جی‌پی مورگان: اپل با ورود به صنعت خودرو به دنبال تولید وسیله نقلیه تمام‌عیار است

سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
جی‌پی مورگان پیش‌بینی می‌کند خودروی اپل با نام احتمالی Apple Car، وسیله‌ی نقلیه‌ی کاملا مستقل باشد و احتمالا در اواخر دهه‌ی ۲۰۲۰ عرضه شود.
تبلیغات

سمایک چترجی، تحلیل‌گر ارشد بانک سرمایه‌گذاری جی‌پی مورگان، در یادداشتی خطاب به سرمایه‌گذاران، به تفصیل و پیش‌بینی چشم‌انداز اپل برای ورود به صنعت خودروسازی پرداخته که به‌وسیله‌ی اپل‌اینسایدر رسانه‌ای شده است. چترجی انتظار دارد غول فناوری کوپرتینو رویکرد همه‌جانبه‌ای در این صنعت اتخاذ و خود را با قدرت وارد رقابت کند. وی پیش‌بینی می‌کند که اپل به ‌دنبال کنترل سرعت نوآوری باشد تا محصول خود را در بازار روبه‌رشد خودروی تمام الکتریکی (BEV) متمایز کند.

در بیانیه‌ی تحلیل‌گر مذکور آمده است که دلیل اصلی علاقه‌ی اپل به صنعت خودرو به این اصل مهم مرتبط می‌شود که کل بازار آدرس‌پذیر (TAM) آن با ارزش تقریبا ۲٫۵۵ تریلیون دلار، بسیار گسترده‌تر از بازار ۴۲۰ میلیارد دلاری گوشی‌ هوشمند است. افزون بر این، اپل به ‌لطف محبوبیت محصولاتش، از یک پایگاه کاربری بیش از یک میلیارد نفری بهره می‌گیرد؛ از این‌روی، Apple Car به‌صورت مستقل می‌تواند خدمات را کاملا ادغام کند و گسترش دهد.  گمانه‌زنی‌ در مورد خودروی الکتریکی اپل جدید نیست؛ اما این تحلیل‌گر خاطرنشان می‌کند که گزارش‌های مطبوعاتی اخیر نشانگر گسترش و ایجاد انگیزه برای اپل در ورود به صنعت خودروسازی تلقی می‌شود.

چندی پیش، مشخص شد که جان جیاناندریا (John Giannander) رئیس بخش هوش مصنوعی اپل، رهبری تیم پروژه‌ی تایتان را بر عهده گرفته است و از این پس خودروی خودران اپل تحت نظارت او توسعه خواهد یافت. حال چترجی می‌گوید شایعات مربوطه، به دلیل تأخیر تجاری در گذشته و تغییر جهت اهالی کوپرتینو در پروژه‌ی تیتان است. گفته می‌شود کمبود بازخورد در صنعت خودرو و فناوری، احتمالا نشان می‌دهد که اپل به توسعه و مالکیت معنوی در صنعت خودرو متمرکز شده است.

به گفته‌ی این تحلیل‌گر، ممکن است چندین مانع برای ورود اپل به بازار خودرو وجود داشته باشد؛ زیرا این صنعت ذاتا چالش‌برانگیز و پرخطر است و چون یک بازار بالغ به‌حساب می‌آید، هرگونه رشد اپل منجر به ضرر خودروسازان کنونی می‌شود. بااین‌حال، هنوز پیش‌بینی می‌شود که غول دنیای فناوری خود را به‌عنوان یک تولید‌کننده تمام‌عیار معرفی کند. تحلیلگر خاطرنشان کرد که اپل احتمالا منتظر تغییر جهت به سمت وسایل نقلیه خودران به‌عنوان فرصتی برای متمایز کردن خود در مقایسه با دیگران است. در این میان، نوپا بودن نسبی خودروهای کاملا مستقل (AV)، احتمالا عرضه‌ی Apple Car را در اواخر دهه‌ی جاری به تأخیر می‌اندازد؛ اما اگر تمرکز اپل تنها روی یک وسیله‌ی نقلیه الکتریکی (نه کاملا خودران) باشد، می‌تواند بازه‌ی زمانی عرضه را کوتاه کند.

با استناد به گزارش یادشده، انتظار می‌رود از نظر درآمد، Apple Car یک وسیله نقلیه شاخص باشد و کوپرتینویی‌ها احتمالا در ابتدا فرایند ساخت خارج از شرکت را به ادغام عمودی ترجیح خواهند داد و ظاهرا حاشیه سود ناخالص بسیار کمتر از سایر محصولات سخت‌افزاری اپل خواهد بود؛ اما درآمد ۷۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار از TAM، در رده خودروهای برتر می‌تواند به ۷۰۰ میلیارد دلار برسد. علاوه بر این، گمان می‌رود مؤلفه‌ی اصلی درآمد، خدمات باشد. خدمات می‌تواند حاشیه سود کم صنعت را بهبود بخشد؛ به‌ویژه زمانی‌که پای اکوسیستم اپل در میان باشد. البته وسایل نقلیه کاملا خودران می‌توانند درآمد بیشتری از بخش خدمات کسب کنند.

چاترجی، دیگر تحلیل‌گران جی‌پی مورگان، انتظار دارد که عرضه‌ی Apple Car تأثیر منفی بر سایر خودروسازان داشته باشد و در عوض، تأثیر مثبتی بر شرکای تجاری اپل که به‌عنوان سازنده‌ی قرارداد انتخاب می‌شود، خواهد گذاشت. بر اساس گزارش دیگری از مورگان استنلی، علاقه‌ی اپل برای ورود به صنعت خودروی الکتریکی احتمالا به بهبود تجربه‌ی رانندگی با ادغام سخت‌افزار، نرم‌افزار و خدمات منجر خواهد شد و غول فناوری کوپرتینو به ‌دنبال دستیابی به پنج فناوری اصلی که شامل طراحی پردازنده، باتری، دوربین، حسگر و نمایشگرهایی است که به‌طور بالقوه به تلاش‌هایش در زمینه‌ی توسعه‌ی اتومبیل کمک می‌کند و باعث می‌شود Apple Car به‌عنوان یک پروژه طولانی‌مدت دیده شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات