده و مطابق آن اعمال لازم را به صورت خودکار انجام دهد. گذشته از فناوری‌هایی که قصد آنها جایگزینی خود راننده است، فناوری کمک راننده‌ی خودکار چند سال پیش پا به عرصه‌ی بازار گذاشت و تاکنون خودروهایی با قابلیت کمک کردن به راننده در پارک کردن خودرو یا خودداری از تغییر مسیر ناگهانی و خطرناک یا حتی ترمزهای خودکار در مواقع اضطراری به بازار عرضه شده اند. اما اینها تنها کمک هستند و با این فرض کار می‌کنند که راننده کاملا هشیار و بیدار است. ولوو این بار قصد دارد تا از بیدار بودن شما مطمئن شود.
تبلیغات

خب حال سوالی که پیش می‌آید این است که یک خودرو چگونه از بیدار بودن راننده‌ی خود اطمینان حاصل کند؟ یک راه استفاده از زنگ خطری است که هنگام برخورد چانه‌ی شما با فرمان به صدا در بیاید، البته قدری ساده و نابخردانه به نظر می‌آید ولی ولوو کاری مشابه کرده است، با این تفاوت که حسگرهای خاصی را بر روی داشبورد نصب کرده که می‌توانند حالت راننده را با استفاده از الگوریتم‌های پیچیده تشخیص چهره، تشخیص دهند. این حسگرها با تاباندن نور فروسرخ بر روی چهره‌ی راننده به وسیله‌ی لامپ‌های LED کوچک و مشاهده‌ی چهره راننده به صورت دائمی قادرند تا با استفاده از علائمی همچون میزان باز بودن چشم راننده یا موقعیت و زاویه‌ی قرار گیری سر راننده هشدارهای لازم را به موقع به راننده اعلام کنند و از ایجاد حوادث ناگوار جلوگیری کنند.

vovlo-driver-estimator-1

بر این اساس سامانه‌ی کمک راننده نیز می‌تواند به خوبی عملکرد خود را بهبود دهد، برای مثال می‌توان در مواقع مورد نیاز برای جلوگیری از ایجاد تصادف به طور کامل ترمز کند یا خودرو را از رفتن به سمت خطر منحرف کرده و راننده را با استفاده از یک هشدار قوی مجددا بیدار کند. از آن جایی که سامانه می‌تواند به سادگی بی توجهی راننده را بفهمد سامانه‌ی ایمنی می‌تواند خود را با شرایط تطبیق دهد و عملکرد بهتری را از خود نشان دهد.

vovlo-driver-estimator-2

ولوو قصد دارد تا از این فناوری برای سازگاری شرایط محیطی ماشین به صورت خودکار با راننده نیز استفاده کند. برای مثال خودرو می‌تواند وضعیت صندلی و شرایط دمایی را متناسب با راننده‌ای که پشت آن می‌نشیند به صورت کاملا شخصی شده تنظیم کند. ضمن اینکه می‌توان با استفاده از جهات نورهای ورودی و خروجی و جهت دید راننده ، حرکت خودرو و چراغهای جلوی آن را نیز به خوبی تنظیم کند. البته در این بین مهندسان این شرکت راحتی و امنیت راننده را نیز در نظر گرفته اند به صورتی که این سامانه هیچ تصویری را از راننده ثبت نمی‌کند و راننده نیز حس بدی نسبت به دخالت یا نظارت دائمی سامانه بر روی خود نخواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات