تمایل مدیرعامل نیسان برای مراوده با اپل در تولید خودرو

پنج‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
مدیرعامل نیسان در نشست خبری مرتبط با گزارش مالی این شرکت، برای تولید خودرو اپل ابراز تمایل کرده است.
تبلیغات

اپل چندین سال است که پروژه‌ی تایتان یا اپل کار (Apple Car) را توسعه می‌دهد و اگر اخبار را دنبال کرده باشید، می‌دانید جدا از ثبت اختراعات متعدد مرتبط با سیستم و مکانیزم‌های خودران، این شرکت برای برون‌سپاری فرایند تولید با برخی از خودروسازهای سرشناس وارد مذاکره شده است. انتظار می‌رفت که اولین نسل خودرو کوپرتینویی‌ها با استفاده از بازوی تولیدی هیوندای و کیا ساخته شود؛ اما دیری ‌نپایید که هیوندای در بیانیه‌ای رسمی، از اتمام و توقف مذاکره با اپل به‌دلایل نامشخص خبر داد.

گفته می‌شود اپل در حال جست‌وجو برای تولیدکننده‌ای به‌مراتب بهتر از هیوندای است که از قرار معلوم رنو و نیسان می‌توانند گزینه‌ای ایدئال برای این کار باشند. بنابر گزارش اپل‌اینسایدر با استناد به نشریه‌ی وال‌استریت ژورنال، ماکوتو اوچیدا، مدیرعامل شرکت نیسان، در نشست خبری با اصحاب رسانه، سؤالی را درباره‌ی همکاری بالقوه با اپل جواب داده است که به شایعات مرتبط با تولید Apple Car به‌دست این شرکت دامن می‌زند. اوچیدا در بخشی از سخنانش می‌گوید:

هم‌زمان با بازسازی فناوری صنعت خودرو، باید ابتکارات جدیدی به‌خرج دهیم و با شرکت‌های دارای دانش کافی و تجربه همکاری کنیم.

سخنان یوچیدا به‌طورواضح اپل را هدف قرار نمی‌دهد و تأییدی برای آغاز مذاکره با این شرکت محسوب نمی‌شود؛ اما گمان می‌رود این پاسخ نشان‌دهنده‌ی تمایل به همکاری در پروژه‌ی خودرو الکتریکی غول دنیای فناوری باشد. گفتنی است که نیسان درحال‌حاضر، سازنده‌ی یکی از وسایل نقلیه‌ی الکتریکی محبوب موسوم به نیسان لیف است که براساس طرح مفهومی IMx با کراس‌اور تولید می‌شود.

هفته‌ی گذشته در یکی از گزارش‌ها اعلام شد اپل با حداقل شش خودروساز ژاپنی برای قرارداد برون‌سپاری تولید و عرضه مشغول مذاکره‌ است. دراین‌میان، هوندا و مزدا اعلام کرده‌اند نمی‌توانند دراین‌باره اظهارنظر کنند؛ اما میتسوبیشی می‌گوید اپل با شرکت‌های خودروسازی ژاپن ارتباط بی‌سابقه‌ای برقرار کرده است. درنهایت، نیسان نیز به‌دلیل قراردادهای سخت‌گیرانه‌ی اپل در زمینه‌ی افشای محصولات از اظهارنظر در‌این‌باره خودداری کرده است.

طبق گزارش میو کاتو، تحلیلگر حقوق صاحبان سهام، به‌دلیل ظرفیت مازاد تولید در ایالات متحده‌ی آمریکا، نیسان محتمل‌ترین گزینه برای مذاکرات جدی با اپل و بردن گوی رقابت از سایر خودروسازان است. مدتی است که اخبار و شایعات مرتبط با Apple Car و ورود اهالی کوپرتینو به صنعت بزرگ و سنتی خودرو در کانون توجه رسانه‌های خبری قرار گرفته و تاکنون در این زمینه شایعات بسیاری منتشر شده است.

به‌صورت خلاصه، گزارش‌های اخیر بر به‌نتیجه‌نرسیدن قرارداد اپل و هیوندای معطوف بوده است. برای یادآوری، هیوندای ماه گذشته تأیید کرد که این شرکت با اپل در حال مذاکره است؛ اما بیان کرد ازآنجاکه گفت‌وگو در مراحل اولیه قرار دارد، در‌این‌باره تصمیمی گرفته نشده است. درنهایت، این خودروساز کره‌ای در اطلاعیه‌ای به CNBC برای بار دوم این موضوع را تأیید کرد.

براساس گزارش‌های قبلی و به‌نقل از تحلیلگران جی‌پی مورگان، اپل با‌توجه‌به توقف مذاکره با هیوندای، از بازوی تولیدی خودروسازی رنو می‌تواند بهره‌ ببرد که به‌موجب آن، جاه‌طلبی کوپرتینویی‌ها بعد از مدت‌ها گمانه‌زنی عملیاتی خواهد شد. درحال‌‌حاضر رنو با نیسان، یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان ژاپنی، متحد است. این دو از سال ۱۹۹۹ شریک استراتژیک هستند و دَه مارک تجاری را در زیرمجموعه دارند.

تحلیل‌گر چی‌پی مورگان از نظر تئوری رنو و نیسان را شریک شایسته‌تری درمقایسه‌با هیوندای می‌داند و ادعا می‌کند که این شرکت به همکاری با اپل تمایل بیشتری دارد. تحلیلگر یادشده معتقد است چند دلیل ازجمله سابقه‌ی عالی ایجاد قراردادهای تجاری و همکاری‌های صنعتی، رنو را به گزینه‌ی بسیار جذابی برای اپل تبدیل کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات