همکاری کانتیننتال و زیمنس برای پیاده‌سازی ایده بزرگراه‌های برقی

دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
شرکت‌های کانتیننتال و زیمنس برای طراحی و پیاده‌سازی پانتوگراف در خودروهای برقی سنگین و نیمه‌سنگین همکاری می‌کنند تا بتوانند ایده بزرگراه‌های الکتریکی (eHighway) را به واقعیت تبدیل کنند.
تبلیغات

درحالی‌که برخی از شرکت‌ها همچون تسلا مشغول کار روی خودروهای سنگین الکتریکی یا هیبرید هستند، مشکل تأمین انرژی این خودروها همچنان پابرجاست. درواقع، رانندگان می‌توانند با این خودروها مسافت اندکی بپیمایند و باید برای شارژکردن مجدد مدتی طولانی منتظر بمانند.

چنین مسئله‌ای برای خودروهای شخصی هم خود را نشان می‌دهد؛ اما زمانی که صحبت از حمل‌و‌نقل بار باشد، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. به‌همین‌دلیل، شرکت‌های کانتیننتال و زیمنس با همکاری هم به فکر طراحی پانتوگراف‌هایی هستند تا خودروهای الکتریکی و هیبرید سنگین مثل کامیون‌ها و کامیونت‌ها بتوانند حین حرکت در بزرگراه‌ها، الکتریسیته موردنیاز برای حرکت خود را فراهم کنند.

درواقع، پانتوگراف روی سقف خودروها نصب می‌شود و از کابل‌های هوایی الکتریسیته دریافت می‌کند؛ دقیقت مشابه اتفاقی که در ترامواها و برخی قطارهای برقی می‌افتد. این دو شرکت قصد دارند کابل‌های هوایی را در بزرگراه‌های پرتردد نصب کنند. خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین به‌سادگی زیر این کابل‌ها حرکت و ازطریق این کابل‌ها، هم‌زمان انرژی موردنیاز برای موتور الکتریکی خودرو و شارژ باتری‌هایشان را فراهم می‌کنند. نکته مثبت در طرح مذکور این است که علاوه‌بر خودروهای برقی، کامیون‌های الکتریکی پیل سوختی و موتورهای هیبریدی هم از آن می‌توانند استفاده کنند.

در‌حال‌حاضر، تکنولوژی بزرگراه الکتریکی زیمنس در سه بخش کشور آلمان در حال اجرا است و وزارت حمل‌ونقل فدرال اعلام کرده است که فقط ۴ هزار کیلومتر از شبکه ۱۳ هزار کیلومتری این کشور به کابل‌های هوایی نیاز دارد؛ چراکه بیش از دوسوم مصرف سوخت کامیون‌های انتقال بار مسیرهای طولانی، در کمتر از یک‌سوم مسیرهای جاده‌ای این کشور رخ می‌دهد.

با اینکه تکنولوژی مذکور تا همین‌جا هم خود را ثابت کرده است، شرکت‌های مذکور می‌گویند هنوز راه زیادی تا تجاری‌کردن و تولید انبوه پانتوگراف‌ها باقی است تا شرکت‌های خودروسازی بیشتری بتوانند با هزینه مناسب این پانتوگراف‌ها را در خودروهای خود به‌کار ببرند. درواقع، دلیل اصلی همکاری کانتیننتال و زیمنس همین است و درصورت موفقیت، ایده بزرگراه‌های الکتریکی در مناطق بیشتری از اروپا اجرایی خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات