ناتوانی در اسقاط خودروهای فرسوده و تشدید آلودگی هوا

سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
رئیس هیئت مدیره صنف مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده، تعداد وسایل نقلیه فرسوده ایران تا سال ۱۴۰۴ را هشت میلیون دستگاه پیش‌بینی کرد.

به گزارش ایسنا، ۹ روز از آلودگی شدید هوای تهران می‌گذرد. امسال با اظهارنظر مسئولان مختلف، سوزاندن مازوت در نیروگاه‌ها به‌عنوان متهم اصلی آلودگی هوا معرفی شده؛ درحالی‌که طبق گفته کارشناسان، ۷۵ تا ۸۵ درصد آلودگی هوای تهران مربوط به منابع متحرک، مثل خودروها، موتورسیکلت‌ها و سایر وسایل نقلیه است. در این میان، موتورسیکلت‌های فرسوده بیشترین سهم را در آلودگی هوای تهران دارند. بر اساس جدیدترین مطالعات، ۴۰ درصد آلودگی شهر تهران مربوط به خودروهای فرسوده است.

شانه خالی کردن دستگاه‌های مختلف از اجرای مصوبات قانون هوای پاک هم هر سال به آلودگی هوای تهران دامن می‌زند. برای مثال واردکنندگان خودرو پیش از ممنوعیت واردات این کالا، به ازای واردات هر دستگاه خودرو، چهار تا هشت دستگاه خودروی سواری فرسوده را از رده خارج می‌کردند؛ اما بعد از ممنوعیت واردات خودرو در تیرماه سال ۱۳۹۷، ‌گواهی‌های اسقاط در مراکز اسقاط خودرو بی‌مشتری ماند. از طرف دیگر مصوبه‌ دولت که بر اساس آن، از سال ۱۳۸۷ خودروسازان باید ۳۰ درصد از تولیدشان را جایگزین خودروهای فرسوده کنند هم بر اساس مصوبه مهرماه سال ۱۳۹۶ هیأت وزیران حذف شده است. اجرای برخی مصوبات قانون هوای پاک که طبق آن شماره‌گذاری موتورسیکلت بنزینی منوط به اسقاط یک دستگاه موتورسیکلت و شماره‌گذاری هر سه خودروی دیزلی یورو ۵ منوط به اسقاط یک یا چند خودروی دیزلی با ظرفیت گواهی اسقاط مشابه است هم با نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) یک سال به تأخیر افتاد. اما این همه ماجرا نیست!

محمود مشهدی شریف، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: 

۳ میلیون خودروی فرسوده در حال تردد 

به گفته مشهدی شریف در آذر ماه سال گذشته حدود ۸۵ هزار گواهی اسقاط در صفحه مراکز اسقاط وجود داشت که با صفحه اسقاط واردکننده‌ها، در مجموع به حدود ۱۰۰ هزار گواهی اسقاط می‌رسید که طی یک سال اخیر تا ۶۰ هزار گواهی از آن‌ها مصرف شد و حدود ۳۵ تا ۴۰ هزار گواهی موجود بود. از شهریورماه دوباره صفحه شخصی مراکز اسقاط باز شد؛ اما تعداد تولید گواهی اسقاط در این مدت خیلی زیاد نیست و تعداد گواهی موجود در صفحات اسقاط مراکز در اوایل آذرماه، در نهایت ۴۵ هزار عدد بوده است. 

 رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده با بیان اینکه در حال حاضر ۴۵ تا ۵۰ هزار گواهی اسقاط در صفحات مراکز موجود است، در پاسخ به سؤالی درباره مشتریان گواهی اسقاط در این مدت، اظهار کرد:

خودروسازان داخلی؛ مهم‌ترین مانع اسقاط و صرفه‌جویی مصرف بنزین

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده، در ادامه مهم‌ترین مشکل صنایع اسقاط را خودروسازان داخلی دانست که از سال ۱۳۸۸ موظف بودند ۳۰ درصد گواهی اسقاط کشور را مصرف کنند؛ اما هیچ وقت زیر بار آن نرفتند. محمود مشهدی شریف در این باره گفت:

راهکار چیست؟ 

مشهدی شریف درباره راهکارهای حل مشکل اسقاط خودروی فرسوده، با اشاره به اینکه در حال حاضر قانونی در رابطه با ملزم کردن خودروسازان داخلی به اسقاط خودروهای فرسوده در دست بررسی است، اظهار کرد:

مطالب مشابه

نظرات