انتقاد شدید بنیان‌گذار تسلا از سیاست‌های ایلان ماسک: خودروها نباید مثل آیفون باشند

دوشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
خودرو تسلا مدل وای Tesla Model Y در جاده آسمان آبی
یکی از بنیان‌گذاران تسلا از رویکرد ایلان ماسک در رهبری این شرکت انتقاد کرده و گفته است خودروها نباید همچون آیفون، پلتفرمی نرم‌افزاری باشند.
تبلیغات

تسلا که بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی خودروی برقی در دنیا محسوب می‌شود، سال‌ها است روی تولید خودروهای خودران تأکید می‌کند. درحالی‌که ایلان ماسک وعده داده بود سیستم تمام‌خودران تا سال ۲۰۲۰ روی کار بیاید، خودروهای تسلا همچنان به‌طور کامل خودران نیستند.

خودروهای تسلا قابلیتی به نام اتوپایلت (Autopilot) دارند که بیشتر از آنکه قابلیت خودران باشد، سیستم کمک‌راننده است. این شرکت همچنین قابلیت دیگری به نام FSD ارائه می‌دهد. یکی از بزرگ‌ترین اهداف ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، تولید خودروهای تمام‌خودران است، اما کارشناسان می‌گویند به‌این‌زودی‌ها نمی‌توانیم به چنین محصولاتی دست پیدا کنیم.

مارتین ابرهارد، هم‌بنیان‌گذار تسلا، ظاهراً علاقه‌ی زیادی به سیستم اتوپایلت این شرکت ندارد: «به عقیده‌ی من، باید دست از این تصور که فناوری خودران به خودروهای برقی ارتباط دارد، برداریم. این دو مقوله از هم جدا هستند. دوست دارم خودروهایی ساخته شوند که مردم بتوانند آن‌ها را برانند.»

بر اساس گزارش گیزچاینا، ابرهاردِ ۶۲ ساله اولین مدیرعامل تسلا بود با این‌حال در سال ۲۰۰۷ با این شرکت خودروسازی خداحافظی کرد. او می‌گوید در دوران فعالیتش در تسلا، توسعه‌ی نرم‌افزار خودران اهمیت چندانی برایش نداشت: «زمانی که در تسلا بودم، هیچ‌یک از این چرت‌و‌پرت‌های اتوپایلت و FSD مطرح نبود.» ابرهارد می‌گوید توسعه‌ی چنین سیستم‌هایی نیازمند بودجه‌ی سنگینی بود که تسلا در آن زمان در اختیار نداشت.

در زمان جدایی ابرهارد از تسلا در سال ۲۰۰۷، این شرکت هنوز اولین خودرویش را روانه‌ی بازار نکرده بود. تسلا در آن زمان روی رودستر کار می‌کرد، خودروی اسپرت کوچکی که بر پایه‌ی Lotus Elise تولید می‌شد.

ابرهارد می‌گوید قابلیت‌های ایمنی‌محور نظیر آنچه سیستم کمک‌راننده‌ی تسلا ارائه می‌دهد را تحسین می‌کند، اما خودش را طرفدار خودروهای خودران نمی‌داند. سیستم خودران یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های ابرهارد درباره‌ی تسلای ایلان ماسک است.

ایلان ماسک اعتقاد زیادی به سیستم‌های خودران دارد. او سال گذشته گفت که اگر اتوپایلت نبود،‌ احتمالا امروز تسلایی وجود نداشت. تسلا امروزه بیشتر به خاطر تأکید ویژه بر نرم‌افزار خودرو شناخته می‌شود. این شرکت خودروهایش را از راه دور به‌روزرسانی و در آن‌ها تغییرات اعمال می‌کند. به اعتقاد ایلان ماسک، تسلا به همان اندازه‌ای که شرکتی سخت‌افزاری است، یک شرکت نرم‌افزاری نیز محسوب می‌شود. این در حالی است که ابرهارد با گفته‌های ایلان ماسک موافقت نمی‌کند.

ابرهارد می‌گوید: «به‌نظرم اشتباه است که به خودرو به‌عنوان پلتفرمی نرم‌افزاری نظیر آیفون نگاه کنید. من آیفون دارم و هر بار که به‌روزرسانی نرم‌افزاری دریافت می‌کنم، با باگ مواجه می‌شوم. این باگ‌ها خطرناک‌اند. کرش کردن اپلیکیشن فید خبری‌ام در آیفون مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند، اما اگر چنین باگی در نرم‌افزار مربوط‌ به کنترل ترمز یا فرمان رخ دهد، شما را به کام مرگ خواهد برد.»

در حال حاضر تمامی خودروهای تسلا به سیستم اتوپایلت مجهز هستند. دارندگان خودروهای تسلا می‌توانند نسخه‌ی بتای FSD را با قیمت ۱۵٬۰۰۰ دلار یا از طریق سرویس اشتراکی ماهانه ۱۹۹ دلار تهیه کند. FSD به خودرو برای تغییر لاین، ورود و خروج از بزرگ‌راه، شناسایی تابلوهای راهنمایی و رانندگی، شناسایی چراغ راهنمایی و پارک کردن کمک می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات