تولید هر خودروی ایرانی با قیمت مصوب، ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان ضرر مالی دارد

دوشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵
مطالعه 3 دقیقه
بنا بر ادعای مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، قیمت‌گذاری دستوری توسط شورای رقابت، به‌طور متوسط زیان ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومانی در تولید هر خودرو رقم زده است.

سهیل معمارباشی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا مدعی شد:

 بررسی آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۲۳۶ هزار و ۳۵۵ دستگاه خودرو از ابتدای امسال تا پایان خردادماه ۱۴۰۰ و رشد ۹٫۵ درصدی آن در هم‌سنجی با پارسال است. طبق سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ ایران باید سالیانه سه میلیون دستگاه خودرو تولید و ۳۰ درصد آن را به بازارهای جهانی صادر کند. در افق ۱۴۰۴ ایران با تولید سالیانه ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو تجاری باید در جایگاه نخست منطقه، ۲۵ درصد آن را به خارج از کشور صادر کند.

زیان بزرگ خودروسازان در سال ۹۹

به گزارش دنیای اقتصاد، با استناد به صورت‌های مالی سه خودروساز بزرگ کشور (ارائه‌شده به بورس)، ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو علاوه بر ثبت رشد ۱۴۵ درصدی زیان تولید در سال ۹۹ نسبت به سال پیش از آن، ۵۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته در کارنامه سه ماه آخر سال گذشته ثبت کردند. همچنین در این گزارش تأکید شده، است که کل بهای تمام‌شده تولید خودروسازان در سال گذشته، حدود ۱۱۰ هزار میلیارد تومان بوده؛ حال‌آنکه از محل فروش محصولات تولیدی، حدود ۹۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نصیب تولیدکنندگان شده است؛ بنابراین به‌طور متوسط هر خودرویی که در سال ۹۹ عرضه شده، زیان ۸ میلیون تومانی برای خودروساز داشته است.

مطالب مشابه

نظرات