دو خودروساز بزرگ کشور به مصوبهای که شورای رقابت اوایل شهریورماه در ارتباط با نحوه پیشفروش خودرو تصویب کرد، معترض هستند و آن را با قانون حمایت از مصرفکننده خودرو که در سال ۸۶ به آنها ابلاغ شده است، مغایر میدانند.
خودروسازان در حال حاضر برای روشن شدن مسئله، شکایت خود را در مراجع بالادستی دنبال میکنند و تا تعیین تکلیف آن، هیچ برنامه پیشفروشی در دستور کار ندارند.
چرا مصوبه جدید شورای رقابت، منجر به اعتراض خودروسازان شد
بر اساس مصوبه جدید شورای رقابت در زمان پیشفروش خودرو، سهمی از قیمت خودرو که پیشپرداخت آن انجام شده است مشمول هیچگونه تورم احتمالی نمیشود و فقط بقیه سهم باقیمانده مشمول تورم بخشی احتمالی است. پیشتر مشتریانی که در طرح پیشفروش محصولات شرکتهای خودروساز شرکت میکردند، ابتدا مبلغی بهعنوان پیشپرداخت در زمان ثبت نام به حساب خودروسازان واریز میکردند و الباقی قیمت خودرو را بر اساس قیمت روز در زمان تحویل به خودروساز میپرداختند. با توجه به مصوبه جدید شورای رقابت درآمد، خودروسازان در طرحهای پیشفروش از این ناحیه آسیب خواهند دید؛ بنابراین تمام تلاش خود را میکنند تا از اجرای آن جلوگیری کنند.
روز گذشته مجید باقری، قائممقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش، در نشست خبری خود اعلام کرد:
قائممقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش به تعهدات معوق ۵۲۰ هزار دستگاهی این خودروساز اشاره کرد و گفت:
این مقام مسئول در خودروسازی سایپا در پاسخ به سؤالی درباره زمزمههای آزادسازی واردات خودرو و تأثیرپذیری سایپا از این مسئله گفت:
این مقام مسئول در خودروسازی سایپا درباره برنامه پیشنهادی وزیر صنعت، معدن و تجارت برای تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۱ و رساندن آن به سه میلیون دستگاه تا سال ۱۴۰۴ و مقدار آمادگی سایپا برای تحقق این موضوع گفت:
نظرات