رادار تصویربرداری 4D باعث افزایش ایمنی خودرو خواهد شد

رادار تصویربرداری 4D باعث افزایش ایمنی خودرو خواهد شد

رادار تصویربرداری چهاربعدی شرکت وَیار می‌تواند ضمن افزایش ایمنی خودرو، در سیستم‌های پیشرفته دستیار راننده و خودروهای خودران مورد استفاده قرار بگیرد.

یکی از مواردی که در خط مقدم فناوری‌های نوظهور خودرو قرار دارد، ربات مجهز به توانایی دیدن واضح و باکیفیت همه‌ چیز است. این حقیقت به‌طور فزاینده‌ای برای همگان آشکار می‌شود که فناوری‌های نوظهور می‌توانند به افزایش ایمنی خودرو کمک کنند و ظهور استارتاپ‌ها طی سال‌های اخیر، به این رشد چشم‌گیر علمی کمک‌های بسیار کرده‌ است.

رادار از زمان جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار گرفته است و در ابتدایی‌ترین شکل خود، سیگنالی ارسال می‌کند که بعد از برخورد با یک جسم، بازمی‌گردد و حضور و دامنه آن را نشان می‌دهد. رادار به جزئی غیر قابل تعویض و بدون جایگزین در خودرو تبدیل شده است؛ زیرا در تاریکی و آب‌وهوای نامساعد به‌خوبی کار می‌کند و حسگرهای آن نسبتا ارزان هستند.  ظهور رادار تصویربرداری 4D (چهاربعدی)، نوید پیشرفت خیلی بیشتر به ما می‌دهد. به گزارش اتوکار، شرکت وَیار (Vayyar) که ده سال پیش تأسیس شد، رادار تصویربرداری 4D و تک‌تراشه‌ی خود را تا سال ۲۰۲۳ برای خودروهای تولیدی عرضه خواهد کرد.  این فناوری در آینده در سیستم‌های دید برای ADAS (سیستم‌های پیشرفته دستیار راننده) و خودروهای خودران نقش مهمی ایفا می‌کند؛ اما باید خیلی زودتر بتواند ایمنی داخل خودرو را بهبود بخشد.

از سال آینده، سازمان Euro NCAP به تولیدکنندگانی که سیستم‌های تشخیص حضور کودک (CPD) را به‌صورت استاندارد ارائه می‌دهند، امتیاز اضافه اعطا می‌کند. ارزش CPD فقط در تشخیص این نیست که کودک به‌درستی در داخل خودرو مهار می‌شود؛ بلکه می‌تواند نظارت کند که آیا کودک در خودروی پارک‌شده بدون مراقبت مانده است یا نه (که منجر به گرمازدگی و مرگ‌ومیر کودکان زیادی شده است). رادار شرکت وَیار روی تراشه (ROC) دارای ۴۸ گیرنده (فرستنده و گیرنده ترکیبی) است که در مقایسه با انواع دارای سه یا چهار تراشه معمولی، وضوح بسیار بالاتری ایجاد می‌کند.

autonomous car / خودرو خودران

رادارهای موجود پیکسل‌هایی به ابعاد ۵۰۰ میلی‌متر در ۵۰۰ میلی‌‌متر تولید می‌کنند؛ درحالی‌که پیکسل‌های ROC شرکت وَیار ۵۰ میلی‌متر در ۵۰ میلی‌متر هستند؛ این وضوح به اندازه کافی بالا است تا اندازه و موقعیت افراد داخل خودرو را به‌درستی تشخیص بدهد. سیستم‌های مبتنی بر وزن موجود برای تشخیص سرنشین فقط می‌توانند تشخیص بدهند که یک صندلی توسط نوعی جسم (نه لزوما حتی انسان) اشغال شده است. وضوح ۵۰ میلی‌متر در ۵۰ میلی‌متر زیاد به نظر می‌رسد و به گفته‌ی مسئولان وَیار، برای مدل‌سازی مسافران کافی است.

نرم‌افزار می‌تواند مشخصات هر پیکسل را تجزیه و تحلیل و با هم مرتبط کند تا دریابد کدام پیکسل به کدام مسافر مربوط می‌شود. حتی اگر مسافران شانه به شانه نشسته باشند، رادار 4D می‌تواند هر فرد را جداگانه ببیند و بین آن‌ها و حتی وضعیت بدن هر فرد تفاوت بگذارد. این سیستم می‌تواند تفاوت یک فرد بزرگسال یا کودک و اینکه آیا سیستم مهار استفاده می‌شود تشخیص بدهد.

رادار چهاربعدی وَیار کاربرد‌های مفید دیگری نیز دارد؛ از جمله این موارد می‌توان به تشخیص نزدیک بودن راننده به فرمان برای تنظیم نیروی کیسه هوا، غیرفعال کردن کیسه هوای جلویی به دلیل وجود صندلی مخصوص کودک در جلو و سپس فعال‌سازی مجدد آن پس از برداشتن کودک اشاره کرد. این رادار می‌تواند سارقان احتمالی خارج از خودرو را شناسایی کند و قبل از وارد آمدن صدمه به خودرو و ورود سارقان به داخل کابین، زنگ هشدار را به صدا درآورد.

تک‌تراشه وَیار کارهای بسیاری انجام می‌دهد و هزینه را کم می‌کند؛ بنابراین استفاده از این فناوری نه‌تنها برای خودروهای لوکس، بلکه برای خودروهای ارزان‌قیمت نیز امکان‌پذیر است. وَیار ادعا نمی‌کند رادار تصویربرداری چهاربعدی اختراع کرده است؛ اما اولین شرکتی به شمار می‌رود که مجموعه‌ای از کاربردهای متنوع را به‌تنهایی روی یک تراشه جمع می‌کند، هزینه را کاهش می‌دهد و امکان ارائه‌ی خدمات متنوع را در قالب یک محصول برای صنعت فراهم می‌کند که شامل کل بسته یکپارچه مورد نیاز برای راه‌اندازی سیستم می‌شود.


منبع autocar

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده

بیشتر بخوانید