مشکل تامین قطعه برای خودروها جدی است

یک‌شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان، در نامه‌ای خطاب به مدیران عامل خودروسازان بزرگ کشور، تداوم شرایط فعلی را عامل توقف روند تأمین قطعه دانست.
تبلیغات

به گزارش ایسنا، طی بازه‌های زمانی مختلف، وعده‌هایی از جانب مسئولان و خودروسازان برای هموارسازی مسیر حرکت قطعه‌سازان و برداشتن سنگ‌های پیش ‌پای آن‌ها داده شده است. به‌طور مثال، وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) سیاست این سازمان را افزایش تولید خودرو اعلام و پیش‌بینی کرده است که تا پایان سال به افزایش ۵۰ درصدی تولید در حوزه خودرو برسیم و مهم‌تر از همه اینکه شورای رقابت نیز اجرایی شدن فرمول جدید قیمت‌گذاری برای آن دست خودروهایی که قرار است بر اساس متوسط قیمت بازار محاسبه شوند، مشروط به افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت تولید خودروسازان کرده است. بنابراین اگر تولید در صنعت قطعه‌سازی که عضو مهمی در صنعت خودرو کشور و عاملی برای بقای آن محسوب می‌شود، دچار اخلال شود، روند قطعه‌رسانی به خودروسازان کاهش خواهد یافت.

آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی، در نامه‌ای خطاب به مدیران عامل دو خودروسازی بزرگ کشور، از  غیر ممکن بودن ادامه روند تأمین قطعه با شرایط فعلی صحبت کرده است. در این نامه خطاب به فرشاد مقیمی (مدیرعامل گروه صنعتی ایران ‌خودرو) و جواد سلیمانی (مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا) آمده است:

چنانچه مستحضرید، آن مجموعه‌های معظم در چند ماه اخیر با وعده دادن اصلاح قیمت‌ها و تأمین نقدینگی و تسویه مطالبات معوق قطعه‌سازان، زنجیره تأمین را تشویق و به‌نوعی وادار به تولید و ارسال قطعه بدون تسویه مطالبات معوق و تعدیل‌ها کرده است و همواره تصویب بسته جهش تولید، به‌خصوص تغییر شیوه قیمت‌گذاری خودرو و اصلاح ساختار مالی خودروساز در راستای امکان عمل به تعهدات، مستمسک ایجاد امید و انگیزه در زنجیره تأمین بوده است.متأسفانه اخبار واصله اخیر با وجود گذشت زمان قابل ‌توجه بدون هیچگونه دستاورد مثبتی در خصوص تحقق وعده‌ها و اصلاح شیوه قیمت‌گذاری خودرو و تصویب بسته جهش تولید، موجی از ناامیدی در قطعه‌سازی و ناتوانی در ادامه تأمین قطعه ایجاد کرده که حرکت قابل ستایش خانواده صنعت خودرو در افزایش روند تولید و داخلی‌سازی را در ایام پایانی سال با مخاطره جدی رو‌به‌رو خواهد نمود.صادقانه و صراحتا به عرض می‌رسد، چنانچه اقدام عاجل و مؤثر در تعدیل قیمت‌ها و پرداخت مطالبات معوق قطعه‌سازان صورت نپذیرد، ادامه تأمین حتی با وعده و وعید هم امکان‌پذیر نخواهد بود. خواهشمند است مقرر فرمائید چاره‌اندیشی اساسی صورت پذیرد.

 رونوشت نامه برای علیرضا رزم‌حسینی (وزیر صنعت، معدن و تجارت)، محسن صالحی‌نیا (رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران) و عزت‌الله اکبری بالاپشتی (رئیس کمیسون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی) جهت استحضار ارسال شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات