فولکس واگن برای اقدام قانونی علیه خودروساز چینی آماده می‌شود

یک‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گریت وال چین در نمایشگاه شانگهای خودرو الکتریکی اُرا پانک کت را رونمایی کرد که نسخه‌ای کپی‌برداری‌شده از مدل افسانه‌ای فولکس‌واگن بیتل است؛ ازاین‌رو، احتمالا خودروساز آلمانی از گریت وال شکایت کند.
تبلیغات

کپی‌کاری شرکت‌های چینی موضوع جدیدی نیست که تازه شروع شده باشد و احتمالا در هر زمینه‌ای نمونه‌هایی از این کار سراغ داشته باشید. در سال‌های گذشته، نسخه‌های کپی‌شده آسیایی از پورشه ماکان گرفته تا مک‌لارن 570S را مشاهده کرده‌‌ایم؛ اما حتی با همان استانداردهای نه‌چندان مطلوب هم، گریت وال اُرا پانک کت (ORA Punk Cat) در زمینه‌ی کپی‌کاری بسیار ناشیانه به‌نظر می‌رسد.

گریت وال ارا پانک کت / Great Wall ORA Punk Cat

 به‌گزارش Carscoops، هفته‌ی گذشته در نمایشگاه خودرو شانگهای محصول جدید گریت وال رونمایی شد و بی‌شک این خودرو الکتریکی از مدل چهاردر فولکس‌واگن بیتل الهام گرفته است. فولکس‌واگن تولید بیتل را در سال ۲۰۱۹ متوقف کرد و پیش‌بینی می‌شد که بخواهد از منافعش درقبال اقدام گریت وال دفاع کند. هنگامی‌که از خودروساز آلمانی در این زمینه نظر خواسته شد، مسئولان این شرکت به Carscoops گفتند:

این موضوع را با‌توجه‌به نقض حقوق طراحی در مدل‌های فولکس‌واگن AG بررسی می‌کنیم و حق انجام اقدامات قانونی لازم را برای خود محفوظ می‌داریم.

منظور ما این است که مسئولان فولکس‌واگن در حال بررسی موضوع هستند و اگر احساس کنند که امکان شکایت و دریافت خسارت دارند، آماده‌اند وکلایششان را راهی دادگاه‌های بین‌المللی کنند. باتوجه‌به اینکه سال گذشته مشخص شد فولکس‌واگن قصد دارد برند تجاری بیتل را با خودرو الکتریکی e-Beetle احیا کند، وکلای خودروساز ولفسبورگ ممکن است خوشحال باشند که می‌توانند این پرونده را به دادگاه بکشانند.

قانون در این زمینه چه می‌گوید؟

اگرچه برای همه واضح است که اُرا پانک کت از فولکس‌واگن بیتل بسیار زیاد الهام می‌گیرد، این کپی‌کاری خیلی دقیق نیست؛ بنابراین، فولکس‌واگن قانونا چه کاری می‌تواند انجام دهد؟ سال ۲۰۱۸، اتو اکسپرس از وکیل مالکیت معنوی پرسید که «چه پشتیبانی‌هایی برای خودروسازانی وجود دارد که نگران کپی‌‌برداری شرکت‌های چینی هستند؟»

جیانگلینگ لندویند ایکس 7 / Jiangling Land Wind X7 سفید رنگ

الیور تیدمن از BRIFFA به اتو اکسپرس گفت:

قانونی بین‌‌المللی مربوط به کپی‌رایت وجود ندارد؛ اما موافقت‌‌نامه‌‌های بین‌المللی مانند کنوانسیون برن برای حمایت از آثار ادبی و هنری وجود دارد. این کنوانسیون کشورها را ملزم می‌کند قوانین مالکیت معنوی یکدیگر را به‌رسمیت بشناسند. قوانین مربوط به کپی‌رایت از کشوری به کشور دیگر متفاوت است و گرچه ممکن است قوانین متفاوت باشد؛ اصول مشابه هستند. 

اطمینان کامل از وقوع کپی‌برداری، تنها نیمی از جنگ است

حتی اگر متقاعد شده‌اید که شرکتی چینی حقتان را نقض کرده است، پیگیری قانونی از‌طریق دادگاه‌های چینی علیه شرکت‌ها که حتی ممکن است دولت چین در آن‌ها سهیم باشد؛ همیشه آسان نیست؛ هرچند پیگیری این موضوع کاملا ناممکن نیست. یکی از کپی‌برداری‌های واضح‌ چینی، جیانگلینگ Land Wind X7 بود که کاملا به رنجرور ایووک لندرور شباهت داشت.

لندرور پرونده مربوط به نقض حق کپی‌برداری خود را سال ۲۰۱۶ آغاز کرد و پس از طی مراحل قانونی، سرانجام در سال ۲۰۱۹ پیروز شد. دادگاه ناحیه پکن چائویانگ به پنج جنبه اصلی طراحی X7 حکم داد. نیم‌رخ اصلی، سقف، چراغ‌‌های جلو و چین‌های تقریبا یکسان بدنه در پهلوهای خودرو، همگی غیرقانونی کپی و باعث سردرگمی خریداران شده است.

فولکس واگن بیتل / Volkswagen Beetle زرد رنگ

در نتیجه‌ی این حکم، جیانگلینگ مجبور شد LandWind X7 را از چرخه‌ی فروش بیرون بکشد و به جگوار لندرور غرامت بپردازد. مسئولان جگوار لندرور اعتراف کردند که هم‌اکنون در نشان‌دادن طرح‌های مفهومی محتاط هستند؛ زیرا ممکن است یکی از خودروسازان چینی بتواند ایده‌ای را کپی و قبل از جگوار لندرور آن را به بازار عرضه کند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات