تویوتا همچنان ارزشمندترین برند خودروساز دنیا است

چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
با وجود همه‌گیری ویروس کرونا، تویوتا بازهم ارزشمندترین برند خودروساز جهان شد و مرسدس‌ بنز و بی‌ام‌و به‌دنبال آن قرار گرفتند. در این فهرست، تسلا با رشدی چشمگیر، به رتبه ششم رسید.
تبلیغات

اساسا سال ۲۰۲۰ برای همه سخت و پرزحمت بوده است و عملا برای همه‌ی مشاغل هیچ نشانه‌ای از بهبود سریع چشم‌انداز وجود ندارد. هنوزهم شرکت‌های جهان امیدواری خود را متوقف نکرده‌اند و همه در تلاش‌اند با هنجار جدید سازگار شوند و جایگاه خود را در این وضعیت جدید پیدا کنند. به زبان تجاری، این بدان‌معنا است که ازنظر ارزیابی کلی، در بخش خودرو تغییرات و فرازونشیب‌های زیادی وجود دارد. به زبان ساده‌تر، برخی شرکت‌ها بهتر از بقیه در حال تغییر فضای کسب‌وکار هستند.

خودرو تویوتا / toyota

بیست‌و‌یکمین گزارش سالانه‌ی اینتربرند (Interbrand) به‌نام «دهه‌ی امکان» شرکت‌ها را در بسیاری از بخش‌‌های مختلف کسب‌وکار تجزیه‌و‌تحلیل می‌کند؛ اما ما بیشتر به اتفاق‌های رخ‌داده در برندهای خودرویی علاقه‌مند هستیم. در اوضاع‌واحوال کنونی، تنها یک برند خودروساز موفق شد بهبودی در ارزیابی خود برای سال ۲۰۲۰ را ثبت کند. این تحقیق از سه نکته‌ی مهم در روش ارزیابی خود استفاده می‌کند:

  • عملکرد مالی محصولات یا خدمات برند
  • نقش برند در تصمیم‌های خرید
  • قدرت رقابتی برند و توانایی ایجاد وفاداری و درنتیجه تقاضای پایدار و سود در آینده

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که تویوتا باردیگر در بین برندهای تجاری خودروساز در فهرست ۱۰۰ برند برتر اینتربرند مقام اول را ازآنِ خود کرده است. در میان تمام برندهای تجاری این فهرست، خودروساز ژاپنی با ارزیابی ۵۱/۵۹۵ میلیون دلار در جایگاه هفتم قرار دارد. شاید این جایگاه چندان برای تویوتا تعجب‌آور نباشد؛ زیرا این شرکت معمولا عنوان پرفروش‌ترین خودروساز جهان را کسب می‌کند. دقیقا پایین‌تر از تویوتا، مرسدس بنز با ارزش ۴۹/۲۶۸ میلیون دلار و پس‌از‌آن، بی‌ام‌و با ارزش ۳۹/۷۵۶ میلیون دلار در جایگاه سوم بخش خودرو قرار می‌گیرد. 

بااین‌حال، ارزش تویوتا در سال ۲۰۲۰ درمقایسه‌با آخرین ارزیابی آن در سال ۲۰۱۹ تقریبا ۸ درصد کاهش یافته است؛ روندی که در تمام برندهای خودرویی موجود در این ارزیابی مشاهده می‌شود. هیوندای، تنها برند خودرویی بود که ارزش برند خود را در سال ۲۰۲۰ بهبود بخشید و سالانه ۱ درصد افزایش را تجربه کرد و اولین‌بار از سال ۲۰۰۵، به‌عنوان پنجمین شرکت ارزشمند خودروساز در فهرست قرار گرفت. اینتربرند ارزش کل برند هیوندای را ۱۴/۳ میلیارد دلار تخمین می‌زند که این رقم بیشتر از تسلا با ۱۲/۳ میلیارد دلار یا فورد با ۱۲/۶ میلیارد دلار است.

مایک روچا، مدیر جهانی ارزیابی برند اینتربرند، افزایش ناچیز هیوندای را ناشی از گسترش تجارت حمل‌ونقل در آینده و اعلام برند فرعی آیونیک (Ioniq) دانست. سایر برندهای خودرویی موجود در این فهرست کاهش ارزش برند تخمینی را ثبت کردند؛ به‌طوری‌که فورد و لندرور به‌ترتیب با ۱۲ و ۱۳ درصد، بیشترین افت سالانه را به‌نام خود ثبت کردند.

با نگاهی بیشتر به فهرست، درمی‌یابیم که تسلا رشد چشمگیری یافته و توانسته است خود را در جدول کلی بین تمام شرکت‌ها به رده چهلم برساند. آخرین‌باری که تسلا توانست در جدول بهترین برندهای جهانی ظاهر شود، به سال ۲۰۱۷ برمی‌گردد. براساس ارزیابی اینتربرند، ارزش بازار این خودروساز برقی ۱۲/۷۵۸ میلیون دلار است. تسلا پس از کنار گذاشته‌شدن از فهرست در سال ۲۰۱۹، موفق شد باردیگر در میان ۱۰۰ برند برتر جهانی و به‌طور‌کلی در رتبه‌ی ششم خودروسازان قرار گیرد. 

رتبه

برند

ارزش برند

تغییر نسبت به سال 2019

۱

تویوتا

۵۱/۵۹ میلیارد دلار

۸- درصد

۲

مرسدس بنز

۴۹/۲۶ میلیارد دلار

۳- درصد

۳

بی‌ام‌و

۳۹/۷۵ میلیارد دلار

۴- درصد

۴

هوندا

۲۱/۶۹ میلیارد دلار

۱۱- درصد

۵

هیوندای

۱۴/۲۹ میلیارد دلار

۱+ درصد

۶

تسلا

۱۲/۷۸ میلیارد دلار

---

۷

فورد

۱۲/۵۶ میلیارد دلار

۱۲- درصد

۸

آئودی

۱۲/۴۲ میلیارد دلار

۲- درصد

۹

فولکس‌واگن

۱۲/۲۶ میلیارد دلار

۵- درصد

۱۰

پورشه

۱۱/۳۰ میلیارد دلار

۳- درصد

۱۱

نیسان

۱۰/۵۵ میلیارد دلار

۸- درصد

۱۲

فراری

۶/۳۷ میلیارد دلار

۱- درصد

۱۳

کیا

۵/۸۳ میلیارد دلار

۹- درصد

۱۴

لندرور

۵/۰۷ میلیارد دلار

۱۳- درصد

۱۵

مینی

۴/۹۶ میلیارد دلار

۱۰- درصد

در خارج از حیطه‌ی خودرو، برندهای فناوری ازجمله اپل و آمازون و مایکروسافت به‌ترتیب رده‌های اول تا سوم را ازآنِ خود کرد‌ه‌اند و بر سایر برندهای دنیا کاملا برتری دارند. به‌طور‌کلی، اینتربرند اپل را با ارزش ۳۲۲/۹ میلیارد دلار به‌عنوان ارزشمندترین برند جهان معرفی کرد و آمازون با ۲۰۰/۶ میلیارد دلار پس‌از‌آن قرار گرفت. شبکه‌های اجتماعی و شرکت‌های ارتباطی نیز در همه‌گیری جهانی ویروس کرونا موفقیت‌هایی تجربه کرده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات