تسلا: ایلان ماسک درباره سیستم خودران FSD اغراق‌ کرده است

سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
به گفته‌ی یکی از مدیران تسلا در جلسه‌ی خصوصی با اداره‌ی وسایل نقلیه‌ی کالیفرنیا، ایلان ماسک سخنانی اغراق‌آمیز درباره‌ی سیستم کمک‌راننده‌ی FSD تسلا مطرح کرده است.
تبلیغات

مدیر نرم‌افزار اتوپایلت تسلا به اداره‌ی وسایل نقلیه‌ی موتوردار کالیفرنیا گفته است که ایلان ماسک، مدیرعامل این شرکت، در رابطه‌ با توانایی‌های سیستم کمک‌راننده‌ی پیشرفته‌ی تسلا بزرگ‌نمایی کرده است. این گفته‌ی مدیر سیستم اتوپایلت در یادداشتی که توسط گروه حقوقی PlainSite منتشر شده، رؤیت شده است.

به گزارش ورج،‌ این جدیدترین نمونه از اتفاقی است که نشان می‌دهد آنچه ایلان ماسک درباره‌ی اتوپایلت ادعا می‌کند با آنچه این سیستم کمک‌راننده در عمل انجام می‌دهد تفاوت‌هایی دارد. این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که تسلا به خاطر تصادف اخیر خودروی مدل S در تگزاس که به کشته شدن دو نفر منتهی شد، تحت فشار رسانه‌ها و مؤسسه‌های نظارتی است.

اداره‌ی وسایل نقلیه‌ی موتوردار کالیفرنیا روز ۹ مارس ۲۰۲۱ (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰) جلسه‌ای با افرادی به نمایندگی از تسلا برگزار کرد که در بین آن‌ها نام سیجی مور، مدیر نرم‌افزار اتوپایلت، دیده می‌شود. اداره‌ی وسایل نقلیه‌ی موتوردار کالیفرنیا در بیانیه‌ای می‌نویسد: «به گفته‌ی سی‌جی، توییت‌های ایلان با واقعیت‌های مهندسی سازگار نیستند. تسلا در حال حاضر در سطح دو فناوری خودران قرار دارد.» برای فناوری خودران سطوح مختلفی تعریف شده است؛ سطح دو به سیستم رانندگی نیمه‌خودکار اشاره می‌کند و باید حتما یک راننده روی آن نظارت داشته باشد. 

ایلان ماسک در جلسه‌ای مالی در ماه ژانویه‌ی ۲۰۲۱ (دی و بهمن ۱۳۹۹) به سرمایه‌گذاران گفت بسیار مطمئن است که خودروی تسلا می‌تواند امسال «به‌ شکل قابل‌ مطمئن‌تری در مقایسه‌ با انسان، خود را براند.» به نظر می‌رسد اداره‌ی وسایل نقلیه‌ی موتوردار کالیفرنیا در بیانیه‌ی خود به این بخش از سخنان ایلان ماسک اشاره کرده و مور به اشتباه عقیده داشته این گفته‌ها در توییت ایلان ماسک مطرح شده‌اند.

سال گذشته‌ی میلادی تسلا سرویسی با عنوان «خودران کامل» (FSD) را وارد فاز آزمایشی کرد تا مشتریانی که در طرح دسترسی زودهنگام این شرکت ثبت‌نام کرده‌اند به FSD دسترسی پیدا کنند. قابلیت FSD به رانندگان تسلا امکان داد به سیستم کمک‌راننده‌ی اتوپایلت که تا حدی خودکار است در خیابان‌های شهری و جاده‌های محلی دسترسی پیدا کنند. تسلا از طریق نسخه‌ی آزمایشی نرم‌افزار FSD در تلاش است باگ‌های موجود را رفع کند.

در یادداشت جدید اداره‌ی وسایل نقلیه‌ی موتوردار کالیفرنیا، تسلا گفته است تا تاریخ ۹ مارس ۲۰۲۱ (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰) ۸۲۴ دستگاه خودرو نسخه‌ی آزمایشی FSD را استفاده کرده‌اند؛ ۷۵۳ دستگاه از این تعداد متعلق‌ به کارمندان تسلا هستند و ۷۱ خودرو در مالکیت افراد عادی قرار دارند. 

ایلان ماسک پیش‌تر گفته بود تسلا «بسیار محتاطانه» قابلیت نرم‌افزاری FSD را مدیریت کرده است. حتی با فعال بودن FSD راننده‌ها باید دست خود را روی فرمان نگه دارند تا در صورت رخداد حادثه، در هر زمان آماده‌ی به دست گرفتن کنترل خودرو باشند.

ماسک پیش‌بینی‌های زیادی درباره‌ی توانایی تسلا برای دستیابی به سیستم کاملا خودران انجام داده است که با آنچه مهندسان تسلا به نهادهای تنظیم مقررات می‌گویند در تضاد است. نماینده‌های تسلا به اداره‌ی وسایل نقلیه‌ی موتوردار کالیفرنیا گفته‌اند بعید است این شرکت بتواند تا پایان سال جاری میلادی به سطح پنج فناوری خودران دست پیدا کند. سطح پنج بدین معنی است که خودرو می‌تواند بدون نیاز به راننده تحت هر شرایطی به هر مکانی برود.

این نخستین باری نیست که در جلسه‌های خصوصی تسلا با اداره‌ی وسایل نقلیه‌ی موتوردار کالیفرنیا، ادعاهای ایلان ماسک با محوریت سیستم خودران تسلا زیر سؤال می‌رود. PlainSite در مارس ۲۰۲۱ (اسفند ۱۳۹۹ و فروردین ۱۴۰۰) در گزارشی نوشت یکی از مدیران تسلا در جلسه‌ای گفته است: «نه اتوپایلت و نه FSD سیستم خودران محسوب نمی‌شوند.» این یعنی قابلیت FSD تسلا صرفا از لحاظ نام، خودران است.

مدت‌ها است که منتقدان از بزرگ‌نمایی‌هایی ایلان ماسک و تسلا در مورد سیستم کمک‌راننده‌ی این شرکت انتقاد می‌کنند. استفاده از عبارت‌‌هایی نظیر اتوپایلت و FSD باعث شده است شماری از مشتریان تسلا به اشتباه فکر کنند که خودرویی کاملا خودران خریداری می‌‌کنند. 

تاکنون چند بار شاهد تصادفات مرگبار خودروهای تسلا به هنگام فعال بودن سیستم کمک‌راننده‌ی اتوپایلت بوده‌ایم که جدیدترین نمونه‌ی آن در اسپرینگِ تگزاس اتفاق افتاد. در این تصادف کسی روی صندلی راننده حضور نداشت و خودروی تسلا مدل S پس از برخورد با یک درخت جان دو نفر را گرفت. این گفته‌ی مقامات محلی مبنی بر نبود فردی در صندلی راننده باعث شد این ایده شکل بگیرد که سیستم اتوپایلت فعال بوده است. تسلا گفت اتوپایلت در زمان تصادف فعال نبوده و فردی ممکن است روی صندلی راننده حاضر بوده باشد. سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌‌ها و ستاد ملی ایمنی حمل‌و‌نقل ایالات متحده تحقیقات روی تصادف مرگبار تسلا مدل S را شروع کرده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات