سیستم فرمان پذیر چرخ های عقب مرسدس بنز EQS، سالیانه ۵۷۵ دلار هزینه دارد

سه‌شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
مرسدس بنز سیستم فرمان چهار چرخ را در خودروی EQS با دریافت سالانه ۵۷۵ دلار برای مشتریان آلمانی فعال خواهد کرد. این فناوری، چرخش ۱۰ درجه‌ای چرخ‌های عقب را ممکن می‌کند.
تبلیغات

فرمان چرخ عقب فناوری جدیدی نیست و نیسان R31 اسکای‌لاین مدل سال ۱۹۸۵ پیشگام این سیستم بود؛ اما به گزارش موتوروان، مرسدس بنز با خودروهای پرچم‌دار احتراقی و الکتریکی خود توانسته است آن را به سطح کاملا جدیدی برساند. به‌عنوان مثال، جدیدترین مدل مرسدس بنز کلاس S و EQS دارای پیشرفته‌ترین نسخه‌ی این سیستم هستند که تاکنون در یک خودروی تولیدی نصب شده است.

کابین و فرمان مرسدس بنز ویژن ای کیو اس / mercedes benz eqs‌ نقره ای رنگ

در مرسدس بنز EQS، چرخ‌های عقب دارای زاویه فرمان استاندارد تا ۴٫۵ درجه هستند؛ اما در بازارهای دیگر این قابلیت به‌صورت آپشن وجود دارد و زاویه‌ی فرمان را به ۱۰ درجه افزایش می‌دهد. این فناوری پیشرفته در خودروهای تولیدی برای بازار ایالات متحده، جزو امکانات استاندارد است. در نسخه‌ی برقی، شعاع چرخش به ۱۰٫۹ متر (۳۵٫۷ فوت) کاهش می‌‌یابد که برای چنین خودروی بزرگی بسیار چشم‌گیر است. این قابلیت تا سرعت حداکثر ۶۰ کیلومتر بر ساعت، چرخ‌های عقب را در جهت مخالف چرخ‌های جلو می‌چرخاند تا شعاع چرخش کاهش یابد. بالاتر از این سرعت، هر چهار چرخ در یک جهت می‌چرخند تا ثبات خودرو را بهبود ببخشند و فرمان‌گیری (هندلینگ) را دقیق‌تر و راحت‌تر کنند.

به گفته‌ی مسئولان مرسدس بنز، در این سیستم از یک موتور الکتریکی استفاده می‌شود که به کمک تسمه‌ی محرکی در محور عقب، محور چرخ را هدایت می‌کند؛ این حرکت باعث تنظیمات محوری روی محور چرخ می‌شود.

سیستم پیشرفته فرمان عقب به‌عنوان تجهیزات استاندارد در ایالات متحده ارائه می‌شود؛ اما مرسدس بنز EQS در آلمان با تنظیمات سطح پایین‌تر RWS مجهز شده است. مشتریان هنگام سفارش خودرو می‌توانند فرمان ۱۰ درجه‌ای را به‌عنوان امکانات اختیاری داشته باشند و مرسدس حتی پس از تحویل سدان برقی کاملاً بزرگ، روش دیگری برای دسترسی به این فناوری ارائه می‌دهد.

با تبدیل شدن خودروها به رایانه‌ی متحرک، مرسدس بنز ضمن پشتیبانی از به‌روزرسانی‌های بی‌سیم، روزبه‌روز در این فناوری پیشرفت می‌کند. EQS مثال مهمی است؛ زیرا مالکان می‌توانند با کمک به‌روزرسانی OTA، سیستم فرمان ۱۰ درجه‌ای چرخ‌های عقب را پس از خرید فعال کنند. به این معنا که خودرو از ابتدای کار این ویژگی را دارد؛ اما توسط نرم‌افزار مسدود شده و هزینه‌ی باز کردن قفل آن سالانه ۴۸۹ یورو (حدود ۵۷۵ دلار) است؛ اما اگر فردی سه سال اشتراک داشته باشد، با پرداخت تنها ۱۱۱۶ یورو (۱۳۷۶ دلار) حدود ۳۰۰ یورو (۳۵۳ دلار) تخفیف خواهد گرفت.

سفارش پیشرفته‌ترین سیستم فرمان دنیا به بسته پارکینگ با دوربین ۳۶۰ درجه احتیاج دارد؛ همان‌طور که در مرسدس بنز S کلاس به همراه این سیستم‌ها عرضه می‌شود. جالب اینجا است که اگر خودرو با لاستیک‌های مختلط کار کند، نمی‌توان فناوری فرمان چهار چرخ را در اختیار داشت که برای EQS صدق نمی‌کند؛ زیرا فقط نسخه‌ی احتراقی آن از این نوع لاستیک استفاده می‌کند. فعال کردن فرمان چهار چرخ پس از خاموش کردن خودرو و قبل از روشن کردن مجدد آن حدود دو دقیقه طول می‌کشد.

داشبورد و فرمان مرسدس بنز ویژن ای کیو اس / mercedes benz eqs‌ نقره ای رنگ

کمی ناامیدکننده به نظر می‌رسد که بدانید خودروی شما از قبل دارای این ویژگی است ولی نمی‌توانید از آن استفاده کنید؛ اما از سوی دیگر، انعطاف‌پذیری ارائه‌شده توسط به‌روزرسانی‌های OTA بسیار عالی است. مرسدس بنز اولین خودروسازی نیست که در قبال ارائه‌ی امکانات سفارشی از مشتریان خود پول دریافت می‌کند و مطمئنا آخرین خودروساز نخواهد بود. در آینده‌ای نه‌چندان دور، فولکس‌واگن ممکن است بابت یک ساعت دسترسی به فناوری رانندگی خودران، تقریباً ۸ دلار از مشتریان بگیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات