هیوندای بخش جدیدی برای توسعه خودروهای رباتیک معرفی کرد

پنج‌شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
هیوندای در راستای ایده خود برای تولید خودروهای رباتیک تبدیل‌شونده، بخش جدیدی را در قالب استودیو طراحی New Horizons تأسیس کرد.
تبلیغات

مدل مفهومی هیوندای اِلِویت (Elevate) را از نمایشگاه CES 2019 به یاد دارید؟ احتمالاً بیشتر افراد آن را به خاطر نمی‌آورند چون اتفاقات بسیار زیادی در CES رخ می‌دهد و دستیابی به موفقیت واقعی و جلب توجه دیگران در این نمایشگاه، خیلی دشوار است. قطعاً باید در آینده کمی بیشتر به هیوندای و مدل مفهومی اِلِویت آن توجه کنیم؛ زیرا خودروساز کره‌ای روز سه‌شنبه بخش جدیدی را معرفی کرد که روی طراحی «وسایل نقلیه تحرک نهایی» یا UMVs تمرکز دارد.

Hyundai Elevate robotic car / هیوندای رباتیک

اگر مفهومی اِلِویت مشخص کند که «وسیله نقلیه تحرک نهایی» چیست، این بدان معنی است که هیوندای قصد دارد استودیویی برای طراحی خودروهای راه‌رونده ایجاد کند. انصافاً چنین خودروهایی به نوعی عجیب و غریب هستند. این خودروساز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد استودیوی نیو هورایزنز (New Horizons)، خودروهایی را توسعه خواهد داد که به شیوه غیرمتعارفی حرکت می‌کنند. شاید کلمه «Wander» به‌معنی «سرگردان راه رفتن» است، واژه مناسبی برای چنین خودروهایی باشد؛ زیرا پاهای بلند ورزشی خودروی مفهومی اِلِویت باعث می‌شود این وسیله نقلیه از روی سطحی که معمولاً وسایل نقلیه استاندارد هرگز از آن عبور نمی‌کنند، عبور کند. به‌طور خاص، این خودروساز اِلِویت را به‌عنوان وسیله نقلیه نجات تصور می‌کرد که به‌راحتی از روی سنگ‌ها، آوارها و سایر موانع طبیعی عبور می‌کند.

در مواقع دیگر، اِلِویت بیشتر شبیه یک خودرو معمولی عمل می‌کند. جای تعجب نیست که جان سوه، معاون هیوندای که استودیوی New Horizons را رهبری می‌کند، این بخش را «وسیله نقلیه کلاس تبدیل‌شونده» خواند. گرچه شاید این نام خیلی برای آن جذاب نباشد و بتوان نام‌های بهتری هم برای آن پیدا کرد.

چرخ‌های این خودروها در انتهای هر چهار پای آن قرار دارند و بخش اصلی توسط پاهای بزرگی (مانند حیوانات چهارپا) در بالا نگه داشته می‌شود. ایده‌ی هیوندای این است که می‌توان از چنین خودروهایی برای عبور از مسیرهای بسیار دشوار یا کمک به افراد معلول استفاده کرد. سناریویی را تصور کنید که در آن چنین خودروهایی به اولین گروه‌های امداد کمک می‌کنند تا کوهنوردانی را که در دره‌ای گرفتار شده‌اند، نجات دهند. یا شاید این خودروها بتوانند هنگام مقابله با آتش‌سوزی به تیم‌های اطفای حریق کمک کنند.

به‌نظر می‌رسد که آن‌ها کمی شبیه سگ‌های روباتیک ترسناک بوستون داینامیکس (Boston Dynamics) هستند. هم‌اکنون این وسایل نقلیه که کمی حالت تبدیل‌شوندگی دارند، به‌عنوان طرح مفهومی هستند، اما می‌توانند در دنیای واقعی نیز مفید باشند؛ خواه به آن خودرو گفته شود یا نه.

Hyundai Elevate robotic car / هیوندای رباتیک

استودیو طراحی نیو هورایزنز کار توسعه را روی مدل مفهومی اِلِویت ادامه خواهد داد، اما هنوز هیچ کسی نمی‌داند که هیوندای به چه سمتی می‌رود. این خودروساز کره‌ای در شرایط کنونی روی برندهای جدید تمرکز دارد که هر کدام دارای موضوع متفاوتی هستند. به‌عنوان مثال برند خودروهای الکتریکی آینده هیوندای، با نام آیونیک (Ioniq) خواهد بود. هیوندای علاوه بر این روی ساخت خودروهای پیل سوختی و حتی خودروهای پرنده هم سرمایه‌گذاری کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات