آزادی مصرف ماریجوانا، آمار تصادف رانندگی ایالات متحده را افزایش داده است

سه‌شنبه ۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
مطالعه مؤسسه بیمه IIHS نشان می‌دهد که آمار تصادفات منجر به جراحت و مرگ‌و‌میر در ایالت‌های آمریکا که استفاده از ماری‌جوانا را قانونی کرده‌اند، افزایش یافته است.
تبلیغات

بیشتر ایالت‌های آمریکا فروش و استفاده از ماری‌جوانا را قانونی می‌کنند؛ اما برخی از مردم سؤالاتی درباره‌ی چگونگی ارتباط آن با ایمنی خودرو می‌پرسند. هدایت خودرو تحت تأثیر عوامل زیادی است و مؤسسه بیمه ایمنی بزرگراه (IIHS) شواهدی دارد که نشان می‌دهد استفاده از ماری‌جوانا در هنگام رانندگی منجر به افزایش تصادفات می‌شود. البته موضوع کاملاً ساده نیست ولی آمارها حداقل چنین چیزی می‌گویند.

به گزارش موتوروان، این مطالعه تصادفات یک دوره ۱۰ ساله از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ در ایالات متحده را بررسی کرده است. این مطالعه تصادفاتی که در آن جراحات رخ داده و تصادفات منجر به مرگ را در نظر گرفته است و همچنین داده‌های بین ایالتی در ایالت‌هایی که مصرف ماری‌جوانا را قانونی یا غیر قانونی می‌دانند، مقایسه می‌کند. این مطالعه بسیار عمیق‌تر از یک بررسی ساده است و می‌توانید گزارش کامل ۲۵ صفحه‌ای را در وب‌سایت IIHS با دقت بررسی کنید؛ اما نتیجه این است که حوادث منجر به جراحات در ایالت‌‌های دارای مجوز قانونی استفاده از ماری‌جوانا ۶٫۶ درصد بالاتر بود. همچنین تصادفات منجر به مرگ به‌طور متوسط ​​۲٫۳ درصد افزایش داشته است؛ البته IIHS این رقم را ناچیز می‌‌داند.

با برداشتن یک گام به جلو، این مطالعه آمار تصادف را در بین ایالاتی مقایسه کرده که ماری‌جوانا در آن قانونی و بخشی از بازار خرده‌فروشی است. این آمار شباهت زیادی با مورد قبلی در بالا دارد؛ اما با در نظر گرفتن دو عامل قانونی شدن و خرده‌فروشی ماری‌جوانا، IIHS افزایش ۵٫۹ درصدی در تصادفات منجر به جرح و افزایش ۳٫۸ درصدی تصادفات منجر به مرگ ثبت کرده است.

مؤسسه IIHS همچنین اشاره دارد که آمار در ایالاتی که استفاده از ماری‌جوانا را قانونی می‌دانند، متناقض به نظر می‌رسد. میانگین تصادفات در این ایالات به حدود ۵٫۹ درصد می‌رسد؛ اما این مطالعه حاکی از تغییر محدوده از ۱۸ درصد افزایش به ۸ درصد کاهش است. این مطالعه همچنین عوامل دیگری که مربوط به ماری‌جوانا نیستند و می‌توانند در نتایج تأثیرگذار باشند، پیشنهاد می‌دهد. میانگین افزایش آمار تصادف لزوماً به معنای این نیست که افراد بیشتری در حین رانندگی ماری‌جوانا مصرف می‌کنند. اساساً این نتایج، همبستگی بین عوامل مختلف را برجسته می‌کند و نشان می‌دهد به مشاهدات بیشتری نیاز است. با وجود این نتایج، حداقل نتیجه‌گیری مطالعه‌ی IIHS در خور توجه است.

در پایان باید گفت که این تحقیق، پیام ساده‌ای دارد. اگر راننده ماری‌جوانا، الکل یا هر چیز دیگری مصرف کرده‌ است که تمرکز و قدرت عقل او را از کار می‌اندازد، نباید پشت فرمان خودرو بنشیند. در چنین شرایطی، ایمنی خودرو بیشتر خواهد شد و جان انسان‌های بیشتری محفوظ می‌ماند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات