اپل با تصاحب استارتاپ Canoo پروژه تولید Apple Car را جدی‌تر از همیشه پیش می‌برد

دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
اپل احتمالاً به‌زودی استارتاپ Canoo را تصاحب می‌کند. Canoo تیمی از مهندسان زبده در صنعت خودرو دارد و اپل به‌لطف تخصص آن‌ها می‌تواند Apple Car را بهتر بسازد.
تبلیغات

چند سال از انتشار اولین گزارش مبنی‌بر علاقه‌مندی اپل به صنعت خودرو می‌گذرد و آن‌طور که افشاگران می‌گویند به‌این‌زودی‌ها قرار نیست شاهد رونمایی اولین خودروی برقی اپل باشیم، بااین‌حال به‌نظر می‌رسد تولیدکننده‌ی گوشی‌های سری آیفون که جزو باارزش‌ترین برندهای دنیا است برنامه‌هایی بزرگ برای رقابت با بزرگانی نظیر تسلا دارد. گفته می‌شود اولین خودروی برقی اپل قرار است کاملاً خودران باشد و در دسته‌ی خودروهای لوکس قرار گیرد.

براساس گزارش بلومبرگ، اپل قصد دارد برای جدی‌تر کردن برنامه‌هایش استارتاپ فعال دیگری در صنعت خودرو را تصاحب کند.

به‌طور معمول اپل به هنگام کار کردن روی محصولات جدید، برندهای متعددی را تصاحب می‌کند تا از تخصص آن‌ها برای تولید محصول بهره بگیرد. رابط چندلمسی آیفون، سیری، اپل موزیک، فیس ID، تاچ ID، اپل مپس و حتی macOS تا حدی نتیجه‌ی بهره‌گیری اپل از تخصص استارتاپ‌های تصاحب‌شده هستند. خودروی برقی اپل نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

اپل در سال ۲۰۱۹ استارتاپ Drive.ai را تصاحب کرد تا از دانش مهندسان این شرکت در حوزه‌ی هوش مصنوعی و خودروهای خودران استفاده کند. شماری از مهندسان و مدیران Drive.ai اکنون جزو نفرات اصلی تیم تولید Apple Car برای توسعه‌ی سیستم‌عامل و نرم‌افزار خودران هستند.

اپل در ماه‌‌های اخیر شماری از متخصصان صنعت خودرو را به استخدام خود درآورده است. افرادی آگاه که نخواسته‌اند نامشان فاش شود می‌گویند اپل «افراد کلیدی» فورد، تسلا، مرسدس، Rivian، بی‌ام‌و، ولوو و چند برند دیگر را استخدام کرده است.

نمای خارجی خودرو Canoo Lifestyle

خودروی Lifestyle شرکت Canoo

اکنون از گزینه‌ی دیگری برای اضافه شدن به فهرست شرکت‌های تصاحب‌شده توسط اپل سخن به میان آمده است: استارتاپ Canoo. این استارتاپ که پنج سال پیش بنیان‌گذاری شده، طی چند وقت اخیر با مشکلاتی دست‌و‌پنجه نرم کرده است.

هفته‌ی گذشته Canoo به سرمایه‌گذاران هشدار داد که ممکن است سرمایه‌ی کافی برای ادامه‌ی فعالیت‌هایش را نداشته باشد. Canoo بودجه‌ی بیشتری به فعالیت‌هایش اختصاص داده، بااین‌حال می‌گوید همچنان شک دارد که امسال بتواند به برنامه‌های اولیه‌اش برای تولید خودرو پایبند بماند.

با در نظر گرفتن مشکلات مالی احتمالاً بهترین گزینه‌ی پیش روی Canoo، گشتن به‌دنبال خریدار است. دقیقاً همین‌جا است که اپل وارد معادله می‌شود. امضای چنین قراردادی در تاریخ اپل بی‌سابقه نیست. این شرکت پیش‌تر Drive.ai را نیز به شیوه‌ای مشابه تصاحب کرده بود.

مارک گارمن از Bloomberg می‌نویسد شروع مذاکرات رسمی بین اپل و Canoo چندان سخت نخواهد بود. مدیرعامل پیشین Canoo اکنون یکی از مدیران بالارتبه‌ی پروژه‌ی Apple Car است. در بین تیم تولید خودروی برقی اپل نام شماری از مهندسان پیشین Canoo به چشم می‌خورد.

دو شرکت اپل و Canoo پیش‌تر مذاکراتی با هم انجام داده‌اند. در سال ۲۰۲۰ موضوعات مختلفی بین دو شرکت به بحث گذاشته شد؛ از کمک مالی تا احتمال تصاحب Canoo به دست اپل.

نمای داخلی خودرو Canoo Lifestyle

خودروی Lifestyle شرکت Canoo

استارتاپ Canoo پلتفرم ویژه‌ای برای خودرو توسعه داده که می‌توان از آن برای تولید انواع خودروها استفاده کرد. محصولات Canoo درحال‌حاضر شامل یک خودروی حمل‌و‌نقل کالا و یک وانت پیکاپ است. بااین‌حال جالب‌ترین محصول Canoo برای اپل، خودروی Lifestyle خواهد بود.

خودروی لایف‌استایل احتمالاً تا پیش از پایان سال جاری میلادی با قیمت ۴۰ هزار دلار دردسترس قرار می‌گیرد. این خودرو شبیه مینی‌ون است، اما صندلی‌های پشتی آن ما را یاد لیموزین می‌اندازد. افرادی که روی پروژه‌ی Apple Car کار می‌کنند می‌گویند طرح‌های اولیه‌شان شبیه خودرویی است که Canoo تولید کرده است.

فردی که نخواسته نامش فاش شود به Bloomberg گفته اپل احتمالاً به‌دنبال دریافت حق استفاده از فناوری اختصاصی Canoo نیست، اما اعتقاد دارد که تیم مهندسی Canoo شامل نیروهای بااستعداد فراوانی است. کارکنان Canoo در زمینه‌ی طراحی داخلی و خارجی خودرو، نرم‌افزار، پیشرانه و فناوری‌های مرتبط به باتری تخصص دارند.

اپل به‌دنبال تولید خودرویی است که کاملاً خودران باشد. این خودرو احتمالاً فرمان و پدال نخواهد داشت. شایعه‌ها می‌گویند خودروی اپل تا پیش از پایان دهه‌ی جاری میلادی دردسترس مشتریان قرار می‌گیرد، بااین‌حال برخی از منابع شک دارند که اپل همچنان در مسیر دستیابی به اهدافش باشد. کارشناسان می‌گویند تولید خودرویی که کاملاً خودران نباشد نیز اتفاق مهمی در تاریخ اپل خواهد بود و قطعاً بسیار خبرساز خواهد شد. اولین خودروی اپل احتمالاً با قیمت ۱۰۰ هزار دلار عرضه می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات