غربیلک فرمان U شکل تسلا مدل اس ۲۰۲۱ احتمالا قانونی نیست

یک‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
با وجود ادعای تسلا مبنی بر استفاده از فرمان U شکل در خودروهای الکتریکی مدل S و مدل X، اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا از قانونی بودن این فرمان مطمئن نیست.
تبلیغات

چند روز پیش Carscoops گزارش داد که تسلا فرمان معمولی و گرد به مشتریان خود می‌فروشد؛ اما به نظر می‌رسد در عرضه‌ی خودروهای الکتریکی تسلا مدل S و مدل X با فرمان U شکل جدی باشد. 

غربیلک فرمان تسلا مدل اس و تسلا مدل ایکس / Tesla model S

ماجرای فرمول U شکل جدی است یا نه، این سؤال را به وجود می‌آورد که آیا ارائه دو خودروی الکتریکی با فرمان U شکل قانونی است؟ در صحبت با کارشناسان Road & Track، به نظر نمی‌سد اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها (NHTSA) اطلاع داشته باشد که آیا این غربیلک‌های فرمان‌ از استانداردهای نظارتی برخوردار هستند یا نه.

سخنگوی این آژانس در زمینه‌ی استاندارد بودن فرمان جدید تسلا پاسخ داد:

در این زمان، NHTSA نمی‌تواند تعیین کند که آیا فرمان U شکل از استانداردهای ایمنی وسایل نقلیه موتوری فدرال برخوردار است. ما برای کسب اطلاعات بیشتر با این خودروساز تماس خواهیم گرفت.

معلوم شد Carscoops تنها نهادی نبود که از اقدام تسلا تعجب کرد. حتی اگر فرمان U شکل قانونی باشد، مطلوب بودن یا نبودن آن برای راننده، مسئله دیگری است. جدای از ظاهر آینده‌نگرانه و بهبود دید راننده به پنل دیجیتال، فرمان U شکل هیچ مزیت آشکاری ندارد. در حقیقت استفاده از آن دشوارتر از غربیلک فرمان مدور است. همان‌طور که Regular Car Review در بررسی خودروی نایت‌رایدر (Knightrider) اشاره کرده بود، فرمان U شکل در واقع مانورهای سرعت پایین را بسیار دشوارتر می‌کند.

شکل دایره‌ای و گرد فرمان عادی جهت کاری که برای آن طراحی شده بسیار مناسب است و حتی اگر بسیاری از تولیدکنندگان فرمان‌ کف‌تخت برای محصولات خود معرفی کرده‌اند، باز هم استفاده از آن‌ آسان خواهد بود. کسانی که در خودروهای اتومبیل‌رانی نشسته‌اند، می‌دانند غربیلک فرمان آن‌ها بیشتر شبیه خودروهای جدید تسلا است؛ زیرا آن‌ها دورهای چرخشی بسیار کمی دارند و در هر صورت، قصد انجام کارهایی مانند چرخش سه‌‌نقطه‌ای یا پارک دوبل مانند یک خودروی عادی ندارند.

نام فرمان U شکل نشان از عجیب بودن فرمان دارد که بقیه خودرو را تحت‌الشعاع قرار داده است. اگر قول تسلا درباره‌ی زمان ۰ تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت در کمتر از ۲ ثانیه دقیق باشد، تسلا مدل اس ۲۰۲۱ سریع‌ترین خودروی تولیدی در تمام دوران خواهد بود. با وجود بیشینه سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت و شعاع حرکتی ۸۳۶ کیلومتر (۵۲۰ مایل)، چنین ارقام چشم‌گیری برای خودروی الکتریکی  تسلا در این نقطه متوقف نمی‌شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات