تولید محدود خودروی هیدروژنی بی ام و X5 از سال ۲۰۲۲

پنج‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
نسخه‌ی هیدروژنی خودروی شاسی‌بلند بی‌ام‌و X5 تا اواخر سال ۲۰۲۲ با نام i Hydrogen Next ساخته خواهد شد؛ اما تولید آن محدود است و در دسترس عموم مردم نخواهد بود.
تبلیغات

نسخه‌ی تولید محدود بی‌ام‌و X5 مدل ۲۰۲۳ از اواخر سال ۲۰۲۲ مجهز به پیشرانه پیل سوختی هیدروژنی ساخته خواهد شد که به‌عنوان بی‌ام‌و i Hydrogen Next شناخته می‌شود؛ اما این نسخه در دسترس عموم نخواهد بود. به گزارش کارادوایس، خودروی هیدروژنی بی‌ام‌و X5 از دو مخزن تقویت‌شده با فیبر کربن با ظرفیت کلی ۶ کیلوگرم استفاده خواهد کرد. پیل سوختی، هیدروژن را به برق تبدیل خواهد کرد که به نوبه خود یک موتور الکتریکی نصب‌شده روی محور عقب شاسی‌بلند بی‌ام‌و را به حرکت درمی‌آورد.

نمای جلو خودروی هیدروژنی بی ام و ایکس 5 / 2023 BMW X5 سفید رنگ در حیاط کارخانه

 پیشرانه این خودرو در مجموع ۳۶۸ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند و در صورت درخواست راننده، یک باتری ولتاژ بالا همراه آن ارائه می‌شود تا عملکرد خودرو را تقویت کند. مسئولان بی‌ام‌و می‌گویند این خودرو «شعاع حرکتی گسترده را در هر شرایط آب و هوایی تضمین می‌کند.» وسایل نقلیه مجهز به باتری می‌‌توانند در هر جایی بین ۲۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت پیمایش رانندگی خود را در دمای سردتر از دست بدهند؛ درحالی‌که سوخت‌گیری با هیدروژن کمتر از چهار دقیقه طول می‌کشد و رانندگان کمتر منتظر می‌مانند. 

قرارداد مربوط به فناوری پیل سوختی هیدروژنی به‌عنوان بخشی از همکاری مشترک بین بی‌ام‌و و تویوتا در سال ۲۰۱۳ به امضای طرفین رسید؛ ولی اولین محصول این همکاری برای نخستین بار در سال ۲۰۱۹ رونمایی شد. اخیراً تویوتا شروع به عرضه‌ی تعداد کمی از مدل‌های هیدروژنی میرای برای اجاره در استرالیا کرد.

بی‌ام‌و i Hydrogen Next در اواخر سال ۲۰۲۲ وارد مرحله‌ی تولید آزمایشی و محدود می‌شود؛ اما این شرکت می‌گوید قبل از اینکه بتواند مدلی مجهز به هیدروژن برای مردم عرضه کند، تعهد بیشتر دولت‌ها لازم است. یکی از مسئولان خودروساز آلمانی در این زمینه می‌گوید:

تعهد بیشتری (توسط دولت‌ها) برای این کار لازم است؛ به‌ویژه با توجه به زیرساخت‌های سوخت‌گیری هیدروژن و الزامات در کل سیستم انرژی، جایی که انرژی سبز هیدروژنی باید در مقادیر کافی موجود باشد و با قیمت‌های رقابتی برای حمل‌ونقل شخصی تولید شود.
خودروی هیدروژنی شاسی بلند بی ام و ایکس 5 / 2023 BMW X5 سفید رنگ

بی‌ام‌و انتظار دارد در نیمه دوم دهه جاری میلادی، مدل‌های مجهز به فناوری هیدروژن را عرضه کند. پیش‌بینی می‌شود که تا آن زمان،‌ زیرساخت‌های مربوط به سوخت‌گیری خودروهای هیدروژنی توسط دولت‌ها در کشورهای مقصد این فناوری توسعه یابد. شرکت‌هایی مانند تویوتا، بی‌ام‌و و هیوندای روی فناوری خودروی هیدروژنی سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛ اما مدتی قبل فولکس‌واگن اعلام کرد سرمایه‌گذاری روی خودروی هیدروژنی را متوقف می‌کند. البته برخی مزیت‌های چنین خودروهایی نسبت به مدل‌های برقی، باعث می‌شود خودروسازان همچنان به پیشرفت فناوری هیدروژن امیدوار باشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات