حمل و نقل عمومی پایتخت در آستانه فروپاشی است

حمل و نقل عمومی پایتخت در آستانه فروپاشی است

براساس اظهارات محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران، سیستم حمل‌و‌نقل عمومی پایتخت از مرز هشدار عبور کرده‌ و در آستانه فروپاشی است.

محسن هاشمی در گفت وگو با خبرنگاران، در توصیف شرایط سیستم حمل‌و‌نقل عمومی در تهران، گفت:

حدود دو سال است که از وضعیت هشدار در مورد سیستم حمل ونقل عمومی تهران عبور کردیم و همان زمان هشدارهای لازم را به مسئولان دادیم ودر رسانه ها اعلام کردیم.

واقعیت این است که سیستم حمل ونقل عمومی تهران در آستانه کلاپس (Collapse) و فروپاشی است، چراکه ده سال است ناوگان اتوبوسرانی تهران، نوسازی نشده و درحال‌حاضر بیش از ۸۰ درصد اتوبوس‌های تهران فرسوده شده و با کمبود ۵۰ درصدی هم مواجه هستیم، یعنی بجای ۹۰۰۰ دستگاه اتوبوس در حدود ۵۵۰۰ دستگاه اتوبوس فعال داریم.

 در مترو این کمبودها بیشتر احساس می‌شود، چرا که سه خط مترو در سال‌های اخیر افتتاح شده اما واگن و تجهیزات آن تأمین نشده است و این خطوط؛ تجهیزات سایر خطوط را استفاده می‌کنند. طبیعی است این مشکلات، موجب کمبود تجهیزات و افزایش استهلاک و عدم اورهال و تعمیرات اساسی به موقع در تجهیزات می‌شود و اخیرا هم شاهد سوانحی در این حوزه بودیم که به دلیل عدم تلفات، متاسفانه رسانه ها به‌سادگی از کنار آن عبور کردند.

سری نخست قطارهایی که در متروی تهران مورد استفاده قرار گرفتند، به عمری بیش از ۲۰ سال رسیده اند که قاعدتا باید مورد تعمیرات اساسی و نوسازی قرار بگیرند که متاسفانه به دلیل کمبود اعتبارات و ناوگان، این اتفاق رخ نداده است، وقتی که از زمان لازم برای تعمیرات اساسی عبور می‌شود امکان سانحه افزایش می یابد و درواقع آن سیستم دیگر ایمنی ندارد.

محسن هاشمی  Mohsen hashemi

محسن هاشمی در مورد برنامه اورهال (Overhaul) اتوبوس‌های پایتخت به‌جای خرید اتوبوس‌های جدید گفت:

 دقت داشته باشید زمانی‌که اعتبار تأمین اتوبوس‌های نو تخصیص پیدا نمی‌کند ما ناگزیر به تعمیر ناوگان فعلی برای جبران موقت کمبود و کاهش آلودگی هستیم؛ اما این نمی تواند جایگزین تأمین اتوبوس‌های نو شود و  شهرداری باید جسارت داشته باشد و قرار داد خرید اتوبوس‌های گازسوز را با کارخانه های داخلی و اتوبوس‌های برقی را با تولید کننده های خارجی منعقد کند.

در یکسال گذشته که وقت ما صرف بروکراسی و کاغذبازی بین دستگاههای مختلف شد، قیمت ارز دوبرابر شد و عملا قدرت خرید ما نصف شد، متاسفانه نه مدیران شهرداری ریسک لازم را پذیرفتند و نه دستگاههای دولتی و سیستم بانکی مشکل را حل کردند و شرایط به شکلی شده است که فقط شهروندان باید هزینه این ناکارآمدی را پرداخت کنند.

رئیس شورای شهر تهران در مورد نامه اخیر حناچی (شهردار تهران) به دفتر رهبری درباره توسعه حمل‌ونقل عمومی، گفت:

به‌طور کلی می گویم که من این نحوه تعامل شهرداری با دولت و حاکمیت را نمی پسندم، نوشتن نامه‌های سرگشاده بدون نتیجه، چه حاصلی جز تبلیغات برای مردم دارد، ما دوسال از شهردار خواهش می کردیم که با قاطعیت و پیگیری بیشتری با مسئولان دولتی عمل کند و مسایل شهر را حل کند، ایشان می گفت که نمی خواهم رابطه شهرداری با دولت دچار خدشه شود، بعد سر یک موضوع حاشیه، این همه تنش ایجاد شد و شهردار به هیات دولت، دعوت نشد و متعاقب آنهم نامه‌های سرگشاده ای که از نظر دولت فرافکنی و کار تبلیغاتی به‌نظر می‌رسد، اصولا ورشکسته نشان دادن شهرداری به ضرر مدیریت شهری است، همین حالا ما حداقل ۳۰۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت باید جذب کنیم و با این اقدامات اعتبار شهرداری آسیب می بیند.

شرایط مالی دولت تابع مسایل تحریم وسیاست خارجی است و شاید نتوان قبل از تعیین تکلیف رئیس جمهور شدن ترامپ درباره آینده دراز مدت وضعیت اقتصادی نظر داد، اما در همین شرایط هم می‌توان بهتر از مدیریت روزمره، تبلیغاتی و ریسک گریز عمل کرد، به شرط آنکه اولویت ها وتدبیر لازم از سوی مدیران اجرایی شهر در نظر گرفته شود و با واقع گرایی و عملگرایی، با چالش‌ها مواجه شویم.

منبع ایسنا

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده

بیشتر بخوانید