اپل ‌اینسایدر: برخی سران هیوندای از همکاری با اپل امتناع می‌کنند

یک‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
مدیران هیوندای برای مراوده با اپل در تولید Apple Car تردید دارند و آن را مانعی برای رشد برند هیوندای می‌دانند.
تبلیغات

تاکنون به‌کرات گزارش‌هایی مبنی بر همکاری احتمالی اپل، هیوندای و شرکت تابعه‌ی آن، کیا موتورز به‌منظور همکاری در تولید Apple Car منتشر شده است؛ اما غول دنیای فناوری با وجود اشاره‌ی ضمنی، هنوز هیچ‌ کدام را به‌صورت رسمی تأیید یا رد نکرده است. اپل‌اینسایدر به نقل از رویترز گزارشی تدوین کرده است که براساس آن، برخی از سران هیوندای همکاری با اپل را مانعی برای رشد برند هیوندای می‌دانند و از آن امتناع می‌ورزند.

با استناد به گزارش مذکور، یکی از مدیران ناشناس هیوندای فاش کرده که این شرکت در حال مذاکره با اپل بوده است؛ اما او وضعیت گفت‌وگوها یا ادامه‌دار بودن آن را تأیید نمی‌کند. مدیر یادشده می‌گوید: «ما در مورد چگونگی انجام این کار ناراحت هستیم؛ انجام آن خوب باشد یا بد، ما شرکتی نیستیم که برای دیگران خودرو تولید کنیم. به ‌نظر نمی‌رسد که کار با اپل همیشه نتایج خوبی داشته باشد. اپل رئیس است. آن‌ها بازاریابی محصولاتشان را انجام می‌دهند و برند خود را دارند. هیوندای هم رئیس است و این واقعا کارساز نیست.» یکی دیگر از مدیران هیوندای در مصاحبه‌ی جداگانه‌ای با رویترز، ابراز نگرانی کرده است. وی می‌گوید:

شرکت‌های فناوری مانند گوگل و اپل می‌خواهند ما مانند فاکسکان باشیم. ممکن است در ابتدا این همکاری به بالا بردن نام تجاری هیوندای یا کیا موتورز کمک کند؛ اما در میان‌مدت یا بلندمدت، ما فقط مونتاژکننده‌ی ماشین خواهیم بود و اپل همه‌کاره می‌شود.

شخص دیگری ادعا می‌کند که اپل به‌ دنبال تهیه قطعات از تأمین‌کنندگان متعدد است و قصد دارد از هیوندای برای مونتاژ وسیله‌ی نقلیه‌ی نهایی استفاده کند. گفته می‌شود هیوندای نگران این است که مارک تجاری‌اش فقط به تولید‌کننده‌ای برای قراردادهای اپل تبدیل شود و این می‌تواند باعث توقف رشد برند جنسیس شود. در این گزارش آمده است که اپل و هیوندای برای اولین ‌بار در سال ۲۰۱۸ مذاکرات خود را در مورد مشارکت در تولید خودرو آغاز کردند؛ زمانی‌که سرپرستی پروژه‌ی خودروی اپل را الکساندر هیتزینگر بر عهده داشت که اکنون در فولکس واگن کار می‌کند. اعتقاد بر این است که هیوندای با وجود نداشتن تمایل، ظرفیت مازاد تولید دارد؛ بنابراین قرارداد احتمالی به آن کمک می‌کند حجم تولید را حفظ کند.

براساس گزارش‌های قبلی، غول کره‌ای صنعت خودرو به این نتیجه رسیده است که  کیا موتورز مسئول تولید خودرو خودران اپل باشد و در صورت موافقت کیا، اتومبیل اپل در کارخانه‌های این شرکت در خاک آمریکا تولید خواهد شد. گفته می‌شود بین کیا و هیوندای در رابطه با تولید Apple Car مذاکره‌ای صورت گرفته است و پس از تأیید طرح، توافق شده این پروژه برای تسهیل همکاری با اپل در کارخانه وست پوینت (West Point) کیا آغاز شود.

پیش از این، تحلیل‌گران بانک گلدمن ساکس پیش‌بینی کرده بودند که حضور در صنعت خودرو برای اپل به‌عنوان یک پلتفرم سخت‌افزاری پشتیبانی‌کننده برای خدماتش منطقی خواهد بود؛ اما سودآوری پایین تجارت خودرو و هزینه‌های بالای تولید، احتمالا به این معنی است که سرمایه‌گذاران این حوزه تأثیر محدودکننده‌ای در کسب درآمد خواهند داشت و ظاهرا این دلایل غول دنیای فناوری را به سوی جست‌وجو برای راه‌های جایگزین، از جمله اعتماد به تولیدکنندگان دیگر برای ایجاد وسیله‌ی نقلیه سوق خواهد داد.

تاکنون اخبار ضدونقیضی در این باره منتشر شده است. برای مثال، سمیک چاترجی، تحلیلگر بانک سرمایه‌گذاری جی‌پی مورگان، معتقد است که اپل خودش تولید خودرو را بر عهده خواهد داشت و پیش‌بینی می‌کند که این شرکت سیاست همه‌جانبه‌ای برای این محصول اتخاذ کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات