طبق تحقیقات جدید، فناوری خودران ایمنی را کاهش می‌دهد

شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
مطالعه 1 دقیقه
فناوری‌ خودران باعث می‌شود رانندگان به‌مرور تمرکز کمتری روی جاده داشته باشند و دست خود را از روی فرمان بردارند که در نتیجه ایمنی کاهش می‌یابد.
تبلیغات

مطالعه‌ی جدید محققان آمریکایی نشان داده که فناوری‌‌های خودران و دستیار راننده ممکن است درواقع ایمنی ما را کاهش دهند. این تحقیق که توسط مؤسسه بیمه ایمنی بزرگراه (IIHS) در همکاری با انستیتو فناوری ماساچوست انجام شد، به نتیجه رسید که رانندگان وقتی به استفاده از سیستم‌های کنترل کروز تطبیقی ​​و ویژگی‌های دستیار حفظ خط حرکت خودرو عادت کنند، احتمال بیشتری دارد که دست‌های خود را از روی غربیلک فرمان بردارند.

به گفته‌ی ایان ریگان، دانشمند ارشد تحقیقات IIHS نتایج این مطالعه نگران‌کننده است. ریگان در این زمینه می‌گوید:

رانندگان پس از یک ماه استفاده از سیستم دستیار راننده (Pilot Assist) نسبت به ابتدای انجام مطالعه، بیش از دو برابر علائم بی‌توجهی به جاده نشان می‌دهند. در مقایسه با رانندگی دستی، آن‌ها پس از اینکه به نحوه کار با سیستم دستیار رانندگی در مرکز خطوط عادت کردند، بیش از ۱۲ برابر احتمال دارد هر دو دست خود را از روی فرمان بردارند. این نشان می‌دهد که برخی رانندگان به مرور احساس امنیت کاذب دارند.

مطالعه‌ی مستقل دیگری نیز که در ماه آگوست سال جاری به سفارش انجمن خودروسازی آمریکا انجام شد، به همین ترتیب سیستم‌های پیشرفته دستیار راننده را «ناسازگار و خطرناک» دانست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات