سایپا شاهین ؛ قیمت، مشخصات فنی، امکانات و همه آنچه باید بدانید

شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
سایپا رهام، با نام سایپا شاهین تولید می‌شود. این محصول در موعد تحویل دی‌ماه ۹۹ و فروردین ۱۴۰۰، قیمت ۲۶۷ میلیون تومان داشت؛ درحالی‌که هم‌اکنون حدود ۴۰۰ میلیون تومان در بازار آزاد قیمت‌گذاری شده است.
تبلیغات

سایپا در ۲۷ تیرماه ۱۳۹۷ از اولین محصول ملی خود با پلتفرم اختصاصی رونمایی کرد. پروژه‌ی خودرو ملی، از ۲ دهه پیش در برنامه‌های ایران‌خودرو و سایپا مطرح بود. سابقه‌ی بالای صنعت خودرو در ایران، یکی از دلایلی است که مردم را چشم‌انتظار تولید خودروی ملی نگه‌داشت و البته هرگز به واقعیت تبدیل نشد. هرچند که محصولاتی نظیر سمند، دنا، رانا، تیبا، ساینا و کوئیک، ادعاهای بزرگی در زمینه‌ی مهندسی بومی و طراحی داخلی دارند، همچنان با تکیه بر قطعات و دانش خارجی، تولید می‌شوند.

پیشرانه و مشخصات فنی سایپا شاهین

زمان و هزینه‌ی قابل توجهی توسط مهندسان سایپا، صرف پیش‌تولید شاهین و پلتفرم SP100 شده است تا از نظر بدنه و شاسی، شاهد تولید خودرویی کاملا ایرانی باشیم. البته بسیاری از برندهای مطرح دنیا و خصوصا خودروسازان مشهور چینی، از پلتفرم‌های مشارکتی یا غیر بومی برای محصولات خود استفاده می‌کنند؛ اما به‌نظر می‌رسد با عرضه‌ی SP100، گام مهمی در جهت ساخت یک خودروی تمام ایرانی، برداشته شده است.

سایپا رهام شاهین Shahin

 سایپا شاهین، مجهز به پیشرانه‌ی توربوشارژ، جعبه‌دنده‌ی دستی و امکانات نیم‌فول خواهد بود. سایپا برنامه دارد تا دو نسخه‌ی دیگر با موتور تنفس طبیعی و توربوشارژ نیز عرضه کند. با این اوصاف، می‌توان پیش‌بینی کرد در نهایت، شاهین دو مدل با پیشرانه‌ی تنفس طبیعی و توربوشارژ داشته باشد؛ چراکه تولید هم‌زمان با سه نوع قوای محرک برای بازار ایران، چندان منطقی به‌نظر نمی‌رسد.

در سال ۹۷، شایعاتی مبنی بر نصب موتور ۱/۶ لیتری برلیانس روی رهام (شاهین) شنیده شد؛ اما حالا تمرکز سایپا بر اشتراک تجهیزات فنی شاهین با تیبا و ساینا است. به همین دلیل شاهین احتمالا در آینده، دارای پیشرانه‌ی بهینه‌سازی شده‌ی ۱/۵ لیتر با ۱۶ سوپاپ (بدون توربوشارژر) خواهد بود که ۱۰۰ اسب‌بخار قدرت دارد و با نام M18 شناخته می‌شود.

سایپا رهام شاهین Shahin

 اولین نسخه‌ی تولیدی شاهین در ایران، مجهز به پیشرانه‌ی فعلی تیبا و ساینا همراه توربوشارژر، M15T نام دارد. این پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۱/۵ لیتری و ۸ سوپاپ هماهنگ با استاندارد یورو ۵، قدرت قدرت ۱۱۰ اسب‌بخار و گشتاور ۱۶۵ نیوتن‌متر خواهد دارد. اولین مدل‌های تحویلی این خودرو در سال ۱۳۹۹، فاقد جعبه‌دنده خودکار، نمایشگر لمسی، دوربین پارک و ناوبری ماهواره‌ای بودند.

احتمالا، دیگر تفاوت مهم شاهین با ساینا و تیبا، نصب نوع جدیدی از جعبه‌دنده‌ی خودکار ۵ سرعته ساخت شرکت HPT کره جنوبی خواهد بود که البته هنوز پیش‌فروش نشده است. درحال‌حاضر، موتور ۱/۵ لیتری تنفس طبیعی ساینا و تیبا، قدرت ۸۷ اسب‌بخار و گشتاور ۱۲۸ نیوتن‌متر با میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر دارد. با این اوصاف، احتمالا میانگین مصرف سوخت شاهین با موتور M15T، حدود ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.

 پیشرانه‌ی برلیانس H300 که قبلا برای نصب روی رهام (شاهین) انتخاب شده بود؛ ۱۱۴ اسب‌بخار و ۱۵۴ نیوتن‌متر با میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. حتی موتور ۱/۵ لیتری تنفس طبیعی برلیانس H330 هم، با قدرت ۱۰۵ اسب‌بخار و گشتاور ۱۳۸ نیوتن‌متر، می‌توانست گزینه‌ی مناسبی برای شاهین باشد.

سایپا رهام شاهین Shahin

آپشن‌های و امکانات سایپا شاهین

تولید اولین نمونه‌های شاهین با جعبه‌دنده‌ی خودکار، قطعی به‌نظر می‌رسد؛ اما این خودرو مجهز به امکانات رفاهی بیشتری در مقایسه با ساینا و تیبا خواهد بود. سایپا شاهین دنده‌خودکار، قرار است با سانروف، استارت دکمه ای، فرمان برقی، رینگ آلومینیومی، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، تهویه خودکار، حسگر پارک و دوربین عقب، چراغ روشنایی روز، حسگر نور، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، دو کیسه هوا، آینه‌های تاشو برقی و کامپیوتر سفر تولید شود. فهرست تجهیزات موجود در نسخه دنده‌دستی تحویلی سال ۱۳۹۹ به شرح زیر است:

  • فرمان هیدرولیک
  • ترمز دیسکی جلو و عقب
  • ABS، EBD و BAS
  • رینگ ۱۵ اینچی فولادی (آلومینیومی سفارشی)
  • نشانگر تعویض دنده
  • دو کیسه هوا
  • استارت دکمه‌ای
  • حسگر پارک عقب
  • حسگر نور
  • چراغ روشنایی روز
  • چراغ هدایت تا منزل
  • استاندارد ایزو فیکس
  • تهویه دستی
  • تریم داخلی پارچه ای

قیمت سایپا شاهین

(به‌روزرسانی اردیبهشت ۱۴۰۰)

این محصول در موعد تحویل دی‌ماه ۹۹ و فروردین ۱۴۰۰، قیمت ۲۶۷ میلیون تومان داشت؛ درحالی‌که هم‌اکنون حدود ۴۰۰ میلیون تومان در بازار آزاد قیمت‌گذاری شده است. 

مشخصات فنی دقیق انواع خودروهای شرکت سایپا، مقایسه‌ی آن‌ها با محصولات برندهای دیگر، بحث و تبادل نظر پیرامون آن‌ها، پرسش و پاسخ کاربران و کارشناسان به‌همراه گالری تصاویر اتومبیل‌‌های این خودروساز را در بخش محصولات زومیت ببنید.

سوالات متداول زومیت

  • قیمت سایپا شاهین چقدر است؟

    تابستان ۱۳۹۹، این خودرو با پیش پرداخت ۸۰ میلیون تومان ثبت نام شد. قیمت کارخانه این محصول بنابر اظهارات شورای رقابت، ۲۳۶،۵۰۰،۰۰۰ تومان است که با احتساب ۱۳ درصد مالیات، بیمه و هزینه شماره‌گزاری، نهایتا ۲۶۷ میلیون تومان برای ثبت‌نام‌کننده، هزینه خرید دارد.

  • موتور سایپا شاهین چیست و چه مشخصاتی دارد؟

    این خودرو با پیشرانه ۱/۵ لیتر توربوشارژ ۸ سوپاپ قدرتی در حدود ۱۱۰ اسب‌بخار تولید می‌کند.

  • تفاوت سایپا شاهین با تیبا و ساینا چیست؟

    موتور تیبا و ساینا، ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی است؛ اما شاهین از موتور توربوشارژ استفاده می‌کند و ۳۰ اسب‌بخار قوی تر است.

گالری تصاویر سایپا شاهین

سایپا شاهین Saipa Shahin
سایپا شاهین Saipa Shahin
سایپا شاهین Saipa Shahin
سایپا شاهین Saipa Shahin
سایپا شاهین Saipa Shahin
سایپا شاهین Saipa Shahin
سایپا شاهین Saipa Shahin
سایپا شاهین Saipa Shahin
سایپا شاهین Saipa Shahin
سایپا شاهین Saipa Shahin
سایپا شاهین Saipa Shahin
سایپا شاهین Saipa Shahin
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات