جک اس 5 جدید یا JAC S5 فیس لیفت؛ قیمت احتمالی، مشخصات فنی و امکانات

چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
کرمان موتور نسخه فیس‌لیفت جک S5 را رونمایی کرد. این خودرو به پیشرانه‌ای متفاوت مجهز است و چهره جدیدی دارد و پیش‌فروش آن به‌زودی آغاز می‌شود.
تبلیغات

مدل S5 از محصولات جک یکی از خودروهای چینی موفق و کراس‌اورهای پرفروش‌ بازار ایران در سال‌های اخیر بوده است. این مدل پیشرانه‌ای قدرتمند و ظاهری راضی‌کننده دارد و پاسخ‌گوی تشنگی عامه مردم و تب شاسی‌بلندسواری آنان است. نسخه فول‌آپشن این خودرو تقریبا با قیمت ۶۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود. خودروسازی جک یا به بیان صحیح‌تر جِی اِی سی (JAC)، سال ۱۹۶۴ با نام کامل JAC Motors شکل گرفت. این برند حدود ۱۵ سال سابقه مفید در ساخت خودروهای خانوادگی دارد و پیش‌ازاین بر تولید کامیون‌های اندازه‌متوسط تجاری متمرکز بوده است.

تنوع سبد محصولات جک درخورتأمل است و امروزه، چهار مدل سواری J4 ،J5 ،J6 و A60 همراه‌با چهار کراس‌اور S2 ،S3 ،S5 و S7 را شامل می‌شود. افزون‌براین، یک مدل وانت پیکاپ و پنج نوع ون هم در سبد جک به‌چشم می‌خورد. این خودروساز چینی سرمایه‌گذاری گسترده‌ای روی محصولات تمام‌الکتریکی کرده است و در‌حال‌حاضر، یک مدل سواری و یک مدل کراس‌اور از این نوع تولید می‌کند. درمجموع، تیراژ تولید جک حدود ۶۰۰ هزار دستگاه در سال است و عمده محصولات آن در بازار داخلی چین فروخته می‌شوند.

JAC S5 جک اس 5 فیس لیفت نمای پشت

جک S5 جدید حدود سه سال پیش در چین رونمایی و با کد S5 II فروخته شد. نمای بیرونی این محصول تفاوت چندانی با نسخه اصلی ندارد و خصوصا از پشت بدون تغییر دیده می‌‌شود. مدل فیس‌لیفت از مِه‌شکن‌های LED در طرفین سپر بهره می‌برد که جایگزین نمونه سنتی با ظاهر دایره‌ای خواهد شد. سپر و جلو پنجره نیز بازطراحی شده‌اند تا حس اسپرت خودرو تقویت شود. البته از تصاویر موجود می‌توان این‌گونه برداشت کرد که به‌دلیل نصب ادوات پلاستیکی سیاه‌رنگ، هزینه ساخت بدنه در جک S5 جدید درمقایسه‌با مدل اصلی کمتر باشد.

مهم‌ترین تحول در جک S5 نصب پیشرانه ۱/۵ لیتر توربوشارژ به‌جای نمونه ۲ لیتری است. این موتور جدید ۱۷۴ اسب‌بخار قدرت و ۲۵۱ نیوتن‌متر گشتاور دارد. با این حساب، قدرت پیشرانه تغییر خاصی نکرده و صرفا گشتاورش ۱۰ نیوتن‌متر کم شده است. شاید در ظاهر کاهش حجم پیشرانه برای خریدار نکته‌ای منفی به‌نظر رسد؛ اما از دیدگاه فنی، نکات مثبتی به‌همراه دارد. رانندگانی که استفاده از موتور ۲ لیتر جک S5 را در سال‌های اخیر تجربه کرده‌اند، با حرارت زیاد ناشی از عملکرد توربوشارژر و میانگین مصرف سوخت حدود ۱۰ تا ۱۲ لیتر در صد کیلومتر مواجه بودند. این عوامل احتمالا با موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ بهبود خواهد یافت تا ضمن کاهش مصرف سوخت و استهلاک فنی، تغییر خاصی در شتاب خودرو مشاهده نشود.

JAC S5 جک اس 5 فیس لیفت نمای کابین
JAC S5 جک اس 5 فیس لیفت نمای بالا
JAC S5 جک اس 5 فیس لیفت نمای جانبی
JAC S5 جک اس 5 فیس لیفت نمای روبرو
JAC S5 جک اس 5 فیس لیفت نمای سقف

هنوز اطلاعات دقیقی از امکانات رفاهی و ایمنی جک S5 جدید منتشر نشده است. نسخه قبلی به سانروف، کروزکنترل، نمایشگر لمسی، دوربین پارک، ارتباط بلوتوث با تلفن همراه و مکالمه تلفنی مجهز بود که طبیعتا برای مدل فیس‌لیفت هم ارائه خواهد شد. این محصول همچنان با جعبه‌دنده خودکار ۶ سرعته مجهز به دبل‌کلاچ تولید می‌شود که یکی از نکات مثبت مهم در جک S5 است.

تغییر چهره فرصت مناسبی برای خودروسازان و مونتاژکاران ایرانی است تا قیمت را افزایش دهند و البته موج جدیدی برای فروش محصول قدیمی فراهم کنند. با این اوصاف، پیش‌فروش جک S5 جدید با قیمتی کمتر از ۷۰۰ میلیون تومان بعید به‌نظر می‌رسد؛ مگر اینکه روند کاهش قیمت ارز به محدوده کمتر از ۲۰ هزار تومان ادامه یابد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات