تسلا بدنه خودرو Cybertruck را با دستگاه‌های ریخته‌گری چندمیلیون‌دلاری قالب‌بندی می‌کند

شنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
ظاهراً تسلا برای تولید بدنه‌ی وانت برقی Cybertruck بزرگ‌ترین دستگاه‌های ریخته‌گری دنیا را تهیه و به خط‌تولید کارخانه‌ی فرمانت اضافه کرده است؛ دستگاه‌هایی که هرکدام چندمیلیون دلار قیمت دارند.
تبلیغات

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، می‌گوید شرکت خودروسازی‌اش بدنه‌ی خودرو موردانتظار سایبرتراک را با استفاده از بزرگ‌ترین دستگاه ریخته‌گری جهان قالب‌بندی می‌کند. ظاهراً تسلا بزرگ‌ترین دستگاه‌های ریخته‌گری Giga Press را در تعداد فراوان تهیه و به خط‌تولید کارخانه‌ی فرمانت اضافه کرده است.

به‌نوشته‌ی Gizchina، تسلا در سال ۲۰۲۰ اولین دستگاه ریخته‌‌گری Giga Press را تهیه و در کارخانه‌ی فرمانت نصب کرد. در آن زمان، اعلام شد دستگاه یادشده نیروی قفل قالب ۵۵٬۰۰۰ تا ۶۱٬۰۰۰ کیلونیوتن دارد. تسلا سال‌ها است سرمایه‌گذاری عظیمی در فناوری‌های ریخته‌گری و آلیاژ انجام داده است تا بتواند قطعات عظیمی را قالب‌بندی و خط‌تولید محصولاتش را بهینه کند.

شرکت Idra Group با برنامه‌ریزی چندساله موفق شده است دستگاه‌های ریخته‌گری جدید Giga Press تولید کند که بزرگ‌ترین دستگاه‌های ریخته‌گری دنیا محسوب می‌شوند و بیش از چهار تن وزن دارند. هزینه‌ی تولید این دستگاه‌ها چندمیلیون دلار برآورد می‌شود. از زمان آغاز تولید این دستگاه‌‌ها، برخی شایعه‌ها اعلام می‌کردند تسلا به‌دنبال استفاده‌ی انحصاری از آن‌ها است.

گیگافکتوری تسلا در برلین مجهز به هشت واحد دستگاه ریخته‌گری Giga Press است و بزرگ‌ترین گیگافکتوری دنیا به‌حساب می‌آید. دیگر دستگاه‌های ریخته‌گری تسلا در محیط‌های روباز خارج از کارخانه‌ی فرمانت استفاده می‌شوند؛ چون خودِ کارخانه فضای کافی برای جای‌دادن آن‌ها را ندارد. گفته می‌شود این دستگاه‌ها اکنون برای تولید قطعاتی یک‌تکه از خودرو Model Y استفاده می‌شوند.

با درنظرگرفتن تغییراتی که تسلا روی طراحی خودروهایش اعمال کرده است، استفاده از دستگاه‌های Giga Press برای تولید بدنه‌ی خودرو Cybertruck چندان تعجب‌برانگیز نیست. پیش‌تر، گفته شده بود خودرو Cybertruck اسکلت خارجی از جنس فولاد ضدزنگ خواهد داشت و قالب‌بندی بدنه‌ی فولادی نیازمند استفاده از دستگاه‌های بسیار پیشرفته است.

وانت الکتریکی تسلا در سال ۲۰۱۹ معرفی شد و اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش می‌رفت، تولید این خودرو تا الان آغاز شده بود. بااین‌حال، عوامل مختلف دست‌به‌دست هم دادند تا برنامه‌ی عرضه‌ی خودرو به تأخیر بیفتد. به‌گفته‌ی تسلا، تولید خودرو یادشده در سال ۲۰۲۳ آغاز خواهد شد. با اینکه نمی‌توانیم با قطعیت از آغاز تولید در سال ۲۰۲۳ سخن بگوییم، شکی نداریم تسلا با تهیه‌ی دستگاه‌های ریخته‌گری جدید بیشتر از هر زمان دیگری به زمان‌بندی اعلام‌شده برای تولید و عرضه‌ی سایبرتراک متعهد است.

تسلا در وب‌سایت رسمی خود می‌نویسد بدنه‌ی خودرو سایبرتراک به‌گونه‌ای تولید می‌شود که بسیار مقاوم باشد و از مسافران حفاظت کند. به‌گفته‌ی تسلا، سایبرتراک بدنه‌ای تقریباً نفوذناپذیر دارد و تمامی قطعاتش بسیار مقاوم‌اند.

تسلا به‌تازگی سفارش خودرو سایبرتراک را در خارج از آمریکای‌شمالی غیرممکن کرده است. این شرکت پیش‌تر هشدار داده بود که احتمال دارد به‌دلیل افزایش بیش‌ازحد تقاضا دربرابر حجم تولید، دست به چنین اقدامی بزند. ایلان ماسک در مصاحبه‌ای گفته است که تقاضا برای سایبرتراک به‌حدی زیاد است که شاید تسلا نتواند تا سه سال پس از عرضه‌ی این وانت، عرضه را به سطح تقاضا برساند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات