تویوتا نسل بعدی آی‌گو را برای بازار اروپا تولید می‌کند

پنج‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
تویوتا اعلام کرد که محصول دیگری در بخش خودروهای شهری کوچک در قاره اروپا عرضه می‌کند که پیش‌بینی می‌شود نسخه‌ی بعدی هاچ‌بک آی‌گو باشد.
تبلیغات

شایعات که از دسامبر سال ۲۰۱۹ منتشر می‌شدند درست بودند؛ زیرا امروز تویوتا تأیید کرد که محصول دیگری در بخش خودروهای کوچک شهری (A-segment) در قاره اروپا عرضه می‌شود. به گزارش موتوروان، این خودرو با نام تجاری جدیدی عمل خواهد کرد و طبق پلتفرم GA-B توسعه داده خواهد شد و مزایایی تثبیت‌شده در سواری، جابجایی، ایمنی و طراحی برای مشتریان ارائه می‌دهد.

تویوتا آیگو کراس / Toyota Aygo قرمز رنگ

تویوتا بدون اشاره خاص به نام آی‌گو (Aygo)، بیانیه مطبوعاتی منتشر کرده است و می‌گوید خودروی جدید و کوچک با پیشرانه‌ی احتراقی برای کمک به در دسترس نگه داشتن این مدل برای مشتریان ارائه خواهد شد. گزارش‌هایی وجود داشت که نسخه‌ی برقی نیز می‌تواند در دست ساخت باشد؛ اما هنوز هیچ بیانیه‌ی رسمی از طرف خودروساز ژاپنی در این زمینه ارائه نشده است.

تویوتای بعدی در سطح ابتدایی محصولات در بخش خودروهای کوچک به یاریس می‌پیوندد. همین چند روز پیش بود که تویوتا یاریس به‌عنوان خودروی سال اروپا برای سال ۲۰۲۱ انتخاب شد و خودروساز ژاپنی در حال آماده‌سازی یاریس کراس (Yaris Cross) برای عرضه در بازار طی سال ۲۰۲۱ است. در سبد محصولات تویوتا، سه خودرو مبتنی بر پلتفرم GA-B باید تیراژ تولیدی بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه در سال داشته باشند که در نتیجه، منافع اقتصادی خوبی برای تویوتا فراهم می‌کند و به بخش جدید خودروهای کوچک شهری اجازه می‌دهد به‌عنوان پیشنهادی مقرون‌به‌صرفه برای مشتریان باقی بماند.

رندر تویوتا آیگو / Toyota Aygo سبز رنگ

اولین عکس‌های جاسوسی جایگزین آی‌گو نشان می‌دهد که این خودروی جدید شکل هاچ‌بک خود را حفظ خواهد کرد. شایعاتی در ابتدا وجود داشت که شکل آی‌گو می‌تواند از هاچ‌بک به مدلی بزرگ‌تر تغییر کند؛ اما براساس عکس‌های جاسوسی، چنین چیزی به نظر نمی‌رسد. هر چند نمونه‌های اولیه کمی بزرگتر از مدل‌های کنونی تویوتا آی‌گو به نظر می‌رسند.

تویوتا چارچوب زمانی دقیقی برای تولید مدل جدید ارائه نکرده است؛ اما با نگاهی به خودروهای آزمایشی که بدنه تولیدی دارند، تصور می‌کنیم این اتفاق زودتر رخ خواهد داد. حدس ما این است که مدل جدید تویوتا را در اواخر سال جاری یا اوایل سال ۲۰۲۲ مشاهده خواهیم کرد.

به گزارش اتوکار، مدل جدید با استفاده از پلتفرم GA-B سوپرمینی تویوتا یاریس و با موتورهای کاملاً غیر الکتریکی هزینه‌ها را کاهش می‌دهد؛ بنابراین قیمت آن متناسب با مدل فعلی آی‌گو و حدود ۱۲,۵۰۰ پوند است. همچنین فضای داخل کابین و سودمندی را به‌عنوان بخشی از تمرکز خود بر بازار محصولات شهری در اولویت قرار خواهد داد.

ارائه برش جداگانه از بدنه‌ی مدل جدید سرنخی درباره‌ی شکل نهایی آن ندارد؛ اما تصاویر جاسوسی نشان می‌دهد که سبک آن به‌شدت به یاریس نزدیک است؛ اما برخی از نشانه‌های آن از جمله نشانه‌های مشخصه آی‌گو به شمار می‌رود.

مدل جدید با خودروی پرفروش یاریس در برخی خصوصیات از جمله با تغاری‌های گلگیر برجسته‌ی عقب و جلوپنجره جذاب و بزرگ در جلو مطابقت خواهد داشت؛ اما برخی خصوصیات آی‌گو شامل سقف جمع‌شونده پارچه‌ای، طرح چراغ ترمز و رینگ‌هایی که  به گوشه‌های سمت راست فشار می‌آورند، در این مدل جدید دیده می‌شود.

اما به نظر می‌رسد نسل بعدی آی‌گو در تلاش برای قبضه کردن فروش در بخش بسیار محبوب کراس‌اورهای جمع‌وجور است و با افزایش چشمگیر سواری و احتمالاً کیت محافظ بدنه رو‌به‌رو خواهد شد. هیوندای روز گذشته اعلام کرد که نسل جدید i20 با نام بایون (Bayon) عرضه می‌شود و آئودی برای رقابت در بخش خودروهای کوچک، تغییراتی شبیه آن‌چه در سال ۲۰۱۹ برای مدل A۱ Citycarver انجام داد، در محصول جدید خود انجام می‌دهد.

با توجه به محدودیت‌های بدنه در بخش خودروهای کوچک و تمرکز آن بر قیمت مناسب، بعید به نظر می‌رسد خودروی شهری جدید تویوتا با وجود برخی نشانه‌های الهام‌گرفته از خودروهای ۴x۴، در عرضه‌ی سیستم چهار چرخ محرک به‌عنوان آپشن از کراس‌اور یاریس کراس پیروی کند. احتمالاً پیشرانه ۱ لیتری سه سیلندر بنزینی یاریس و همچنین انتخاب بین جعبه‌دنده پنج سرعته دستی و CVT خودکار در دسترس مشتریان خواهد بود.

یوهان ون زیل، مدیرعامل تویوتا در اروپا، طی سال ۲۰۱۹ تأیید کرد که آی‌گو بعدی در بلژیک در حال ساخت است و در همان کارخانه فعلی خودروسازی در جمهوری چک مونتاژ می‌شود. تویوتا یکی از معدود تولیدکنندگانی به شمار می‌رود که به بخش خودروهای شهری مجهز به پیشرانه‌ی احتراق داخلی متعهد است. اما رقبایی از جمله فولکس‌واگن و فورد با توجه به قوانین سخت‌گیرانه در زمینه‌ی کاهش انتشار آلایندگی، پیشنهادهای مشابه خود را از سبد محصولات خارج می‌کنند.

به‌عنوان مثال، سیتروئن C1 و پژو ۱۰۸ که از لحاظ مکانیکی شبیه تویوتا آی‌گو هستند، در پایان عمر خود قرار نیست احیا شوند؛ اما محبوبیت مدل‌های هیبریدی تویوتا از جمله پریوس، کرولا و RAV4، به معنای آن است تویوتا اهداف خود را در اتحادیه اروپا در زمینه‌ی کاهش آلایندگی برآورده می‌کند و می‌تواند فقط یک مدل کوچک با پیشرانه‌ی احتراقی ارائه دهد. خودروساز ژاپنی کنترل کامل کارخانه‌های تولید C1 / ۱۰۸ / آی‌گو را در کولین جمهوری چک بر عهده خواهد داشت.

نمای بالا پلتفرم خودروی کوچک تویوتا / Toyota
نمای جانبی پلتفرم خودروی کوچک تویوتا / Toyota
نمای کناری پلتفرم خودروی کوچک تویوتا / Toyota
نمای سه چهارم پلتفرم خودروی کوچک تویوتا / Toyota
پلتفرم خودروی کوچک تویوتا / Toyota
نمای جانبی تویوتا آیگو / Toyota Aygo
نمای عقب پلتفرم خودروی کوچک تویوتا / Toyota
نمای سه چهارم عقب پلتفرم خودروی کوچک تویوتا / Toyota
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات