سدان برقی و اقتصادی بی وای دی e3 معرفی شد

سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
نسخه برقی سدان اقتصادی بی‌وای‌دی e3 مجهز به جعبه‌دنده دستی برای استفاده در آموزشگاه‌های رانندگی و مقاصد آموزشی معرفی شد و قیمتی حدود ۲۰ هزار دلار دارد.
تبلیغات

موتورهای الکتریکی به سیستم انتقال قدرت معمولی احتیاج ندارند و این واقعاً مزیت در خور توجهی برای آن‌ها به شمار می‌رود؛ اما بی‌وای‌دی (BYD) این مسئله را با نسخه جدید e3 به چالش می‌کشد.

به گزارش carscoops، مدل توسعه‌یافته برای آموزشگاه‌های رانندگی از تنظیم دستی جعبه‌دنده با سه پدال و سایر امکانات مورد نیاز آن بهره می‌برد. در واقع این خودروی الکتریکی دارای پدال چهارم است که در جای پای سرنشین قرار دارد. این پدال برای ترمز به کار می‌رود؛ زیرا این خودرو برای استفاده در آموزشگاه رانندگی عرضه می‌شود. نکته‌ی جالب اینکه بی‌وای‌دی e3 دارای جعبه‌دنده با الگوی تعویض H شکل است.

کاملاً مشخص نیست بی‌وای‌دی در این مرحله چگونه سیستم انتقال قدرت را تولید می‌کند؛ زیرا این خودرو را به مصرف‌کنندگان عادی نمی‌فروشد. اما نشریه Car News China گزارش می‌دهد که این مدل دارای چند حالت رانندگی به نام‌های ایکانومی (اقتصادی)، آموزشی، قفل دریچه گاز و اسپرت است که ظاهراً همه‌ی آن‌ها برای شبیه‌سازی سناریوهای مختلفِ اهداف متفاوت آموزشی طراحی شده‌اند.

سدان برقی بی وای دی ای 3 کنسول مرکزی / BYD e3 Electric Sedan

بی‌وای‌دی e3 از باتری ۳۸ کیلووات ساعتی بهره می‌برد و می‌تواند ۳۵۰ کیلومتر (۲۱۷ مایل) را با یک‌ بار شارژ طی کند. قیمت مدل دنده دستی از ۱۳۱,۸۰۰ یوان (۲۰,۵۰۰ دلار) شروع می‌شود؛ درحالی‌که مدل خودکار ۱۴۱,۸۰۰ یوان (۲۲٫۰۵۵ دلار) است.

دقیقاً نمی‌دانیم این جعبه‌دنده چگونه عمل می‌کند و چه مزایایی برای خودروی برقی e3 دارد؛ اما مشارکت بی‌وای‌دی در خودروهای صنعتی ممکن است نکته‌ی مفیدی باشد. خودروی الکتریکی مجهز به جعبه‌دنده دستی غیر معمول است؛ اما بی‌سابقه نیست. فولکس‌واگن مایکروباس (Volkswagen Microbus) نسخه‌ی برقی نیز دارد که پیشرانه‌ی چهار سیلندر آن با یک موتور الکتریکی تعویض شده اما جعبه‌دنده چهار سرعته فولکس‌واگن را نگه داشته است.

دلیل چنین اقدامی، استفاده از موتور DC لیفتراک بود. موتورهای DC برخلاف موتورهای متناوب متداول، دارای منحنی گشتاور کمی شبیه پیشرانه احتراقی هستند؛ بنابراین هنوز مزایایی وجود دارد که می‌توان از چنین شیوه‌ی انتقال نیرویی بهره برد.

در مایکروباس برقی، کلاچ فقط برای تعویض دنده مورد نیاز بود و هنگام توقف پشت چراغ قرمز یا خارج شدن از خطوط جاده استفاده نمی‌شود؛ زیرا خطر خاموش شدن موتور وجود ندارد. اینکه آیا بی‌وای‌دی به چنین روشی از جعبه‌دنده خود استفاده می‌کند یا نه، هنوز مشخص نیست؛ اما این شرکت مطمئناً لیفتراک و سایر خودروهای صنعتی نیز تولید می‌کند.

صندلی عقب سدان برقی بی وای دی ای 3 / BYD e3 Electric Sedan
کابین و داشبورد سدان برقی بی وای دی ای 3 / BYD e3 Electric Sedan
سدان برقی بی وای دی ای 3 کنسول مرکزی / BYD e3 Electric Sedan
نمای جلو سدان برقی بی وای دی ای 3 / BYD e3 Electric Sedan
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات