مصوبه جدید شورای رقابت برای پیش‌پرداخت خودروهای ثبت‌نامی، شامل گذشته نمی‌شود

دوشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۵
مطالعه 2 دقیقه
براساس مصوبه‌ جدید شورای رقابت، مبلغ پیش‌پرداخت باید به‌عنوان نسبتی از قیمت فعلی خودرو برای خریدار در نظر گرفته شود تا هنگام تحویل به همان نسبت از قیمت نهایی کم شود. این مصوبه پیش‌فروش‌های گذشته را شامل نمی‌شود.
تبلیغات

به‌گزارش خبرگزاری مهر و به‌نقل از شورای رقابت، اعضای شورای رقابت درباره نحوه اقدام خودروسازان در موضوع پیش‌فروش خودرو به استناد ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی با اکثریت آراء مقرر کردند چنانچه مراجع ذی‌صلاح درباره خودروهای انحصاری مشمول دستورالعمل قیمت شورا با پیش‌فروش خودرو موافقت کنند، به نسبت مبلغ پرداختی بابت پیش‌پرداخت هر مشتری درصدی از قیمت رسمی خودرو را در زمان ثبت‌نام (درمقایسه‌با قیمت کارخانه) پرداخت کرده است.

در این صورت، سهمی از خودرو که پیش‌پرداخت آن قبلا انجام شده است، مشمول هیچ‌گونه تورم قیمتی احتمالی نخواهد شد و صرفا بقیه سهم باقی‌مانده مشمول تورم بخشی احتمالی خواهد بود. بدیهی است خودروهایی که قیمت آن تعیین نشده است، حق پیش‌فروش نخواهند داشت.

بر این اساس، افرادی که در پیش‌فروش خودرو با موعد تحویل بیش از سه ماه شرکت کرده باشند، عملا کسری از مبلغ نهایی را پرداخته‌اند. به‌عنوان مثال، اگر پیش‌پرداخت در زمان ثبت‌نام ۳۰ درصد از قیمت فعلی خودرو باشد، زمان تحویل هم ۳۰ درصد از قیمت نهایی خودرو محسوب خواهد شد.

مصوبه جدید پیش‌فروش‌های گذشته را شامل نمی‌شود 

رضا شیوا، رئیس شورای رقابت، درباره مصوبه اخیر که طبق آن خریداران با واریز پیش‌پرداخت در بخشی از قیمت نهایی خودرو سهیم خواهند بود، گفت:

در این مصوبه ما دغدغه جدی خریداران خودرو را بررسی کردیم و در‌نهایت تصمیم گرفتیم مصرف‌کننده با‌‌توجه‌‌به مبلغ پیش‌پرداختی که در ازای خرید خودرو به شرکت‌های خودروسازی پرداخت می‌کند، در قیمت تمام‌شده خودرو سهیم باشد. این مصوبه از تاریخ ابلاغ آن اجرایی است و شامل گذشته نمی‌شود. البته سود مشارکتی که شرکت‌های خودروسازی به مصرف‌کنندگان پرداخت می‌کردند، در چهارچوب تصمیم‌گیری خود خودروساز است؛ به نحوی که شاید برخی از خودروسازان برای تشویق خرید سودی برای خریداران در نظر بگیرند.بااین‌حال، سؤال این است: اگر کسی سود مشارکت دریافت کند، این مصوبه شاملش نمی‌شود یا خیر؟ در جواب باید بگویم شورا برای تمام کسانی که پیش‌خرید می‌کنند، این مصوبه را اجرایی می‌کند. سال گذشته، خریداران خودرو گزارش‌های بسیار زیادی به ما ارسال کرده و گفته بودند در یک یا دو سال گذشته مبلغی به‌عنوان پیش‌پرداخت به خودروساز داده‌اند؛ اما در زمان دریافت خودرو ارزش پول پرداختی کاهش یافته بود و باید متناسب با تورم هزینه بیشتری برای باقی‌مانده قیمت خودرو پرداخت می‌کردند که این موضوع اصلا عادلانه نیست.به‌عنوان نمونه، اگر کسی برای خودرویی ۱۰۰ میلیون تومانی، ۵۰ میلیون پیش‌پرداخت داده است، مطابق مصوبه شورای رقابت نصف مبلغ خودرو را پرداخت کرده و باید متناسب با نرخ تورم فقط باقی‌مانده قیمت خودرو را پرداخت کند. برخی می‌گویند این مصوبه مقدمه‌ای برای آزادسازی قیمت‌ها است؛ در‌حالی‌که مصوبه مدنظر ربطی به این موضوع ندارد و ما آن را با‌‌‌توجه‌‌به شکایات مردم تصویب کرده‌ایم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات