جیلی سهامدار بزرگ مرسدس بنز شد

یک‌شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
جیلی چین و رئیس آن لی شوفو، در حال حاضر دارای ۹.۶۹ درصد سهام در شرکت آلمانی دایملر مرسدس هستند که ارزش آن حدود ۹ میلیارد دلار است.
تبلیغات

لی شوفو (Li Shufu) رئیس شرکت چینی جیلی، اعتقاد دارد در آینده دو یا سه برند بزرگ خودروسازی وجود خواهند داشت و به همین علت برای ادغام دایملر با گروه خود تلاش می‌کند. این به تنهایی کافی است تا میلیاردر چینی را به یکی از بزرگ‌ترین سهامداران دایملر تبدیل کند که البته مرسدس بنز نیز از زیرمجموعه‌های آن است. بر اساس گزارش رویترز، اطلاعاتی که طی روزهای اخیر منتشر شده است (اگر منابع خبرگزاری اصلی دقیق باشد) می‌تواند عصر جدیدی برای این خودروساز بزرگ چینی رقم بزند.

LEE Li Shufu geely

یکی از منابع ناشناس به رویترز گفت:

این چیزی است که لی شوفو پیش‌بینی می‌کند. او فکر می‌کند شاید در نهایت یک تا سه تولیدکننده که امروز با هم رقابت می‌کنند، در آینده باقی بمانند. لی معتقد است تولیدکنندگان موجود باید در آینده متحد شوند و با سرمایه‌گذاری بلندمدت، به یکی از دو یا سه غول خودروسازی بزرگ تبدیل شوند.
daimler / دایملر

در این مورد، رقابت جدید حاصل توسعه و تولید خودروهای الکتریکی و خودران است. جیلی در تلاشی که نوامبر گذشته برای خرید دایملر انجام داد، عزم خود را برای ورود به رقابت در این زمینه نشان داد. جیلی پیشنهاد داد مقدار زیادی از سهام گروه خودروسازی دایملر را با نرخ تخفیف خریداری کند که جواب منفی بود و دایملر اعلام کرد اگر گروهی قصد خرید سهام دارد، می‌تواند آن را در بازار آزاد خریداری کند. ظاهرا این توصیه عزم شوفو رئیس و مالک اصلی جیلی را برای سرمایه‌گذاری در آلمان بیش‌تر کرد؛ زیرا ۹.۶۹ درصد سهام دایملر حدودا معادل ۹ میلیارد دلار است.

در هر صورت اگر شوفو آینده دنیای خودروسازی جهان را فقط منحصر به دو یا سه شرکت بزرگ می‌بیند، تلاش برای خرید دایملر دیدگاه کاملا جسورانه‌ای به شمار می‌رود. اگر حد و مرزی برای ادغام شرکت‌ها نباشد، می‌توان حدس زد که در آینده چنین اتفاقی رخ خواهد داد و البته کمی نگران‌کننده به نظر می‌رسد؛ زیرا هنگامی که تنها چند شرکت عمده وجود داشته باشد، عملا حق انتخاب مشتریان محدود می‌شود و باعث کاهش پیشرفت فنی و کیفی خواهد شد.

جیلی در حال حاضر دارای سهام عمده در چند خودروساز مطرح مانند لوتوس و ولوو است. گزارش رویترز نشان می‌دهد که تلاش جیلی برای تصاحب سهم بیشتری از دایملر، ممکن است به نتایج جالبی بیانجامد. جیلی شرکتی است که در میان زیرمجموعه‌های خود از وجود برند چینی لینک‌اندکو (Lynk & Co) بهره می‌برد؛ لینک‌اندکو خودروساز کوچک، اما ثروتمندی است که برای خرید سهام لینکن و فورد تلاش می‌کند. شنیدن این خبرها باعث می‌شود پیش‌بینی کنیم تا اتفاقات چند ماه آینده در دنیای خودرو، تأثیرگذار باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات