سوپراسپرت پژو 9x8 با طراحی نوآورانه معرفی شد

یک‌شنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
پژو از ابرخودرو مسابقه‌ای با نام 9X8 رونمایی کرده است تا در کلاس هایپرکار مسابقات استقامت ۲۴ ساعته لمان شرکت کند
تبلیغات

پژو پس از سال‌ها غیبت در عرصه خودروهای سوپراسپرت، سرانجام هفته گذشته خودرو هیبریدی خود را با نام 9X8 معرفی کرد. سال آینده فدراسیون اتومبیل‌رانی جهانی (FIA WEC) قصد دارد مسابقات ۲۴ ساعته استقامت لمان را در کلاس هایپرکار برگزار کند و پژو، 9X8 برای این هدف عرضه می‌کند.

به گفته پژو اسپرت، 9X8 در رده اتومبیل‌های افسانه‌ای این شرکت قرار دارد که در رقابت‌های لمان خوش درخشیده‌اند. پژو در سال‌های ۱۹۹۲، ۱۹۹۳ و ۲۰۰۹ با خودروهای 905 و 908 به عنوان قهرمانی جهان در مسابقات ۲۴ ساعته لمان دست یافت و نام پژو 9X8 برگرفته از خودروهای مسابقه‌ای شرکت فرانسوی است. عدد ۸ با توجه به استراتژی نام‌گذاری اتومبیل‌های جدید پژو مانند 208، 2008 و... انتخاب شده و حرف X به گفته کارشناسان طراحی پژو، استفاده از سیستم چهارچرخ محرک با قوای فنی هیبریدی 9X8 را نشان می‌دهد.

پیشرانه پژو 9X8 یک موتور ۲٫۶ لیتری خورجینی V6 با فناوری تویین توربوشارژ و توانایی تولید حداکثر ۶۸۰ اسب بخار قدرت دارد. پیشرانه این خودرو از نوع موتور وسط یا به‌اصطلاح Mid-engine است (موتور بین دو محور جلو و عقب قرار دارد). باتری و پیشرانه پژو جدید همواره در حال تغییر است؛ اما با مشخصات فوق در مسابقات استقامت لمان شرکت می‌کند.

با نگاهی دقیق‌تر به چراغ‌های جلو و عقب 9X8 امضای محصولات جدید پژو را مشاهده می‌کنید. موضوعی که طراحان خودروهای مسابقه‌ای را شگفت‌زده کرد، نوآوری در طراحی ظاهری پژو 9X8 است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، این خودرو باله عقب ندارد. به گفته طراحان پژو اسپرت، طراحی آیرودینامیک خودرو به گونه‌ای است که نیازی به باله عقب نخواهد داشت.

در مقررات مسابقات لمان آمده است که خودروها باید عنصر آیرودینامیک قابل تنظیم داشته باشند؛ اما اشاره‌ای به باله عقب ندارد. بر این اساس پژو نه‌تنها مقررات را زیر پا نگذاشته است، بلکه این نوآوری شرکت در آینده یک مزیت بزرگ در طراحی اتومبیل‌های مسابقه‌ای محسوب می‌شود. حال باید ببینیم پژو با سبک جدید طراحی خود، توانایی رقابت با تویوتا، تیم برتر مسابقات لمان و دیگر تیم‌ها را دارد یا خیر.

جین مارک فینوت مدیر تیم طراحی خودرو استلانتیس می‌گوید:

فقدان باله عقب در پژو 9X8 یک گام بزرگ در طراحی آیرودینامیک اتومبیل‌های مسابقه‌ای است. ما به درجه‌ای از کارایی آیرودینامیک رسیده‌ایم که می‌توانیم این بخش خودرو را حذف کنیم. چرا و چگونه میسر شدن آن را نپرسید. ما قصد داریم این راز را تا جایی که امکان دارد، مخفی نگه داریم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات