آمار کیفی خودروهای تولید ایران منتشر شد

دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
وزارت صمت، گزارش کیفی خودروهای تولید داخل مربوط به شهریورماه ۱۳۹۹ را منتشر کرد. در این فهرست، هیچ خودرویی پنج ستاره کیفی ندارد و فقط هایما S7 دارای چهار ستاره است.
تبلیغات

با حذف پژو 2008 از خط تولید ایران خودرو، آخرین محصول مونتاژ داخل با پنج ستاره کیفی نیز از فهرست بررسی کیفیت وزارت صنعت معدن و تجارت خارج شد. پیش از این، سیتروئن C3 سایپا نیز دارای پنج ستاره براساس معیارهای کیفی وزارت صمت بود. جالب‌تر اینکه، محصول چهار ستاره نیز در میان خودروهای مونتاژ ایران به یک مورد محدود شده است و فقط هایما S7، چنین شرایطی دارد.

وزارت صنعت، از سال‌ها پیش اقدام به بررسی کیفی خودروهای تولید (مونتاژ) داخل می‌کند؛ اما جزئیات و معیارهای امتیازدهی کارشناسان این وزارتخانه برای عامه مردم، مبهم است. براساس طبقه‌بندی خودروها در این گزارش که سه‌ماه یک‌بار منتشر می‌شود، پنج سطح قیمتی وجود دارد. احتمالا به همین دلیل  خودروهای ارزان‌قیمت بازار مثل ساینا و تیبا دارای سه ستاره کیفی هستند؛ اما محصولی مثل ام‌وی‌ام X33 که معمولا رضایت بالای خریدار را در نظر سنجی‌ها داشته است، تنها دو ستاره دارد.

Chery Tiggo 7 / چری تیگو ۷

براساس گزارش منتشر شده توسط وزارت صنعت معدن و تجارت، در سطح قیمت یک (گروه یک) فقط چری تیگو 7 وجود دارد. این کراس‌اور چینی مونتاژ مدیران خودرو، سه ستاره کیفی گرفته است. در سطح قیمتی دو، هایما S7 چهار ستاره دارد و تنها عضو گروه محسوب می‌شود.

در سطح قیمتی سه، دو محصول مونتاژی کرمان‌موتور   جک S5 و  S3 سه ستاره کیفی به دست آورده‌اند.در این سطح قیمتی همچنین دو محصول دیگر مدیران خودرو یعنی تیگو 5 و MVM X33 S نیز حضور دارند که تیگو 5 سه ستاره کیفی را نصیب خود کرده است؛ اما MVM X33S توانسته دو ستاره به دست بیاورد.

سطح قیمتی چهار تقریبا تمامی محصولات ایران‌خودرو را شامل می‌شود و شلوغ‌ترین رده قیمتی در آمار کیفی خودروهای تولید داخل است. در این رده قیمتی برلیانس H230 شرکت پارس خودرو، درکنار دنا پلاس، پژو 207 هاچبک و صندوق‌دار دنا پلاس هر کدام چهار ستاره کیفی به‌دست آورند.

پژو پارس سال / Peugeot PARS

محصولاتی مانند رانا، پژو 206SD، پژو 206 و دنا همگی سه ستاره کیفی دارند. بخش دیگری از این سطح قیمتی را محصولات تولیدی در سایت‌های شهرستانی ایران‌خودرو تشکیل می‌دهند. در این سطح قیمتی، سمند تولیدی در سایت تبریز، پژو پارس خودکار تولیدی در سایت‌های کرمانشاه، تهران، خراسان، فارس، مازندران و پژو پارس تولیدی در خودروسازی فردا (‌سایت ایران‌خودرو در سمنان که توسط بخش خصوصی اداره می‌شود) همگی ۳ ستاره کیفی را از آن خود کردند. تنها محصول تولیدی ایران‌خودرو که در این سطح قیمتی قرار دارد؛ اما توانسته تنها دو ستاره کیفی را کسب کند پژو ۴۰۵ است که در سایت خراسان این خودروساز تولید می‌شود.

سطح قیمتی پنج نیز از محصولات تولیدی خودروسازی سایپا تشکیل شده است.در این سطح قیمتی، کوییکR پارس خودرو، کوییک و تیبا ۲ سایپا، ساینا و تیبای سایپا سیتروئن وجود دارند که همگی سه ستاره کیفی از وزارت صمت گرفته‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات