سایپا: پلت‌فرم SP100 تحولی بزرگ در خودروسازی کشور است

یک‌شنبه ۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
مدیر پروژه طراحی و ساخت پلت‌فرم SP100 شرکت سایپا معتقد است با ورود محصولات این پلت‌فرم به بازار، سایپا و صنعت خودروی ایران شاهد تحولی بی‌سابقه خواهد بود.
تبلیغات

فرهنگ ذبیحیان، مدیر پروژه طراحی و ساخت پلت‌فرم SP100 در سایپا، با اعلام خبر شروع ساخت اولین خودرو با استفاده از این پلت‌فرم در مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو گروه سایپا، پلت‌فرم جدید این شرکت را با استاندارهای جهانی همگام و آن را سرآغاز تحولی بی‌سابقه در خودروسازی ایران و گروه سایپا دانست.

وی با بیان این مطلب که بررسی تأیید نهایی بخش طراحی و انجام آزمون‌های مختلف خودرویی پیش از مرحله تجاری‌سازی نمونه اولیه خودرو در دستور کار قرار دارد، اظهار داشت:

مهم‌ترین آزمون‌های تست خودرویی شامل تست تصادف، کالیبراسیون موتور، کالیبراسیون کیسه هوا، ارتعاشات عمر و دوام، فرمان‌پذیری، قرارگیری تزئینات داخلی، سیستم خنک‌کاری، وضعیت چراغ‌ها و روشنایی، اندازه‌گیری درزهای بین درها، انواع تست‌های جاده‌ای، تست‌های کمربند ایمنی و نفوذ آب و گردوغبار است.

ذبیحیان، با اشاره به توجه ویژه‌ی سایپا به موارد ذکرشده در ساخت و مونتاژ این نمونه‌ها در راستای آماده‌سازی خودروها جهت انجام تست‌های نهایی آماده‌سازی، گفت:

ساخت نمونه‌های این خودرو طی مراحل مختلفی شامل ساخت قطعات بدنه، ساخت فیکسچر‌های مونتاژ بدنه، آماده‌سازی خط مونتاژ بدنه، ساخت قطعات تریم، آماده‌سازی خط مونتاژ تریم، عملیات مونتاژ بدنه و در نهایت مونتاژ قطعات تریم و مکانیک به انجام رسیده است.

مدیر پروژه طراحی و ساخت پلت‌فرم SP100 در زمینه ساخت و تأمین قطعات مورد نیاز این پروژه اذعان داشت:

بخش قطعات بدنه شامل ۴۸۰ قطعه است که ۱۶۵ قطعه‌ی آن توسط مرکز تحقیقات سایپا و با روش‌های نمونه‌سازی، طراحی و تولید شده است و مابقی قطعات توسط شرکت سازه گستر از طریق سازندگان داخلی و شرکت قالب‌های بزرگ صنعتی تأمین خواهند شد. همچنین در بخش مربوط به قطعات تریم و مکانیک خودرو ۷۳۴ قطعه وجود دارد که تمامی آن‌ها با قالب‌های اصلی و با همکاری شرکت‌های سازه گستر، پلاسکوکار و مگاموتور ساخته و تأمین شده‌اند.

وی در ادامه با اعلام آماده شدن سالن‌های مونتاژ با ظرفیت تولید ۶۰ بدنه، اعلام کرد:

پس از آماده‌سازی سالن مونتاژ خودرو، آغاز عملیات تولید توسط تیم کارشناسی سایپا مورد تأیید قرار گرفت و نهایتا تولید بدنه پس از تست‌های مختلف با هدف دستیابی به اهداف کیفی تعریف‌شده در حوزه‌های ابعادی (شاخص کیفی) و استحکام جوش (بر اساس تست تخریب) صورت گرفت. خوشبختانه با تلاش اعضای پروژه، تاکنون ۳۰ دستگاه بدنه تولید و چهار دستگاه خودرو کامل شده است.

ذبیحیان معتقد است با ورود محصولات مبتنی بر پلت‌فرم SP100 گروه خودروسازی سایپا به بازار، شاهد تحولی بزرگ و بی‌سابقه در این گروه خودروسازی و صنعت خودروی کشور خواهیم بود

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات