پراید و تیبا، هفته‌ی آینده تعیین تکلیف می‌شوند

دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
زیان انباشته سایپا، خروج خودروهای غیر استاندارد از خطوط تولید و زمان اجرایی شدن قرارداد با شرکای خارجی سؤالاتی بود که روز گذشته در نشستی مطبوعاتی از مدیرعامل سایپا پرسیده شد.
تبلیغات

محسن قاسم جهرودی در شرایطی بیش از یک ماه است که سکان هدایت سایپا را در دست گرفته است که از برنامه‌ریزی این شرکت برای حل سه چالش نامبرده خبر داد. محسن قاسم جهرودی روز گذشته در حاشیه نشست مدیران مالی و اعضای هیئت‌مدیره گروه خودروسازی سایپا درخصوص افزایش استانداردهای خودرویی در سال ۹۷ گفت:

در جلسه هفته آینده هیئت‌مدیره سایپا، تکلیف ادامه تولید یا از رده خارج شدن دو خودروی پراید و تیبا تعیین خواهد شد.

جهرودی با بیان اینکه هفته آینده تولید محصولات جدید نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد، اظهار کرد:

در این جلسه مشخص می‌کنیم که آیا استراتژی ما حفظ دو محصول موجود در رده کیفی تک‌ستاره همراه ارتقاء کیفیت آن‌ها یا از رده خارج کردن این محصولات است. در حال حاضر بین محصولات گروه سایپا پیوستگی وجود ندارد و بعد از پراید که در محدوده قیمتی ۲۰ میلیون تومان است، محصول بعدی ما در محدوده قیمتی ۵۰ میلیون قرار دارد و بر این اساس نمی‌توانیم مشتری را نگه داریم. چیدمان محصولات سایپا نقص دارد و ما در تلاش هستیم با یک برنامه مدون محصولات جدیدی به بازار عرضه کنیم تا همه محدوده قیمتی و کل نیاز مشتریان را پوشش دهد.

جهرودی درباره‌ی زیان‌ده بودن تولید پراید و مجموعه‌ی خودروسازی سایپا گفت:

قیمت خالص فروش پراید برای ما حدود ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و مابقی قیمت آن مربوط به مالیات بر ارزش افزوده و دیگر عوارض دولتی است؛ بنابراین هیچ خودرویی با این قیمت در جهان وجود ندارد. ضمن آنکه تولید آن نیز برای ما زیان‌ده است. با این حال به‌دلیل آنکه حدود ۱۳۰ هزار نفر در تأمین قطعات پراید فعال هستند، از رده خارج کردن آن نیاز به تامل و راهکار مناسب در این زمینه دارد. زیان انباشته شرکت سایپا در مقایسه با ۲۷ هزار میلیارد تومان گردش مالی سالانه این شرکت زیاد نیست. در یک ماه گذشته تلاش شده بدهی قطعه‌سازان پرداخت شود. در این زمینه حدود ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از یکی از صندوق‌ها دریافت و به قطعه‌سازان پرداخت شد. به این ترتیب بخش قابل‌ توجهی از بدهی‌ها به قطعه‌سازان کاهش یافته است.
سیتروئن ایرکارس C5

محسن قاسم جهرودی از مذاکره با چند خودروساز معتبر جهان برای طراحی پلت‌فرم جدید خبر داد و گفت:

ما هم‌اکنون از زمان طلایی صنعت خودرو در گذشته فاصله گرفته‌ایم؛ بنابراین نیازمند بازنگری در استراتژی‌های صنعت خودرو هستیم. پلت‌فرم خارجی، منعطف خواهد بود و می‌توان انواع خودرو از محصولی در کلاس پراید تا شاسی‌بلند را پوشش داد؛ همچنین در آینده نزدیک یکی از سایت‌های تولیدی سایپا به تولید خودروی الکتریکی اختصاص خواهد یافت. 
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات