وزیر راه و شهرسازی طی نامهای به رئیس جمهور، خواهان موافقت او با ترخیص کامیونهای وارداتی دست دوم (زیر ۳ سال ساخت) اروپایی و کرهای و ژاپنی دپوشده در انبارهای گمرکات کشور شد. رئیس جمهور بلافاصله با درخواست وزیر راه موافقت کرد و به وزیر صمت دستور داد ترخیص آنها انجام شود. پس از موافقت وزارت صمت با ترخیص کامیونهای دست دوم وارداتی که در سامانه جامع تجارت، ثبت سفارش واردات شده بودند، گمرک و سازمان راهداری توافق کردهاند که به ازای هر دستگاه کامیون فرسوده که گواهی اسقاط دریافت کرده باشد، یک دستگاه کامیون دست دوم زیر ۳ سال ساخت از انبارهای گمرکات ترخیص شوند.
صدرالله بمانا، مشاور سازمان راهداری و حملونقل جادهای در امور نوسازی ناوگان عمومی حملونقل، پیشتر از موافقت رئیس جمهور با درخواست وزیر راه برای ترخیص حدود ۲ هزار دستگاه کامیون مانده در انبارهای گمرک خبر داده بود.
کارشناسان بازار خودرو معتقدند با اجرای طرح واردات کامیونهای دست دوم خارجی، علاوه بر آنکه مشکل کمبود کامیون نوساز و شبه نوساز در کشور تا حدودی برطرف میشود، مصرف سوخت نیز کاهش خواهد یافت و قیمت کامیونهای فرسوده که در حال حاضر به دلیل کمبود خودروی سنگین نجومی شده است، بهشدت افت خواهد کرد.
انتقاد نماینده مجلس به واردات کامیون دست دوم
روحالله عباسپور، نماینده بوئینزهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به نامگذاری امسال بهعنوان سال جهش تولید، گفت:
انتظار است مسئولان دولتی در سال جهش تولید به تولید در داخل توجه کنند نه واردات. با عنایت به اینکه در سال جهش تولید باید به افزایش تولید در داخل فکر و برنامهریزی کرد، واردات این کامیونهای دست دوم جای تعجب دارد. باید از ظرفیتهای داخلی برای توسعه حملونقل ناوگان جادهای استفاده کرد. به جای واردات باید از تولیدات داخلی حمایت شود. واردات کامیونهایی که مستعمل و دست دوم هستند، قطعاً با راهبرد اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد. سؤال ما از آقایان و مسئولان مربوطه این است که چرا کامیون دست دوم و مستعمل وارد میکنند و اگر قرار بر واردات است، حداقل کامیونهای نو و مناسب باید وارد شود. توجه به واردات در سال جهش تولید سیاست درست و مناسبی نیست.
نظرات