پیش‌فروش خودرو با مدت بیش از سه ماه تا اطلاع ثانوی انجام نمی‌شود

شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
پیش‌فروش طولانی‌مدت توسط خودروسازان تا زمان رفع ابهام از مصوبه شورای رقابت متوقف خواهد بود. سایپا و ایران‌خودرو به محاسبه‌ی پیش‌پرداخت به اندازه‌ی نسبتی از قیمت خودرو در زمان تحویل، معترض هستند.
تبلیغات

دو خودروساز بزرگ کشور به مصوبه‌ای که شورای رقابت اوایل شهریورماه در ارتباط با نحوه پیش‌فروش خودرو تصویب کرد، معترض هستند و آن را با قانون حمایت از مصرف‌کننده خودرو که در سال ۸۶ به آن‌ها ابلاغ شده است، مغایر می‌دانند.

خودروسازان در حال حاضر برای روشن شدن مسئله، شکایت خود را در مراجع بالادستی دنبال می‌کنند و تا تعیین تکلیف آن، هیچ برنامه پیش‌فروشی در دستور کار ندارند.

چرا مصوبه جدید شورای رقابت، منجر به اعتراض خودروسازان شد

بر اساس مصوبه جدید شورای رقابت در زمان پیش‌فروش خودرو، سهمی از قیمت خودرو که پیش‌پرداخت آن انجام شده است مشمول هیچ‌گونه تورم احتمالی نمی‌شود و فقط بقیه سهم باقی‌مانده مشمول تورم بخشی احتمالی است. پیش‌تر مشتریانی که در طرح پیش‌فروش محصولات شرکت‌های خودروساز شرکت می‌کردند، ابتدا مبلغی به‌عنوان پیش‌پرداخت در زمان ثبت نام به حساب خودروسازان واریز می‌کردند و الباقی قیمت خودرو را بر اساس قیمت روز در زمان تحویل به خودروساز می‌پرداختند. با توجه به مصوبه جدید شورای رقابت درآمد، خودروسازان در طرح‌های پیش‌فروش از این ناحیه آسیب خواهند دید؛ بنابراین تمام تلاش خود را می‌کنند تا از اجرای آن جلوگیری کنند.

روز گذشته مجید باقری، قائم‌مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش، در نشست خبری خود اعلام کرد:

گروه خودروسازی سایپا تا مشخص شدن ابهام مصوبه جدید شورای رقابت در زمینه نحوه محاسبه قیمت خودروهای ارائه‌شده در طرح پیش‌فروش، هیچ‌گونه طرح پیش‌فروشی را اجرا نمی‌کند و تمرکز خود را روی طرح فروش فوق‌العاده خواهد گذاشت.خودروسازی سایپا زمستان طلایی را در سال ۱۴۰۰ پیش رو دارد و قرار است در دی‌ماه محصول نوبرانه خود یعنی شاهین را با جعبه‌دنده خودکار عرضه کند. بهمن‌ماه تولید آزمایشی خودروی آریا (کراس‌اووری که روی پلتفرم شاهین تولید می‌شود) در دستور کار قرار خواهد گرفت و اسفند نیز از دیگر محصول جدید سایپا یعنی اطلس رونمایی خواهد شد.اما با توجه به مصوبه شورای رقابت درباره پیش‌فروش محصولات جدید، این خودروساز با وجود برنامه‌های پیشین خود برای پیش‌فروش محصولات جدید نمی‌تواند طرح پیش‌فروش آن‌ها را برگزار کند.

قائم‌مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش به تعهدات معوق ۵۲۰ هزار دستگاهی این خودروساز اشاره کرد و گفت:

بخشی از این تعهدات معوق مربوط به طرح اتوخدمت بود که توانستیم از مجموع ۱۲۰ هزار تعهد ایجادشده در این زمینه همه را تحویل مشتریان دهیم و تنها ۲ هزار و ۵۰۰ تعهد در این زمینه باقی مانده است که خود مشتریان تمایلی به استفاده از طرح‌های تبدیلی ارائه‌شده ندارند.به دلیل قطع همکاری با ولوو، سایپا دیزل در تلاش است تعهدات خود در این بخش را با محصولات برند دانگ‌فنگ جایگزین کند و محصولات این برند چینی را به مشتریان ولوو تحویل دهد.

این مقام مسئول در خودروسازی سایپا در پاسخ به سؤالی درباره زمزمه‌های آزادسازی واردات خودرو و تأثیر‌پذیری سایپا از این مسئله گفت:

آزادسازی واردات هیچ چالشی برای سایپا به همراه نخواهد داشت و هر سیاستی اتخاذ شود، خودروسازی سایپا خود را متناسب با آن تنظیم خواهد کرد.در صورت کمک دولت برای تأمین زیرساخت‌ها، این گروه خودروسازی آماده فعال‌سازی و توسعه سایت‌های خارجی خود در کشورهای همسایه و منطقه است تا از این مسیر بار دیگر صادرات خودرو را در دستور کار قرار دهد. در شرایط فعلی زیر‌ساخت‌های سایپا در سوریه، عراق و دیگر کشورها به دلیل مشکلات ناشی از تبادلات تجاری غیر فعال است.

این مقام مسئول در خودروسازی سایپا درباره برنامه پیشنهادی وزیر صنعت، معدن و تجارت برای تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۱ و رساندن آن به سه میلیون دستگاه تا سال ۱۴۰۴ و مقدار آمادگی سایپا برای تحقق این موضوع گفت:

هنوز وزارت صمت برنامه خود را به‌صورت مشروح در اختیار خودروسازان قرار نداده است؛ بااین‌حال خودروسازی سایپا تمام تلاش خود را می‌کند تا در چارچوب برنامه‌های اعلام‌شده توسط سیاست‌گذار خودرویی حرکت کند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات