مورگان استنلی: اپل کار بر ادغام سخت‌افزار، نرم‌افزار و خدمات متمرکز خواهد بود

چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
به گفته کتی هوبرتی، استراتژی اپل در ساخت وسایل نقلیه به احتمال زیاد بر ادغام سخت‌افزار، نرم‌افزار و خدمات متمرکز خواهد بود و در تمامی جوانب ساخت خودروی الکتریکی نقش خواهد داشت.
تبلیغات

گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که اپل می‌تواند در سالیان آینده به یکی از بازیگران مهم صنعت خودروهای الکتریکی/خودران تبدیل شود؛ زیرا گفته می‌شود این شرکت مدت‌ها است در حال توسعه وسایل نقلیه الکتریکی و تکنولوژی‌های مرتبط با آن است. دلیل اصلی علاقه‌ی اپل به صنعت خودرو به این اصل مهم مرتبط می‌شود که کل بازار آدرس‌پذیر (TAM) آن با ارزش تقریبا ۲٫۵۵ تریلیون دلار، بسیار گسترده‌تر از بازار ۴۲۰ میلیارد دلاری گوشی‌ هوشمند است.

اپل به ‌لطف محبوبیت محصولاتش، از یک پایگاه کاربری بیش از یک میلیارد نفری بهره می‌گیرد؛ از این‌روی، Apple Car به‌صورت مستقل می‌تواند خدمات را کاملا ادغام کند و گسترش بدهد. کتی هوبرتی به همراه آدام جوناس، تحلیلگران نام‌‌آشنای مورگان استنلی، اخیراً در گزارشی خطاب به سرمایه‌گذاران اعلام کرده است که علاقه‌ی اپل به ورود به صنعت خودروی الکتریکی احتمالاً به بهبود تجربه‌ی رانندگی با ادغام سخت‌افزار، نرم‌افزار و خدمات منجر خواهد شد.

گزارش مذکور در حقیقت شایعات مربوط به جاه‌طلبی‌های اپل برای وجود به صنعت خودرو، نحوه اجرای استراتژی این شرکت در چنین خودرویی و میراث مدیرت تیم کوک پس از استیو جابز را پوشش می‌دهد. هوبرتی خاطرنشان می‌کند که اپل سال‌ها بر فناوری خودروهای خودران متمرکز بوده است. بر خلاف سایر شرکت‌ها، اپل برای محصولات جدیدش به‌طور وسواس‌گونه‌ای وقت می‌گذارد تا بتواند آن‌ها را به‌درستی تولید و از موفقیتشان اطمینان حاصل کند. وی می‌گوید:

استراتژی اپل این است که کارهای کمتری انجام بدهد؛ اما همان کارهای اندک را به‌خوبی به سرانجام برساند و شانس موفقیت را افزایش بدهد؛ سال‌ها پیش بود که ما برای اولین بار شروع به جمع‌آوری داده‌های مبنی بر ورود اپل به بازار خودرو کردیم و احساس کردیم که آن‌ها واقعی هستند.

هوبرتی بازار کنونی خودروی الکتریکی را به بازارهای دیگری که اپل در آن‌ها عملکرد خوبی دارد، از جمله رایانه‌ی شخصی تشبیه کرده است. وی می‌افزاید:

وقتی به این فکر می‌کنید که خودروهای آینده چه چیزی را متمایز می‌کنند، مطمئناً در مورد زنجیره‌های تأمین جدید، خلاقیت به خرج می‌دهید. این در مورد ادغام اجزای مختلف، طراحی سخت‌افزار، نرم‌افزار و در نهایت خدماتی است که می‌توان برای خودرو ارائه داد. این در مورد اعتماد و اعتبار مصرف‌کننده و نام تجاری کالای مصرفی است. این‌ها دسته‌هایی هستند که اپل در آن پیشتاز است. ادغام این موارد احتمالاً جزئی حیاتی از اپل کار خواهد بود.

اپل دارای عناصر مهمی است که برای موفقیت در صنعت خودرو بسیار حائز اهمیت خواهند بود. این عناصر شامل دسترسی به سرمایه، توانایی جذب و حفظ استعدادهای برتر، طراحی سخت‌افزار ثابت‌شده و یک اکوسیستم غنی برای استفاده از پتانسیل اشتراک و به تبع آن، درآمد بخش خدمات است. این شرکت می‌تواند وارد یک صنعت بزرگ با رشد سریع شود و به طرز چشمگیری تجربه‌ی کاربر را بهبود ببخشد. تحلیل‌گران بر این باورند که فرصت کسب درآمد اضافه از بخش خدمات صنعت خودرو می‌تواند بیش از خود تجارت خودرو باشد. گفته می‌شود ارزش خدمات اینترنت اتومبیل (IoC) می‌تواند به‌طور بالقوه حتی از تجارت اتومبیل پیشی بگیرد.

نمایی مفهومی از خودرو خودران اپل

هوبرتی می‌گوید به احتمال زیاد این شرکت در دستیابی به جزئیاتی مانند طراحی خودرو، ارتباطات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و حتی قطعات و فناوری داخلی خودرو نقش خواهد داشت و از قرار معلوم، کانون توجه کوپرتینویی‌ها بر ارائه خدمات اپل کار و ایجاد پایگاه کاربری جدید معطوف خواهد بود؛ اما وی تأکید می‌کند که ارائه خدمات مانند یک زنجیره به سخت‌افزار و نرم‌افزار متصل است و پیش از سودآوری در بخش خدمات اپل باید یک سخت‌افزار مناسب را در اختیار کاربران قرار بدهد. هوبرتی می‌گوید:

من و شما قبلاً در این مورد بحث کرده‌ایم. اگر اپل با یک خودرو کاملاً الکتریکی (EV) تمام‌عیار به بازار بیاید، تعجب نمی‌کنم؛ محصولی شبیه خودروهایی که امروزه در بازار عرضه می‌شوند. آن‌ها قبلاً این کار را با آیفون انجام داده‌اند؛ جایی که در نسل نخست آیفون، هیچ فروشگاه نرم‌افزاری وجود نداشت. این ابتدا در مورد ساخت یک سخت‌افزار مناسب بود.

انتظار نمی‌رود غول دنیای فناوری در آینده‌ای نزدیک اپل کار را روانه بازار کند و کوتاه‌ترین بازه‌ی تخمینی برای رونمایی از این محصول سال ۲۰۲۵ است. اپل اخیرا برای دستیابی و خودکفایی در پنج فناوری اصلی سرمایه‌گذاری کرده است که می‌تواند به پیشرفت خودروی آن‌ها در زمینه‌ی ساخت پردازنده، باتری، دوربین، سنسورها و نمایشگر کمک شایانی کند. علاوه بر این، محرک‌های رشد دیگری مانند فناوری واقعیت افزوده (AR)، سیستم‌های پرداخت‌ و بخش سلامت وجود دارند که احتمالا زودتر توسعه و گسترش می‌یابند؛ از این‌رو افق چهارساله برای رونمایی از خودروی اپل واقع‌بینانه به نظر می‌رسد.

گزارش مذکور همچنین شامل شیوه عملکردی تیم کوک به‌عنوان مدیرعامل باارزش‌ترین برند جهان است. از هوبرتی سؤال شد که استیو جابز امروز چگونه به اپل نگاه می‌کند. هوبرتی در پاسخ گفت معتقد است تیم کوک کار بسیار فوق‌العاده‌ای انجام داده و همچنان به میراث استیو ادامه می‌دهد.

تحلیلگر یادشده می‌گوید کوک طراحی و نوآوری محصولات اپل را رهبری کرده است؛ دو موردی که جابز به خاطر آن مشهور بود؛ اما کوک همچنین جنبه‌های دیگری مانند کارهای اجرایی، مقیاس‌بندی و مهارت‌های مربوط به زمان خود به‌عنوان مدیر زنجیره تأمین اپل را دگرگون و لایه‌بندی کرده است. وی می‌گوید استیو جابز اگر زنده بود به این موفقیت که تیم کوک میراث خود را ایجاد کرده است بسیار افتخار می‌کرد؛ زیرا این در حالی است که فرهنگ و تمایز طراحی و نوآوری که استیو آغاز کرد نیز حفظ شده.

برای مطالعه‌ی تمام مقالات مرتبط با اپل به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات