تسلا از دوربین داخلی خودرو برای پایش رفتار راننده استفاده می‌کند

شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
تسلا با به‌روزرسانی نرم‌افزاری خودروهای برقی مدل ۳ و مدل Y، از اطلاعات و تصاویر دوربین‌های داخلی برای پایش رفتار و پیشگیری از بی‌توجهی راننده، افزایش ایمنی خودرو استفاده می‌کند.
تبلیغات

تسلا مدل ۳ و مدل Y دارای دوربین‌های داخل خودرو هستند و هنوز از آن‌ها برای نظارت بر رانندگان با استفاده از سیستم اتوپایلوت استفاده نشده است؛ اما اکنون اوضاع تغییر کرده و این رویه با تغییراتی موجه می‌شود.

به گزارش carscoops، تسلا در به‌روزرسانی نرم‌افزاری اخیر فاش کرد که دوربین داخل خودرو در بالای آینه عقب هم‌اکنون می‌تواند بی‌توجهی راننده را در هنگام کار با اتوپایلوت تشخیص داده و هشدار بدهد. همچنین دوربین دارای سیستم داده حلقه بسته است به این معنی که هر تصویری که توسط دوربین گرفته می‌شود، از خودرو بیرون نمی‌روند. علاوه بر این، سیستم نمی‌تواند اطلاعات را ذخیره کند، مگر اینکه مشتریان اشتراک‌گذاری داده‌ها را فعال کنند.

درحالی‌که بسیاری از تولیدکنندگان خودرو از سیستم‌های پیشرفته نظارت بر راننده برای اطمینان از استفاده درست رانندگان از سیستم‌های رانندگی نیمه خودران استفاده می‌کنند، تسلا تنها به حسگرهای موجود در فرمان متکی است که گشتاور را اندازه‌‌گیری می‌کنند. این حسگرها را می‌توان به‌راحتی فریب داد و مدتی طولانی است که مدافعان ایمنی از تسلا خواستار اجرای یک سیستم نظارت مناسب شده‌اند.

جیک فیشر، مدیر ارشد آزمایش خودرو در Consumer Reports، اخیراً به TechCrunch گفته است:

مؤسسه Consumer Reports در سال‌های اخیر خواهان سیستم‌های کنترل راننده مبتنی بر دوربین برای سیستم‌های خودکار مانند اتوپایلوت تسلا است. سیستم کنونی تسلا برای تشخیص گشتاور روی فرمان نمی‌تواند تشخیص بدهد که راننده به جاده نگاه می‌کند یا نه. اگر کارایی سیستم جدید اثبات شود، می‌تواند از حواس‌پرتی جلوگیری کند و پیشرفت عمده‌ای برای ایمنی خودرو باشد و به‌طور بالقوه باعث نجات جان افراد می‌شود. ما امیدواریم سایر خودروها به‌زودی به‌روزرسانی شوند و مشتاقانه منتظر ارزیابی آن‌ها هستیم.
دوربین داخلی تسلا مدل 3 / Tesla Model 3 Camera

در سال ۲۰۱۸، ایلان ماسک درخواست‌های مهندسان تسلا برای افزودن سیستم پیشرفته نظارت بر راننده را رد و ادعا کرد که ردیابی چشم بی‌اثر است.

باید دید سیستم نظارت بر راننده تسلا دقیقاً چگونه کار می‌کند و آیا چشم رانندگان را بهتر از وضعیت سر (حالات چهره) آن‌ها ردیابی می‌کند یا نه. در هر صورت، این سیستم نیازی به نگه داشتن دستان راننده روی فرمان و توانایی کنترل در همه زمان‌ها ندارد. سایر خودروسازان مانند جنرال موتورز و فورد، از سیستم‌های کنترل راننده خود استفاده می‌کنند تا رانندگی بدون دست را در بزرگراه‌های مجزا امکان‌پذیر کنند.

دوربین داخل خودرو

دوربین کوچکی درست در بالای آینه‌های دید عقب وجود دارد که در مدل‌های جدید تسلا نصب شده است. اگر قبلاً به آن توجه نکرده‌اید، از اهمیت خاصی برخوردار نیست؛ اما مطمئناً اکنون اهمیت بسیار زیادی دارد.

به گزارش The truth about cars، تسلا تصمیم گرفته است پروتکل‌های نظارت بر راننده را فعال کند تا هر زمان که سیستم اتوپایلوت خراب شود و رانندگان به‌طور غیر منتظره خود را در حال پرت شدن از پل ببینند، از تعهدات جلوگیری کند. پس از زیرورو کردن لاشه‌های خودرو و جمع‌آوری قطعات آن، محققان می‌توانند با استفاده از داده‌های دوربین خودرو ببینند لحظاتی قبل از پرتاب خودرو به داخل دره، چه اتفاقی می‌افتد. اگر معلوم شود که راننده کاملاً هوشیار بوده و تمام تلاش خود را برای پیشگیری از سانحه انجام داده است، مبلغ بسیار هنگفتی به خانواده بازمانده تعلق می‌گیرد؛ اما اگر طبق خروجی‌های دوربین مشخص شود که راننده قصور داشته است، خودروساز تمام تقصیرات را به گردن راننده متوفی می‌اندازد.

هدف اصلی این دوربین‌ها، پایش (رفتار و حرکات) راننده است و دلیل اصلی آن این است که در اواخر سال در خودروهای بیشتری مورد استفاده قرار می‌گیرند. شرکت‌های فورد و جنرال موتورز از این دوربین‌ها در کنار بسته‌های دستیار راننده خود استفاده می‌کنند، اگرچه عملکرد آن‌ها کمی متفاوت است و اخیراً توسط بزرگ‌ترین لابی خودرویی دنیا مورد تأیید قرار گرفته‌اند؛ اما ایلان ماسک پیش از این گفته بود چنین اقداماتی غیر ضروری است، با وجود این‌ نهادهای نظارتی دولتی و سازمان‌های ایمنی اظهار داشتند که نظارت و بررسی رفتار راننده در خودروی شخصی، راهی مطمئن برای نجات جان انسان‌ها است.

در عوض، خودروهای الکتریکی تسلا با فعال ماندن اتوپایلوت بر اساس ورودی‌های فرمان به جلو حرکت می‌کردند. اگر خودرو توجه شود اپراتور مدتی است فرمان را لمس نکرده، یک یادآوری برای کنترل مجدد سیستم صادر می‌کند و در نهایت اگر این اتفاق نیفتد، خود را به ایمن‌ترین روش مدیریت می‌کند. به نظر می‌رسد این راه‌حل کاملا منطقی باشد؛ اما تسلا در بازاریابی خود بسیاری از مصرف‌کنندگان را متقاعد کرده است که خودروهایش خودران هستند؛ بنابراین ما در نهایت شاهد گزارش اخبار مربوط به تصادف افراد با خودروهای تسلا بودیم زیرا مالکان تصمیم می‌گرفتند کار هدایت خودرو را خیلی راحت در صندلی عقب انجام بدهند.

کابین خودروی برقی تسلا / Tesla Interior

روز سه‌شنبه هفته گذشته، شرایط تغییر کرد و یکی از کاربران توییتر یادداشت‌های مربوط به ارتقای نرم‌افزار تسلا مدل Y را که اخیراً خریداری شده است، ارسال کرد. سیستم نیمه خودران این خودرو به کاربر اطلاع داد که «دوربین داخلی اکنون می‌تواند بی‌توجهی راننده را در هنگام کار با اتوپایلوت تشخیص داده و هشدار بدهد. داده‌های دوربین از خودرو بیرون نمی‌روند، این بدان معنا است که سیستم نمی‌تواند اطلاعات را ذخیره یا انتقال بدهد مگر اینکه اشتراک داده فعال باشد». 

به خاطر داشته باشید که هشدار «مگر اینکه اشتراک اطلاعات فعال باشد» می‌تواند یک‌شبه از طریق به‌روزرسانی سرویس تغییر کند. همچنین هیچ مشکلی وجود ندارد که دولت بتواند آن را در آینده به‌عنوان راهی برای جلوگیری از استفاده رانندگان از تلفن‌های خود اجباری کند. فراموش نکنیم که مدیرعامل تسلا ادعا کرد که هیچ دلیل واقعی برای نظارت بر راننده در گذشته وجود ندارد. هر وعده‌ای مبنی بر اینکه توانایی نظارت لحظه‌ای بر راننده بدون کسب اجازه از کاربر فعال نمی‌شود، کاملا بی‌معنی است.

در گفت‌وگو با مردم، مشخص شد که بیشتر آن‌ها چیزی برای پنهان کردن ندارند تا بخواهند به این دغدغه‌ها اهمیتی بدهند. برخی از آن‌ها حتی توجه بیش از حد به مسئله حریم خصوصی را ضروری نمی‌بینند و نگرانی خاصی از این بابت ندارند؛ اما تمام افراد جامعه چنین نظری ندارند و برخی نیز پیدا می‌شوند که از تحت نظر بودن توسط نهادها احساس بدی دارند.

حفظ حریم خصوصی شهروندان

هدف اصلی خرید وسیله نقلیه شخصی داشتن حریم خصوصی متحرک و جایگزین حمل‌ونقل عمومی است. افراد هزاران دلار برای این امتیازات پرداخت می‌کنند و ما به طرز خطرناکی در حال نزدیک شدن به نقطه‌ای هستیم که دیگر چنین نخواهد بود. خودروسازان پس از فروش وسایل نقلیه به مشتریان و استفاده از آن‌ها برای جمع‌آوری داده‌های شهروندان، به گونه‌ای رفتار می‌کنند مثل اینکه هنوز مالک خودروها هستند. میزان اطلاعاتی که تولیدکنندگان از وسیله نقلیه شهروندان ردیابی می‌کنند، کاملاً نگران‌کننده است و اگر فکر می‌‌کنید در سیستم‌های دوربین داخل خودرو نیز چنین اتفاقی نخواهد افتاد، معتقدم که کاملاً اشتباه می‌کنید.

نگرانی‌ها درباره کارکرد سیستم‌های پایش راننده

خودروسازان اعتقاد دارند که استفاده از داده‌های نظارت بر رفتار راننده از نظر ایمنی در آینده تغییردهنده بازی خواهد بود. خودروسازان به‌طور مداوم از مالکان می‌خواهند که سیستم‌های پیشرفته دستیار راننده را به‌روزرسانی کنند تا بتوانند با چالش‌های موجود در جاده‌ها روبه‌رو شوند. البته این سیستم‌ها هنوز آماده نیستند و راه‌حل واقعی این نیست که چنین سیستم‌هایی تا زمان بهتر شدن، از خودروها حذف شوند؛ اما برخی از مشتریان برای چنین قابلیت‌هایی که تصور می‌کردند اجازه رانندگی خودران را به آن‌ها می‌دهد، پول اضافه پرداخت کرده‌اند.

شرکت‌ها روی بهبود این فناوری‌ها کار می‌کنند و مردم به‌وضوح چنین چیزی می‌خواهند؛ اما این کاملاً وحشتناک است که ما هنوز هم تصور می‌کنیم آن‌ها در حال تکمیل شدن هستند، ولی همه آن‌ها برای عملکرد صحیح خود نیاز به حمله به حریم خصوصی افراد دارند. سیستم جدید پایش راننده تسلا نیز همراه‌با سیستم تسلا ویژن به‌روزشده، نگرانی‌های زیادی به‌دنبال خواهد داشت و حتی ممکن است اتوپایلوت را کم‌اثر کند.

حیرت‌آور است که چرا ما چنین مزخرفات آشکاری را تحمل می‌‌کنیم و آن را پیشرفت فناوری می‌دانیم. دوربین‌های پایش راننده منحصراً برای محافظت از خودروسازان در قبال مسئولیت شکست فناوری‌های نیمه‌کاره آن‌ها طراحی شده‌اند و ممکن است روزی کاربردهای دیگری نیز داشته باشند؛ اما تا زمانی‌که رانندگان از حقوق انحصاری و مطمئن درباره‌ی نحوه مدیریت و اشتراک داده‌های خود برخوردار نباشند، هیچ یک از آن‌ها منافع واقعی برای راننده نخواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات