بزرگ‌ترین شرکت نفتی ژاپن، خودرو برقی تولید می‌کند

شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
غول نفتی ایدیمیتسو ژاپن با همکاری تاجیما ای‌وی از خودروی الکتریکی کوچکی رونمایی کرد که دارای شعاع حرکتی ۱۰۰ کیلومتر است و تا پایان سال جاری برای فروش عرضه می‌شود.
تبلیغات

هر روز شواهد بیشتری به چشم می‌خورد که تقریبا روزهای استفاده از پیشرانه احتراق داخلی به پایان رسیده است. این روزها با نگاهی به اخبار در سراسر دنیا متوجه موج آرامی می‌شویم که به سمت تولید خودروی الکتریکی حرکت می‌کند و در آینده احتمالا با شتاب بیشتری همراه خواهد بود. به گزارش اتوبلاگ، دومین شرکت بزرگ نفتی ژاپن فروش خودروی الکتریکی را از اواخر سال جاری آغاز می‌کند. ایدیمیتسو کوزان (Idemitsu Kosan)، پیش‌بینی می‌کند که مصرف بنزین در سال‌های آینده کاهش غیر قابل برگشتی خواهد داشت و به همین علت، در حال توسعه این خودرو به‌عنوان راهی برای حفظ کسب‌وکار ۶۴۰۰ پمپ بنزین خود در سراسر ژاپن است.

ایدیمیتسو در سال ۱۹۱۱ تأسیس شد و یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های پتروشیمی و پالایش نفت در ژاپن است. به گفته‌ی خبرگزاری Nikkei ژاپن، این شرکت شاهد پایان یافتن نفت است و به همین علت با یک شرکت سازنده‌ی خودروی الکتریکی به نام تاجیما ای‌وی (Tajima EV) همکاری کرده تا خودروی کوچک شهری برای کاهش آلایندگی هوا تولید کند.

خودروی ایدیمیتسو به‌عنوان وسیله نقلیه الکتریکی محدود (NEV) با ظرفیت پیمایش ۱۰۰ کیلومتر (۶۲ مایل) و حداکثر سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت (۳۷ مایل‌ بر ساعت) معرفی شده است. این خودرو از چهار صندلی برای نشستن سرنشینان بهره می‌برد و اندازه‌ای کوچک‌تر از مدل‌های شهری ژاپنی (kei car) دارد. بدنه‌ی خودرو از پلاستیک فوق مستحکم ساخته شده است و از دانش فنی پتروشیمی ایدیمیتسو در ساخت آن استفاده می‌شود. این خودروی برقی قیمتی در حدود ۹۵۰۰ دلار خواهد داشت؛ البته موج اخیر ورود خودروهای کامپکت ارزان‌قیمت از چین، احتمالا نیمی از هزینه‌های محلی آن را کاهش می‌دهد.

ایدیمیتسو قصد دارد خودروهای ایستگاه‌های سوخت خود را بفروشد، سرویس و تعمیر کند و به این مکان‌ها که ممکن است روزی دیگر بنزین عرضه نکنند، روح تازه‌ای ببخشد. این شرکت مطمئن است که با داشتن شبکه‌ای از فروشندگان، می‌تواند از سایر تازه‌واردان به این حوزه جلوتر باشد.

کلمه‌ی تاجیما در نام Tajima EV، کسی به غیر از قهرمان افسانه‌ای اتومبیلرانی یعنی نوبوهیرو تاجیما ملقب به «اعجوبه» و دارنده‌ی رکورد پایکس پیک هیل کلایمب نیست. پس از رکوردشکنی و ارتقای ۱۰ ثانیه‌ای زمان ۱۰ دقیقه‌ای مسیر در سال ۲۰۱۱، تاجیما به کلاس خودروهای الکتریکی روی آورد.

تاجیما همچنان به ساخت خودروی مسابقه‌ای برای خود و دیگران ادامه می‌دهد؛ اما یکی از طرفداران خودروهای برقی است و شرکتش یک خودروی کوچک شهری و یک تاکسی برقی شبیه اتوبوس تولید کرده است. در این سرمایه‌گذاری مشترک افرادی مانند کن اوکویاما، مدیر سابق پینین‌فارینا و طراح مدل‌های مفهومی هفتاد و پنجمین سالگرد فراری انزو و مازراتی بردکیج (Birdcage) نیز حضور دارند.

دولت ژاپن قصد دارد تمام خودروهای جدید را تا اواسط دهه ۲۰۳۰ برقی کند. خودروی برقی ایدیمیتسو و تاجیما که هنوز نام آن مشخص نیست، اواخر امسال برای فروش در بازار عرضه می‌شود. این خودرو در محل کوچکی در کارگاه خودروهای مسابقه‌ای تاجیما ساخته شده است؛ اما اگر فروش خوبی داشته باشد، تاجیما و ایدیمیتسو کارخانه‌ای برای تولید خودروهای بیشتر اختصاص می‌دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات