تولید وانت برقی پهن پیکر فورد F-150 لایتنینگ، با قیمت کمتر از ۴۰ هزار دلار چگونه ممکن است

دوشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
مسئولان فورد می‌گویند قیمت کمتر از ۴۰ هزار دلاری وانت برقی F-150 لایتنینگ، نتیجه‌ی مقیاس‌پذیری در طراحی و تولید و همچنین اشتراک شاسی و بسیاری از قطعات با نسخه‌ی بنزینی پیک‌آپ F-150 بوده است.
تبلیغات

هنگامی که فورد از وانت پیک‌آپ برقی F-150 لایتنینگ رونمایی کرد، چیزهای چشم‌گیر زیادی درباره‌ی آن وجود داشت؛ اما شاید مهم‌‌ترین مورد، قیمت زیر ۴۰ هزار دلار آن بود. به گزارش carscoops، دارن پالمر، مدیر کل خودروهای الکتریکی باتری‌خور فورد، در نمایشگاه خودرو شیکاگو طی گفتگویی با نشریه اتوبلاگ گفت راز پایین آمدن قیمت این وانت برقی، مقیاس‌پذیری قطعات و طراحی است. از آنجا که لایتنینگ جدا از تعداد انگشت‌شماری قطعات تخصصی، اساساً با F-150 معمولی یکسان است، فورد می‌تواند از پرفروش‌ترین خودروی آمریکا استفاده و بهترین قیمت ممکن را برای خریداران تعیین کند.

دارن پالمر گفت:

... بنابراین بیش از نیمی از این وانت در تیراژ ۴ میلیون دستگاه وجود دارد. صندلی‌ها را هم در تعداد ۴ میلیون واحد خریداری می‌کنیم. ما بهترین قیمت را در صنعت از فروشندگان و قطعه‌سازان دریافت می‌کنیم. به غیر از صندوق جلو و قطعات منحصربه‌فرد، بقیه قسمت‌های این وانت را به تعداد ۴ میلیون دستگاه به دست می‌آوریم. 

حتی با اینکه شاسی و سیستم تعلیق کاملاً جدید هستند، فورد به همان شرکت قطعه‌سازی متوسل شد که قاب و سیستم تعلیق F-150 را از آن می‌گیرد. با توجه به اینکه خودروساز بزرگ آمریکایی قبلاً برای خرید میلیون‌ها شاسی به سراغ آن قطعه‌ساز رفته است، می‌تواند در معامله به‌راحتی برای گرفتن تخفیف مذاکره کند. فورد به لطف طرحی که به این خودروساز امکان می‌دهد آن را با بسیاری از وسایل نقلیه دیگر به اشتراک بگذارد، حتی توانست قیمت باتری‌‌ها را کاهش بدهد.

صندوق جلو وانت پیکاپ فورد اف 150 لایتنینگ / Ford F-150 Lightning

پالمر گفت:

نسل بعدی شاسی‌بلندهای آینده، وانت‌های بزرگ‌تر و باتری‌های SK Innovation در راه هستند؛ بنابراین ما به‎‌خوبی مقیاس‌پذیری را در طراحی و تولید به کار می‌گیریم و در آن‌ها قطعات و فناوری‌ها را به اشتراک می‌گذاریم؛ این بدان معنی است که در تولید خودروی الکتریکی، سود زیادی داریم.

همه‌ی این‌ها به فورد امکان می‌دهد وانت برقی F-150 لایتنینگ را با قیمت پایه ۳۹,۹۷۴ دلار بفروشد که فقط ۳۰۰۰ دلار از فورد F-150 ایکس‌ال سوپرکرو مدل ۲۰۲۱ با پیشرانه‌ی ۳٫۳ لیتری خورجینی ۶ سیلندر کمتر است. این مزیت علاوه بر چشم‌گیر بودن، در طرح فورد برای این وانت برقی نقش مهمی دارد.

من لایتنینگ را با قیمتی در حد نسخه‌ی بنزینی F-150 یا نزدیک به آن می‌خواستم؛ زیرا در این صورت سد یا به‌طور دقیق بگویم، سد ذهنی از بین خواهد رفت. هنگامی که مشتریان نگاهی به قیمت بالای یک مدل خودرو بیندازند، خیلی سریع به دنبال کار خود می‌روند و از خرید صرف‌ نظر می‌کنند و هرگز نمی‌خواهند برگردند؛ اما وادار کردن آن‌ها به خرید لایتنینگ از طریق کاهش قیمت، بسیار عالی عمل خواهد کرد؛ زیرا می‌دانند نسل کنونی نسخه معمولی وانت فورد F-150 بسیار خوب کار می‌کند و نقاط مشترک بسیاری با لایتنینگ دارد؛ پس برای خرید آن راغب‌تر هستند.

کاهش قیمت لایتنینگ و نیاز به صرفه‌جویی در هزینه‌‌ها، با برخی مصالحه‌ها همراه بود. به‌عنوان مثال، کمبود آپشن‌های F-150 لایتنینگ نتیجه‌ی مستقیم نیاز به پایین نگه داشتن قیمت است. فورد به جای اینکه آپشن‌های بسیار زیاد نسخه‌ی بنزینی وانت F-150 را در نسخه‌ی برقی ارائه بدهد، تصمیم گرفت ترکیب ساده از امکانات را حفظ کند.

وانت پیکاپ فورد اف 150 لایتنینگ / Ford F-150 Lightning در جاذه

اینکه آیا این استراتژی کار خواهد کرد یا نه، در شرایط کنونی مشخص نیست و باید در آینده نتیجه‌ی آن را ببینیم؛ اما اینکه این استراتژی خریداران را ملزم به حساب‌وکتاب قبل از خرید وانت برقی و مقایسه‌ی قیمت آن با مدل‌های بنزینی کند، مطمئنا بدون احتساب پاداش مشوق مالیاتی دولت فدرال، تأثیرگذار خواهد بود و ایده‌ی خوبی به نظر می‌رسد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات