گیگافکتوری تسلا در آلمان به کمک کارخانه شانگهای نیاز دارد

شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
طبق گزارش‌ها، افتتاح کارخانه گیگافکتوری تسلا در آلمان به دلیل موانع قانونی و روند اداری با مشکل روبه‌رو شده است و برای تحویل خودروها به مشتریان به کمک گیگافکتوری شانگهای نیاز دارد.
تبلیغات

با وجود دستیابی به گسترش جهانی معجزه‌آسا در دوره‌ای که مجامع صنعتی تأسیس شده است و موانع نظارتی ادامه کار برای خودروسازان جدید را تقریباً غیر ممکن می‌سازد، ساخت کارخانه گیگافکتوری تسلا در آلمان زودتر از برنامه پیش می‌رود. به گزارش Truthaboutcars، ابتدا قرار بود تولید در کارخانه Gruenheide (با نام مستعار گیگابرلین یا گیگافکتوری ۴) طی ماه جاری میلادی آغاز و پس از مدت کوتاهی تحویل محصولات به مشتریان آغاز شود؛ اما این اهداف نزدیک به پایان سال جاری یا سناریوی محتمل اوایل سال ۲۰۲۲ منتقل شده است.

گیگافکتوری

از آنجا که تسلا همچنان مایل به تأمین بازار خودروی الکتریکی اروپا است، تأسیسات آن در شانگهای حمل خودرو به اروپا را از ماه اوت آغاز می‌کند تا زمانی که تولید محلی آغاز شود. کراس‌اورهای برقی تسلا مدل Y تا زمانی که خطوط مونتاژ سایت آلمان در آن قرار نگیرد، از چین وارد می‌شود که به‌طور مشخص از آنچه این خودروساز پیش‌بینی کرده است، دشوارتر خواهد بود.

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، بارها از روند اداری در کالیفرنیا انتقاد کرده و آن‌ را دلیل اصلی تغییر محل اصلی کسب‌وکار خود به تگزاس عنوان کرده است. مقامات آلمانی نیز از گزند شکایات و انتقادات مدیرعامل تسلا دور  نمانده‌اند و ماسک خاطرنشان کرده است که مسائل نظارتی باعث تأخیر زیادی در بهره‌برداری از کارخانه Gruenheide می‌شود. پروانه ساختمانی طرح بارها به تأخیر افتاده است؛ زیرا دوستداران محیط زیست می‌خواستند از منطقه جنگلی محل احداث محافظت کنند، با این ادعا که راه‌‌اندازی کارخانه به جمعیت حیوانات در معرض خطر آسیب می‌رساند. این شرکت همچنین با تأمین‌کننده آب خود درباره‌ی اتهامات پرداخت نکردن جریمه (یا حق مالکیت) به انجمن آب اشتراوسبرگ-ارکنر اختلاف داشت؛ ادعایی که بعداً معلوم شد نادرست است.

ایلان ماسک

مطابق آخرین گزارش اتوموتیو نیوز، این‌ها از جمله مواردی بوده که پیشرفت گیگافکتوری آلمان را متوقف کرده و در نهایت تسلا را مجبور به واردات مدل Y از چین کرده است. تسلا برای افتتاح کارخانه آلمان خود با موانع زیادی سروکار دارد و ایلان ماسک از تنظیم مقررات پیچیده و دست‌وپاگیر در مسیر راه‌اندازی کارخانه ابراز نارضایتی کرد. خودروساز آمریکایی می‌خواهد سالانه حدود ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی الکتریکی تسلا مدل Y و مدل ۳ را در کارخانه Gruenheide تولید کند؛ البته این شرکت هنوز مجوز نهایی زیست‌محیطی برای ساخت ندارد. مقامات ایالت براندنبورگ (محل ساخت کارخانه گیگافکتوری)، هفته گذشته گفتند تسلا بدون تأیید مقامات محلی، مخازنی در سایت کارخانه ساخته است و آن‌ها آماده‌ی جریمه کردن این خودروساز هستند.

مطبوعات خبری آلمان تأیید کرده‌اند که ماه آینده تحویل وسایل نقلیه برقی تسلا (به‌طور خاص کراس‌اورهای ساخت چین) آغاز خواهد شد؛ اما قرار است تأسیسات محلی پس از اتمام، به نقطه اصلی تأمین انرژی تسلا مدل Y و باتری‌های لازم در اروپا تبدیل شود. متأسفانه جدول زمانی افتتاح این کارخانه انعطاف‌پذیر باقی مانده است. مقامات آلمانی کارخانه را به  مقدار درخور توجهی پیش برده‌اند؛ اما اظهار داشتند که این شرکت قادر نخواهد بود از مخازن یادشده (و چند سازه‌ی دیگر) که ادعا شده است بدون مجوزهای قانونی ساخته شده‌اند، استفاده کند. البته وقتی تسلا مبلغ زیادی پول روی میز هر سازمان دولتی (که تعهدات این شرکت را به محیط زیست و قوانین محلی یادآوری می‌کند) بگذارد، مشکل به‌زودی برطرف خواهد شد.

نمای جلو خودرو تسلا / Tesla Model Y

چنین مسئله‌ای بدان معنا نیست که شرایط در چین بهتر است؛ تسلا مورد بازجویی فراوان در این کشور قرار گرفته و به نظر می‌رسد کار طولانی برای رفع اتهامات مربوط به کیفیت پایین محصولات و کمک به اشخاص خارجی برای جاسوسی از ارتش چین داشته باشد. مشتریان تسلا نیز در جریان نمایشگاه خودرو شانگهای به چند نهاد نظارتی درباره‌ی کیفیت مدل‌های تولیدشده در این کشور اعتراض کردند. بسیاری استدلال کرده‌اند که این اقدامات سیاسی است؛ زیرا رسانه‌های دولتی عمداً سعی در اذیت و آزار این شرکت آمریکایی داشتند که اخیراً احداث سایت تولید بزرگ و پیشرفته‌ای را در چین به پایان رسانده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات