ایلان ماسک ویدئویی از گیگافکتوری برلین تسلا در آب‌و‌هوای برفی منتشر کرد

یک‌شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
ایلان ماسک ویدئو جدیدی در توییتر منتشر کرده است تا وضعیت گیگافکتوری تسلا در برلین را به ما نشان دهد که ساختمان‌هایش پوشیده از برف هستند.
تبلیغات

حین ساخت‌و‌ساز گیگافکتوری تسلا در برلین برخی مشکلات پیش آمد؛ اما به‌نظر می‌رسد کم‌کم به پایان مراحل تولید این کارخانه‌ی عظیم نزدیک می‌شویم. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و اسپیس ایکس، چند روز پیش ویدئویی را توییت کرد که پهپاد ضبط کرده است. در این ویدئو، ساختمان‌های پوشیده از برف گیگافکتوری برلین را شاهد بودیم.

براساس گزارش خبرگزاری تک‌اسپات، گیگافکتوری برلین قرار است خودرو تسلا مدل Y را برای اروپا تولید کند. این گیگافکتوری در استان براندنبورگ آلمان در فاصله‌ی تقریبا ۳۲ کیلومتری جنوب‌شرقی برلین واقع شده و زمینی به وسعت ۹۲ هکتار را پوشش داده و به‌حدی عظیم است که در ویدئو منتشرشده‌ی ایلان ماسک، مسطح به‌نظر می‌رسد. بااین‌حال، ماسک می‌گوید ارتفاع ساختمان‌های این کارخانه به پنج طبقه می‌رسد. 

براساس گفته‌های ایلان ماسک، گیگافکتوری برلین تسلا قرار است ۱۰،۰۰۰ شغل ایجاد و سالانه ۵۰۰،۰۰۰ خودرو تولید کند. گفته می‌شود تسلا قرار است در آینده بزرگ‌ترین کارخانه‌ی باتری‌سازی را در همین محل احداث کند. ناگفته نماند همه از احداث گیگافکتوری تسلا در برلین خوشحال نیستند. به‌نوشته‌ی خبرگزاری گاردین، گروهی از افراد محلی در حال تشکیل پویش‌هایی هستند تا از ساخت‌و‌ساز گیگافکتوری جلوگیری کنند. احداث گیگافکتوری تسلا در برلین باعث قطع درختان کاج در زمینی به‌وسعت ۱۰۰ هکتار شده است و احتمالا ۸۶ هکتار دیگر نیز به این مقدار افزوده می‌شود.

اتحادیه‌ی حفاظت از محیط‌زیست آلمان موسوم ‌به NABU ادعا کرد تسلا با احداث گیگافکتوری جدید خود در حال نابودی زیستگاه مارمولک شنی و مار صاف اروپایی است. مارمولک‌ شنی و مار صاف اروپایی دو گونه‌ی محافظت‌شده‌ای هستند که در همان مناطق زندگی می‌کنند. در پی مطرح‌شدن این ادعاها، دادگاه آلمان به تسلا فرمان داده بود که کار روی گیگافکتوری برلین را تعلیق کند؛ بااین‌حال، مدتی بعد این فرمان لغو شد.

تسلا مجبور شده است برای احداث گیگافکتوری جدید ۱۲۲٫۷ میلیون دلار به‌عنوان پیش‌پرداخت به آژانس محلی محیط‌زیست آلمان پرداخت کند تا هزینه‌های احتمالی مربوط به هرگونه خسارت را پوشش دهد. وکلای تسلا دادخواست‌های جدیدی ثبت کرده‌اند تا ضرب‌الاجل پرداخت هزینه‌ی یادشده به‌عقب بیفتد.

گفته می‌شود تاکنون درمجموع ۳۶۰ پرونده‌ی اعتراض به احداث گیگافکتوری برلین در دادگاه‌های آلمان ثبت شده است؛ اما مقام‌های رسمی آلمان به ایلان ماسک گفته‌اند که او می‌تواند به پیش‌برد پروژه‌ی احداث گیگافکتوری ادامه دهد؛ البته به‌شرطی که خود ماسک مسئولیت خطرات احتمالی را برعهده بگیرد.

خبرگزاری تسلاراتی در گزارشی می‌نویسد دادخواست‌های حقوقی چند وقت اخیر درنهایت باعث شده‌اند فرایند تأیید گیگافکتوری تسریع شود. تسلا در واکنش ‌به تظاهراتی با محوریت آسیب‌رساندن گیگافکتوری به محیط‌زیست اعلام کرد قصد دارد سه برابر درخت‌هایی را بکارد که به‌دلیل احداث گیگافکتوری قطع کرده است و حصارهایی خاص برای حفاظت از مارمولک شنی و مار صاف اروپایی ایجاد کند.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی ویدئو منتشرشده‌ی ایلان ماسک چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات