هیوندای توقف مذاکره با اپل را رسما تأیید کرد

دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
هیوندای و کیا موتورز در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که دیگر در حال مذاکره با اپل برای تولید خودرو موسوم به Apple Car نیستند.
تبلیغات

بنابر گزارش اپل‌اینسایدر و به‌دنبال گزارش‌هایی مبنی‌بر تعلیق گفت‌وگوی اپل با هیوندای و کیا درباره‌ی همکاری در تولید Apple Car، غول خودروساز کره‌ای رسما اعلام کرد که مذاکرات آن‌ها با اپل متوقف شده است. این خبر در حالی منتشر می‌شود که سیلی از شایعات از احتمال نهایی‌شدن فرایند توافق خبر می‌دادند. حال گویا عکس آن رخ داده و شاید دیگر همکاری این دو شرکت را شاهد نباشیم.

اگر اخبار را دنبال کرده باشید، می‌دانید ماه گذشته هیوندای در بیانیه‌ی جسورانه‌ای اعلام کرد غول دنیای فناوری گفت‌وگوهای اولیه را با این شرکت به‌منظور تولید خودرو Apple Car آغاز کرده است. این خبر مهم به‌سرعت به تیتر نخست خبرگزاری‌ها تبدیل شد و به‌تبع آن، سهام خودروساز کره‌ای بیش از ۲۰ درصد افزایش یافت.

از همه مهم‌تر، بعد سال‌ها گمانه‌زنی و شایعات فراوان، رسما مشخص شد جاه‌طلبی اپل برای تولید خودرو خودران بسیار جدی بوده است؛ به‌طوری‌که اکنون قصد دارد مقدمات فرایند تولید آن را به شرکت دیگری برون‌سپاری کند. 

خبرگزاری Korea Economy Daily گزارش‌های یادشده را اولین‌‌بار براساس مصاحبه‌ی تعدادی از صاحب‌نظران نزدیک به زنجیره‌ی تأمین رسانه‌ای و هیوندای با انتشار بیانیه‌ای رسمی در بلومبرگ آن‌ها را تأیید کرد. در مستندات بیانیه‌ی هیوندای، آمده بود که این شرکت با اپل در حال مذاکره است؛ اما چون گفت‌وگو در مراحل اولیه قرار دارد، در‌این‌باره تصمیمی گرفته نشده است. درنهایت، غول خودروساز کره‌ای در اطلاعیه‌ای به CNBC برای بار دوم این موضوع را تأیید کرد.

دراین‌میان، نکته‌ی جالب تغییر موضع و عقب‌نشینی سریع هیوندای با بیانه‌ی دوم بود که در آن، اسم اپل حذف شده بود. گفته می‌شود که عقب‌نشینی هیوندای یکی دیگر از نمونه‌های رویکرد سخت‌گیرانه‌ی اپل درباره‌ی رازداری و افشای اطلاعات شرکت است. اعتقاد بر این است که هیوندای به خواسته‌ی کوپرتینویی‌ها و باتوجه‌به قرارداد عدم‌افشا (NDA) اسم اپل را از بیانیه‌ی خود حذف کرده است. افزون‌بر‌این، روز گذشته مشخص شد که رسانه‌ای‌شدن اخبار مرتبط با خودرو اپل به مزاج اهالی کوپرتینو خوش نیامده است و اصلی‌ترین دلیل توقف مذاکرات به این موضوع نسبت داده می‌شود.

با استناد به گزارش‌های قبلی، گفته می‌شد توافق‌ احتمالی اپل و هیوندای حول محور مونتاژ خودرو در کارخانه‌ای مستقر در ایالت جورجیا متعلق به شرکت کیا موتورز یا ساخت کارخانه جدید در این کشور بوده است. از قرار معلوم، توافق لغوشده چشم‌انداز تولید صدهزار دستگاه وسیله‌ی نقلیه در سال ۲۰۲۴ را هدف قرار می‌داد و هیوندای موظف بود تا ظرفیت تولید سالانه را به چهارصدهزار دستگاه افزایش دهد. همچنین، گمان می‌رفت این دو شرکت برای تکمیل فرایند تولید و گرفتن بازخورد، نسخه‌ی بتای خودرو مذکور را در سال ۲۰۲۲ عرضه کنند.

گزارش اپل‌اینسایدر درست پس‌از‌آن منتشر می‌شود که بلومبرگ در گزارش جداگانه‌ای ادعا کرده بود که غول دنیای فناوری قصد دارد با کیا موتورز قراردادی به‌ارزش حدود ۳٫۶ میلیارد دلار منعقد کند و حتی پیش‌بینی می‌شد خبر مذکور ۱۷ فوریه ۲۰۲۱ (۲۵ بهمن ۱۳۹۹) رسما اعلام شود. وظایف تولید می‌توانست کاملا به کیا واگذار شود؛ زیرا شرکت کره‌ای تصمیم گرفته بود برای حفظ برند و نام تجاری‌اش، فرایند تولید را برعهده نگیرد.

به‌گزارش بلومبرگ، هیوندای قصد نداشت همانند شرکای تجاری کوپرتینویی‌ها، از‌جمله فاکسکان به کارخانه‌ی مونتاژ خودرو اپل تبدیل شود و شواهد حاکی از آن بود که هیوندای بسیار محتاطانه برخورد می‌کند و هنوز تصمیم قطعی نگرفته و موضع نهایی خود را اعلام نکرده است. به‌عبارت‌دیگر، هیوندای نگران بود که با تبدیل به مونتاژکننده برای سایر شرکت‌های خودرویی، از تمرکزش روی محصولات داخلی کاسته شود و به‌موجب آن، شهرت برندشان آسیب ببیند.

گفتنی است که هیوندای و کیا، تنها شرکت‌هایی نبودند که اپل برای تولید و برون‌سپاری Apple Car با آن‌ها گفت‌وگو کرده است؛ زیرا گفته می‌شد سازنده‌ی گوشی‌های آیفون حداقل هم‌زمان با شش خودروساز ژاپنی در حال مذاکره بوده است. علاوه‌براین، اپل با جنرال موتورز و گروه خودروسازی PSA نیز بحث‌هایی برای تأمین قطعات انجام داده است. همچنین، گفته می‌شود اپل به‌عنوان بخشی از تلاش‌هایش برای توسعه‌ی پروژه‌ی Apple Car، اوایل سال ۲۰۲۰ از استارتاپ کانو مستقر در کالیفرنیا دیدار کرده است تا درصورت فراهم‌بودن شرایط آن را بخرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات