تسلا مدل اس 2021 رونمایی شد؛ بازطراحی بخش داخلی و استفاده از پیشرانه Plaid

پنج‌شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
تسلا مدل اس جدید، سدان برقی خودروساز آمریکایی است که از پیشرانه‌ی Plaid استفاده می‌کند، با یک بار شارژ تا ۸۳۶ کیلومتر به ‌حرکت درمی‌آید و از تراشه‌ی ۱۰ ترافلاپس بهره می‌گیرد.
تبلیغات

تسلا روز گذشته از نسخه‌ی بازطراحی‌شده‌ی تسلا مدل اس (Tesla Model S) رونمایی کرد؛ این خودرو نخستین بازطراحی عمده‌ی تسلا مدل اس از زمان رونمایی این سدان برقی در سال ۲۰۱۲ محسوب می‌شود و به‌همین دلیل اهمیت زیادی دارد. نسخه‌ی جدید تسلا مدل اس که در ماه مارس ۲۰۲۱ (اسفند ۱۳۹۹ و فروردین ۱۴۰۰) به بازار می‌آید، از پیشرانه‌ی قدرتمندتری استفاده می‌کند، از لحاظ نمای خارجی بازطراحی شده است و فضای داخلی آن نسبت‌ به مدل سال ۲۰۱۲ سادگی بیشتری دارد.

خودرو تسلا مدل اس 2021 / Tesla Model S رنگ قرمز در جاده از نمای جلو سمت چپ آسمان صاف
تسلا مدل اس 2021 / Tesla Model S قرمز در جاده از نمای پشت

تسلا مدل اس جدید

 پیشرانه‌ی جدید به خودروی تسلا مدل اس ۲۰۲۱ امکان می‌دهد با یک بار شارژ تا حداکثر ۵۲۰ مایل (۸۳۶ کیلومتر) حرکت کند و در کمتر از دو ثانیه سرعت خود را از صفر به ۶۰ مایل‌ بر ساعت (۹۶٫۵ کیلومتر بر ساعت) برساند. دستیابی به این سرعت تا حدی به بهره‌مندی تسلا مدل اس ۲۰۲۱ از ضریب درگ بسیار کم مربوط می‌شود.

تسلا مدل اس جدید

داشتن ضریب درگ بسیار کم، تسلا مدل اس ۲۰۲۱ را در سطح خودروهای برقی نظیر لوسید ایر و پورشه تایکان توربو یا حتی شاید بالاتر از آن‌ها قرار می‌دهد. براساس گزارش ورج، تسلا ادعا می‌کند مدل اس ۲۰۲۱ با پیشرانه‌ی ارتقاءیافته «سریع‌ترین شتاب را در بین خودروهای تولیدی در تاریخ» دارد.

نسخه‌ی ۲۰۲۱ تسلا مدل ایکس نیز معرفی شده است که برخی تغییرات ظاهری تجربه کرده و به‌روزرسانی‌هایی روی بخش درونی آن اعمال شده است. تسلا قصد دارد نسخه‌ای از مدل ایکس را با همان پیشرانه‌ی تسلا مدل اس عرضه کند؛ البته بهبودهای اعمال‌شده در این خودروی شاسی‌بلند به اندازه‌ی مدل اس نیست. 

تسلا مدل اس جدید

تسلا مدل اس ۲۰۲۱ برخی تغییرات نسبتا جزئی در بخش بیرونی تجربه کرده است که از بین آن‌ها می‌توانیم به سقف بزرگ شیشه‌ای استاندارد اشاره کنیم؛ اما بزرگ‌ترین تغییر بصری تسلا مدل اس جدید در بخش درونی آن رخ داده است. در مدل جدید خودروی تسلا خبری از صفحه‌نمایش پرتره نیست و به‌ جای آن شاهد صفحه‌نمایشی لمسی هستیم که شباهت بیشتری به صفحه‌نمایش خودروهای تسلا مدل 3 و مدل Y دارد، البته با حاشیه‌های بسیار کمتر، مشابه آنچه پیش‌تر در نمونه‌ی اولیه‌ی سایبرتراک دیده بودیم.

تسلا مدل اس جدید

تسلا مدل اس ۲۰۲۱ میزبان فرمان پروانه‌ای U-شکل است که شباهت زیادی به نسل دوم خودروی موردانتظار تسلا رودستر دارد. به‌علاوه صفحه‌نمایشی در پشت کنسول مرکزی برای مسافران صندلی عقب خودرو قرار گرفته است.

برخلاف مدل 3 و مدل Y، تسلا مدل اس ۲۰۲۱ در پشت فرمان دارای صفحه‌نمایش است. تسلا مدل اس جدید با قیمت پایه‌ی ۷۹,۹۹۰ دلار برای نسخه‌ی  Long Range مجهز به دو موتور که می‌تواند تا ۴۱۲ مایل (۶۶۳ کیلومتر) حرکت کند، به بازار عرضه می‌شود.

تسلا مدل اس جدید

علاقه‌مندان می‌توانند با پرداخت ۱۱۹ هزار دلار نسخه‌ی دیگری از تسلا مدل اس ۲۰۲۱ تهیه کنند که پیشرانه‌ی قدرتمندتر Plaid دارد و می‌تواند در عین دستیابی به سرعت ۶۰ مایل ‌بر ساعت (۹۶٫۵ کیلومتر بر ساعت) در کمتر از دو ثانیه، تا‌ مسافت ۳۹۰ مایل (۶۲۷ کیلومتر) حرکت کند. نسخه‌ی دیگری از این خودرو که در نام خود پسوند +Plaid را یدک می‌کشد، تا ۵۲۰ مایل (۸۳۶ کیلومتر) حرکت می‌کند و ۱۳۹ هزار دلار قیمت دارد. 

نسخه‌های Plaid و +Plaid خودروی تسلا مدل اس ۲۰۲۱ به حداکثر سرعت ۲۰۰ مایل‌ بر ساعت (۳۲۱٫۸ کیلومتر بر ساعت) دست پیدا می‌کنند؛ البته آن‌طور که ایلان ماسک می‌گوید، برای دستیابی به سرعت یادشده باید از لاستیک‌ مناسب استفاده کنند. از طرف دیگر نسخه‌ی Long Range با سرعت حداکثر ۱۵۵ مایل ‌بر ساعت (۲۴۹٫۴ کیلومتر بر ساعت) به‌ حرکت درمی‌آید.

تسلا می‌گوید نسخه‌های Plaid و +Plaid می‌توانند تا پنج برابر سدان‌های پیشین مدل اس در مسافت‌های یک‌چهارم مایل به ‌حرکت دربیایند. تسلا مدل اس ۲۰۲۱ برای دستیابی به این هدف به پیشرانه‌ی جدید و پمپ حرارتی بهبودیافته متکی می‌شود؛ این پمپ حرارتی پیش‌تر برای تسلا مدل Y تولید شده بود. 

تسلا مدل ایکس جدید

تسلا مدل ایکس ۲۰۲۱ دارای همان طراحی بیرونی پیشین است؛ اما از صفحه‌نمایش متفاوتی روی داشبورد استفاده می‌کند. این خودرو از فرمان پروانه‌ای بهره می‌گیرد و صفحه‌نمایشی برای مسافران صندلی عقب دارد. قیمت پایه‌ی نسخه‌ی Long Range تسلا مدل ایکس ۲۰۲۱ که دو موتور دارد و تا ۳۶۰ مایل (۵۷۹ کیلومتر) حرکت می‌کند و به حداکثر سرعت ۱۵۵ مایل‌ بر ساعت (۲۴۹ کیلومتربرساعت) دست می‌یابد ۸۹,۹۹۰ دلار است. سرعت این نسخه از تسلا مدل ایکس ۲۰۲۱ در ۳٫۸ ثانیه از صفر به ۶۰ مایل ‌بر ساعت (۹۶٫۵ کیلومتر بر ساعت) می‌رسد.

تسلا مدل ایکس جدید

تسلا نسخه‌ای از مدل ایکس ۲۰۲۱ را با پیشرانه‌ی Plaid با قیمت ۱۱۹,۰۰۰ دلار ب ه‌فروش می‌رساند که ۳۴۰ مایل (۵۴۷ کیلومتر) حرکت می‌کند، دارای حداکثر سرعت ۱۶۳ مایل ‌بر ساعت (۲۶۲ کیلومتربرساعت) است و سرعتش در ۲٫۵ ثانیه از صفر به ۶۰ مایل‌ بر ساعت (۹۶٫۵ کیلومتر بر ساعت) می‌رسد. 

هر دو خودروی  تسلا مجهز به سیستم اطلاعات-سرگرمی (Infotainment) ویژه‌ای هستند که از تراشه‌ای با توانایی دستیابی به قدرت پردازشی ۱۰ ترافلاپس استفاده می‌کند. به ‌لطف این تراشه‌ی قدرتمند، مسافران خودروهای تسلا مدل اس ۲۰۲۱ و تسلا مدل ایکس ۲۰۲۱ می‌توانند از طریق کنترلر بی‌سیم مشغول تجربه‌ی بازی‌هایی مثل The Witcher 3 و Cyberpunk 2077 شوند. 

تسلا مدل ایکس جدید

سال‌ها است که شایعه‌هایی با محوریت عرضه‌ی نسخه‌ی بازطراحی‌شده‌ی تسلا مدل اس و تسلا مدل ایکس می‌شنویم. خبرگزاری Electrek در سال ۲۰۱۸ رندرهایی منتشر کرد که ادعا شد فضای داخلی بازطراحی‌شده‌ی این خودروها را به ‌نمایش می‌گذارد. در سال ۲۰۱۹ ایلان ماسک اعلام کرد هیچ مدل بازطراحی‌شده‌ای از مدل ایکس یا مدل اس در دست ساخت نیست و تسلا به‌صورت مداوم در حال اعمال بهبودهای جزئی روی هر دو خودرو است. بااین‌حال وقتی تسلا در سال ۲۰۱۹ تیزرهای پیشرانه‌ی نام Plaid را منتشر کرد، اوضاع تغییر یافت. 

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درباره‌ی تسلا مدل اس ۲۰۲۱ دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات