ارسال لایحه‌ی افزایش تعرفه‌ واردات خودرو به مجلس

دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه از ارسال لایحه‌ی افزایش تعرفه‌ی واردات خودرو به مجلس در آینده‌ی نزدیک خبر داد.
تبلیغات

محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، با بیان این مطلب که افزایش تعرفه‌ی یک سری از کالاهای وارداتی همواره جزو مطالبات مقام‌های عالی‌رتبه‌ی نظام بوده است، از ارسال لایحه‌ی افزایش تعرفه‌ واردات خودرو و دیگر کالاها به مجلس خبر داد. وی در این زمینه اعلام کرد:

محدود کردن واردات همیشه یکی از مطالبات اصلی مقامات عالی نظام از دولت به شمار می‌رود. این کار به دو صورت انجام می‌شود؛ اول ممنوع کردن کامل واردات که با بستن ثبت سفارش انجام‌شده، طبیعتا موجب وارد شدن شوک به بازارها می‌شود؛ و راه حل دوم استفاده از نظام تعرفه‌ای است. قانون برنامه نیز بر به‌کارگیری نظام تعرفه‌ای برای کنترل واردات تأکید می‌کند و در آن اکیدا اعلام شده است که نباید سیاست‌های غیر تعرفه‌ای برای واردات و صادرات کالا لحاظ شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه در بسیاری از موارد اصلا نیاز به واردات کالایی به کشور وجود ندارد، خاطرنشان کرد:

در این شرایط با استفاده از سیاست‌های افزایش تعرفه که کاملا منطبق و هماهنگ با سیاست‌های ابلاغ‌شده به دولت است، واردات، کنترل و محدود می‌شود. در همین زمینه به‌زودی لایحه‌ای با هدف افزایش تعرفه‌ی واردات بسیاری از کالا از جمله خودرو را به مجلس ارائه خواهیم کرد. 
واردات خودرو

نوبخت با اعلام اینکه هدف از تدوین و ارسال این لایحه به مجلس، حمایت از تولید داخل با کمک افزایش تعرفه‌ی واردات است؛ اعلام کرد که دولت نمی‌تواند بدون تأیید مجلس شورای اسلامی، قانون افزایش تعرفه‌ی واردات را ابلاغ و اجرایی کند و باید منتظر اعلام نظر مجلس در این زمینه باشد. وی در پایان اذعان داشت:

قرار نیست هرچیزی که در داخل نمی‌توانیم تولید کنیم با گران شدن وارد کشور شود.

پیش از این مجتبی خسروتاج، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تعیین تکلیف ثبت سفارش خودروهای وارداتی تا ۳ روز آینده خبر داده بود. بدین ترتیب به نظر می‌رسد به‌زودی شاهد آغاز به کار مجدد سامانه ثبت سفارش خودرو و تغییر در قوانین واردات خودرو باشیم.

شما آینده بازار خودروهای خارجی را چطور می‌بینید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات